Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Gjest Gjest

Standard Munntørrhet/tørre lepper

Hei, er det noen her inne som har symtomer som munntørrhet/tørre lepper (til tider ekstremt - og det er jo vanskelig nok å prate fra før!)?
    Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for et halvt år siden og ble satt på levaxin. Noe er blitt bedre, men mange ting henger igjen og deriblant ovennevnte problem. Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ikke munntørrhet hos meg ihvertfall.
    Men jeg merket dette med at tungen ble for stor når jeg ble hypo lenge før diagnosen.

Blir du fulgt opp greit?
    Får du prøver på TSH, ft4 OG ft3? Antistoffer? Ferritin? B-12?

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Jeg er svært plaget av munntørrhet og har hatt dette i mang år. Nå skal jeg utredes for Sjøgren.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Ja, er helt avhengig av Lypsyl og vann.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei

Ja begge deler. Helt avhengig av lypsyl - og munntørrheten hos meg kommer nok av noen medisiner tror jeg. Bruker endel tyggis.

Gjest Gjest

Standard Symptomer

Hei og takk for svar!
    Og ja takk, Nora, jeg tror jeg er i gode hender. Jeg skiftet lege etter å ha hanglet i flere år, og da ble det påvist lavt stoffskifte. De siste målingene i august var på:

TSH 0,28
    FT3 4,9
    FT4 16

Legen sier at vi skal gi Levaxinen en sjanse frem til det har gått et år. Hvis jeg ikke føler meg bra da, skal han sende meg til endokrinolog for videre utredning mht. bruk av andre medisiner.
    Mye har blitt bedre, men har fortsatt symptomer som tretthet, dårlig hukommelse, hjertebank, vondt i muskler og ledd, kramper i bena på kveldene, tørr hud, mister masse hår og denne evindelige munntørrheten med svie på leppene.
    Til deg JoJo: jeg er utredet for Sjøgren, med negativt resultat.
    Nå er det slik med mange lypsyler (og jeg har prøvd de fleste!) at de gjør deg avhengig, så hvis noen har et godt middel å anbefale, er jeg takknemlig. Det siste jeg fikk anbefalt var en krem for ammende mødre med såre bryst! Visstnok med et stoff kalt lanolin i. Jeg har ikke prøvd det ennå, men det blir nok det neste.

Ha en fin dag alle sammen!

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

lepsyl er en fast følgesvenn. Og vann, men tror at drikker av og til før mye vann, blir uvel. Dama på apotek spurte sist når jeg skulle kjøpe mer Efexor, om æ ble tørr i munn av de. Og anbefalte både krem og sugetabletter. Bruker de av og til når det er på det verste og de hjelper.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Jeg tror noe av grunnen til at man blir "avhengig" av Lypsyl og mange andre leppepomader, er at de er laget av mineralolje. Mineralolje er egentlig et avfallsprodukt fra oljeindustrien(...!), og har etter min forstand lite på menneskehud å gjøre... Den blir liggende som en tett film utenpå huden, og gjør at huden ikke får "puste". I noen tilfeller kan det være hensiktsmessig - for eksempel for å beskytte eksemhud mot fuktighet når man vasker opp, eller spebarnshud mot fuktighet ved bleieutslett - men jevnlig bruk tror jeg gjør mer skade enn nytte.

Vegetabilske oljer og andre naturlige oljer (f.eks. lanolin, som er det fettet som er i saueull) er mye snillere mot huden. Derfor ville jeg forsøkt leppepomade uten mineraloljer hvis jeg var dere. Spør på helsekosten!

(Den beste leppepomaden jeg vet om, er Dr. Hauschkas. Den inneholder bare organiske ting, som f.eks. vegetabilske oljer og bivoks.)

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Har prøvd det aller meste av leppepomader, men er dessverre veldig allergisk. Hittill er det bare Lypsyl Original jeg ikke får utslett og kløe av. Er allergisk mot lanolin, så PureLan100 (som egentlig er mot såre brystvorter ) tålte jeg heller ikke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Standard

Lepebalsam fra Shine har reddet mine lepper. Basert på vegetabilske oljer.

https://www.shineclub.no/

Obs: Man må være medlem. Jeg bruker masse av produktene der. Både kosttilskudd og kremer. (Men måtte ha A-krem fra apoteket til sprekker/sår/kløe på halsen. Dette siste et lite a propos).
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Lignende tråder

1. tørre øyne...
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 22
    Siste melding: 02-02-11, 22:41
  2. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 13:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn