Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    51
    Meldinger
    387

Standard Hva bør TSH være når man forsøker å bli gravid?

Mener å ha hørt at TSH skal være rundt 1 eller noe når man prøver å bli gravid. Jeg har de siste årene tatt en rekke stoffskifteprøver da jeg har følt jeg har hatt mange av symptomene. Prøvesvarene har alltid ligget innenfor normalen, så jeg har slått meg til ro med at det ikke er noe galt. Nå har jeg imidlertid prøvd å bli gravid ganske lenge. Har vært til utredning, men de har ikke funnet noe galt hos noen av oss. Min TSH har ligget rundt 2-4 de siste årene. Det er som sagt innenfor normalen, men er det litt høyt, og kan det være årsak til at jeg ikke blir gravid..?? Orker ikke å ta det opp med legen, da prøvene ikke "beviser" noe, men hadde vært fint å høre hva dere mener.. (T4 er ok).

Til Toppen

Siri Ann

Ble Medlem: 29 Mar 2005
    Skrevet: Fre Mai 27, 2005 12:23 pm Tittel: Re: Hva bør TSH være når man forsøker å bli gravid?

--------------------------------------------------------------------------------

Anonymous skrev:
    Mener å ha hørt at TSH skal være rundt 1 eller noe når man prøver å bli gravid. Min TSH har ligget rundt 2-4 de siste årene. Det er som sagt innenfor normalen, men er det litt høyt, og kan det være årsak til at jeg ikke blir gravid..?? Orker ikke å ta det opp med legen, da prøvene ikke "beviser" noe, men hadde vært fint å høre hva dere mener.. (T4 er ok).
    En TSH verdi beviser i og for seg ikke så mye med mindre den er helt på bærtur. Be heller om å få tatt prøver på fritt T3 og fritt T4 - begge disse bør ligge i øvre 1/3 av grenseområde for å oppnå best sjanser for befruktning og for å bære frem en frisk liten baby. Les forøvrig også svaret ang. progesteron jeg gav i posten Ett godt råd? i dette forumet.

og med baby Arne i magen:

Til Toppen

Gjest

Skrevet: Fre Mai 27, 2005 10:02 pm Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Tusen takk for svar! Regner med at det ikke betyr noe at TSH ikke er helt lav, tidligere har FT4 (og FT3, hvis jeg har tatt det, husker ikke helt) vært helt i øverste del av referanseområdet.

Mener jeg har eggløsning, i alle fall nesten hver gang (har tempet en stund).. Men interessant at du nevner progesteron. Vet ikke om det har noen betydning, men syns selv den var litt lav. Lå på 20, og leste et sted at den burde ligge mellom 25 og 100. Legen sa i alle fall at det var ok, og tegn på eggløsning. Men kan det være forskjell på god og dårlig eggløsning? Dessuten syns jeg tempen synker litt raskt etter eggløsning (er det ikke progesteronet som sørger for at tempen holder seg høy?). Og en ting til.. Er det progesteron som er virkningsmekaismen i pergo og andre eggløsningsstimulerende medisiner? Ble kanskje litt mange spørsmål her...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    51
    Meldinger
    387

Standard Ett godt råd? (graviditet)

ASORA

Ble Medlem: 25 Mai 2005

Skrevet: Ons Mai 25, 2005 12:36 pm Tittel: Ett godt råd?

Hei!
    Noen som kan gi meg ett godt råd?
    (hvis noen husker meg, så håper jeg enda på å bli gravid)

Legen min på Omnia(ivf) har sagt at verdiene mine Må ligge slik for at jeg skal ha en sjanse for at egget skal feste seg.

TSH må være under 2, men rundt 0 er det idielle. T4 må ligge ml 17-22. T3 har jeg ikke fått oppgitt noen tall på. Men det er vel ikke vanlig.

Høres det greit ut? Hvor lang tid i forveien skal jeg begynne å medisinere meg opp?

Ett problem er at jeg ikke går på full dose. 100mcg 6 dager i uka, ellers blir jeg hyper. Hadde nylig litt overstimulering på denne dosen, og det bekymrer meg at jeg så lett blir hyper.

Noen som kan hjelpe meg?

Hilsen Asora

Til Toppen

Siri Ann

Ble Medlem: 29 Mar 2005
    Skrevet: Fre Mai 27, 2005 12:18 pm Tittel: Re: Ett godt råd?

ASORA skrev:
    Legen min på Omnia(ivf) har sagt at verdiene mine Må ligge slik for at jeg skal ha en sjanse for at egget skal feste seg.

TSH må være under 2, men rundt 0 er det idielle. T4 må ligge ml 17-22. T3 har jeg ikke fått oppgitt noen tall på. Men det er vel ikke vanlig.

Høres det greit ut? Hvor lang tid i forveien skal jeg begynne å medisinere meg opp?
    Det høres ut som om du har en fornuftig lege - både T3 og T4 bør ligge i øvre 1/3 av referanseområde ...noe som i seg selv fører til en lav TSH. I tillegg kan du jo spørre om å få prøve ut progesteronkrem i tillegg. Svært mange barnløse mangler eggløsning (pga. progesteronmangel) uten å vite om det fordi de enda menstruerer. Dette var nok tilfelle for meg, for under 1/2 år etter oppstart på progesteronkrem "ble det første frøet sådd" Du kan lese mer om dette her: http://www.futhark.no/MatogHelseProgesteron.htm og/eller søke på "dr. Leif Ims"

PS! Progesteronkrem må bestilles fra Ullevål sykehusapotek (send dem resepten).

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn