Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Tråd: Hei

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    8

Standard Hei

Jeg er ei jente på 40 år som begynner å bli ganske så sikker på at jeg har lavt stoffskifte. Har de fleste symptomer på sykdommen, men siden jeg allerede er uføretrygdet pga depresjoner og angst så har legen aldri brydd seg om å undersøke dette videre. Min mor har fibromyalgi og siden mange av symptomene er like så har jeg trodd at jeg også hadde det. men nå begynner jeg å helle mere over til lavt stoffskifte.
    Jeg og min samboer har vært gjennom flere eggdonasjonsforsøk og jeg tester positivt for så å miste etter meget kort tid. For ca 2 mnd siden så fikk jeg beskjed fra legen min i Russland om at jeg hadde noe forhøyede TSH verdier (2,74) og fikk beskjed om å ta mulitvitaminer med jod pga dette. Jeg spurte om dette kunne ha med stoffskifte mitt å gjøre, men det ble avvist. skjønner jo at mine verdier på 2,74 ligger innenfor "normalen" men etter å ha sett på gamle prøver fra -06 som lå på 0,91 og mine symptomer så tror jeg at jeg har lavt stoffskifte. Mine tidliger prøver er dessverre ganske så mangelfulle da de bare har sjekket TSH og T4 (som har gått fra 12 til 19,9 siden -06 (referanseverdier: 8,0 - 20,0)
    Skal til min gynokolog den 23/6 og håper virkelig han tar meg på alvor.

Jeg har en sønn på 22 år, men min kjære samboer på 33 år har dessverre ingen barn (ennå) og vi ønsker sterkt å få oppfylt dette ønske. Har til nå brukt ca 500 000 kr på disse forsøkene våre. Kommer ikke til å prøve igjen før jeg har fått sjekket stoffskifte mitt grundig og helst ha fått TSH verdiene mine ned til ca 1,0 som jeg har lest er det opptimale når en prøver å bli gravid.

Er kjempeglad for at jeg fant dette forumet. Har blitt mye klokere bare ved å lese litt her inne.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Hei - og velkommen.
    Tendensen ser jo ikke bra ut, og det er jo noe undrende at dette ikke er sjekket før man går så omfattende til verks.
    Får håpe du kan få hjelp nå da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    8

Standard

Ja det er undrende at dette ikke er blitt skikkelig sjekket før vi gikk i gang med alle disse forsøkene og mye av skylden er kanskje min egen. Jeg har aldri nevnt noe om mine symptomer da jeg trodde de kom av fibromyalgi. Og etter å ha lest endel nå i det siste så sitter jeg igjen med et inntrykk av at legene stort sett bare ser på verdiene?? Og siden jeg ikke har nevnt noe ang mine symptomer så har det jo ikke vært noen grunn for legen å sjekke det videre.
    Jeg hadde knapt nok hørt om stoffskifteproblemer før legen min i Russland sa noe om litt forhøyede TSH verdier..

Vi lærer så lenge vi lever.. både på godt og vondt
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Jeg syns nok ikke at du kan legges skyld på deg selv !
    Leger er spesialister som hever sin meget gode lønn fordi de hevder å være nettopp det - vi stoler på at de kan og gjør jobben sin, og betaler dem for det.
    Da skal de pinadø utføre et fagmessig forsvarlig handtverk også !

Det synes ikke jeg de gjør når de ikke ofrer en skarve stoffskifteprøve i en slik situasjon.
    Det er jo en - av mange opplagte årsaker til at du oppsøker dem !
    Som jeg sier - synes jeg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Vel, nå er jo ikke leger tankelesere da n'Finn, hun sier jo at hun ikke har nevnt symptomene sine

Hadde hun derimot gjort det - stiller jo saken seg helt annerledes.

Velkommen til deg Birgithe og håper du nå blir grundigere undersøkt med tanke på stoffskifteproblematikk. Mange av symptomer ved fibromyalgi og stoffskifteproblemer kan være sammenfallende, så det jo viktig og evnt utelukke stoffskiftesykdom - slik at du vet hva du har og forholde deg til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Det syns jeg faktisk ikke Hildemor !
    Ikke engang en bilmekanikker har lov til å sette igang uten å ha full oversikt over hvorden arbeidet skal utføres.
    Vi er tross alt mennesker og leger har en enda høyere vær varsomplakat. Vi legger våre liv i deres hender og de får pent ta vare på oss !
    De har versågod å utrede på hvilken måte jobben er best mulig gjennomførbar, og en av de mest opplagte årsaker til fertilitetsproblemer er stoffskifteproblematikk.
    Selvfølgelig er det grov uforstand ikke å ta en enkel stoffskifteprøve i den sammenheng.

Tankelesere kan ingen forlange at noe menneske skal være, men de typene der er pålagt å bruke hue mer enn andre.......

Hildemor Gjest

Standard

Vel n'Finn det er lov og ønske at det var slik du beskriver, men det fungerer ikke slik i praksis. Derfor er det overmåte viktig at man selv er i stand til og uttrykke konkret sine plager i møte med en lege. Det er min erfaring og jeg tror mange andres.

Jeg har selv veldig dårlig erfaring med det norske helsevesen og har måttet kjempe i åresvis for og bli hørt. Jeg forventer ikke lengre noe mer av dem enn det jeg hittil har blitt møtt med. Og jeg har forstått for lenge siden at er det noen som må ta ansvar for seg selv i forhold til behandling og ønskede undersøkelser er det en selv - det er realiteten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen til forumet. Håper at det ordner seg for deg og at dere får et felles barn.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn