Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard Tidligere medisinert Graves, kan jeg være på vei til lav nå?

Fikk påvist høyt stoffskifte/ Graves etter barnefødsel høsten 2003. Gikk på medisiner i ca 1 år, og formen har vært ok siden. Har jevnlig tatt bl.prøver for å følge med om det er forandringer. Dette fordi jeg har hatt misstanke om at jeg alltid har hatt et litt for høyt stoffskifte...

Legen mener også at det var en viss rsiko for at en får lavt st.skifte etter en har "tuklet"/medisinert sjoldbrukskjetelen.

Da jeg først fikk for høyt stoffskifte var tsh ikke målbar, T4 21-23 ( 8-20) og T3 6-8 (<6)

I det siste året har tsh vært mellom 0,5 - 0,8 (0,2- 4.0) og T4 har ligget på 12-13 ( 9 -22). Så utifra bl.prøvene skulle alt være fint, men jeg føler meg ikke bra! Kan kroppen vise symtomer før det vises i blodet?

Når jeg leser her inne ser jeg at jeg har det meste av plager som følger med lavt st.skifte. Kan dette være en god nok grunn til å få prøve Levaksin, eller må en vente til det vises i blodet?

Noen med erfaring rundt dette?
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Er det Thyreoastatika du har gått på ?
    Da kan det jo være nok bare å slutte med dem.
    Høyt stoffskifte ?
    Mange som går på Levaxin medisinerer seg til liknende vedier - er dette regnet som høyt stoffskifte bør det vel begrunnes med at antistoffer i TRAS - gruppen er tilstedstede ?
    Har du hatt positiv TRAS ?

Så - de siste verdiene du oppgir er lave verdier som gost kan gi symptomer - særlig hvis du nettopp kommer fra en høy status.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du har noe lav ft4 (påbare 23%, skal vanligvis være mist 50% eller høyere) mens samtidig TSH fremdeles er lav, og det er ganske vanlig hos graves-pasienter. veldig mange har blokkernede TRAS i tillegg til vanlig TRAS og da blir TSH lav og ft4 lav samtidig og man har hypo-symptomer.
    Det er da bedre å ta levaxin og dosere den etter ft4, skal normalt ligge i øvre halvdel av referanseområdet, akkurat som hos oss som har hashimotos.
    Forresten er det også vanlig for graves-pasienter å ha anti-TPO samtidig og det ødelegger kjertelen med tiden akkurat slik hos oss.

Du hadde ikke ft4 over referansområdet engang dengang de sa du hadde graves, følte du deg hyper da? Eller hadde du bare lav TSH pga blanding stimulerende og blokkerende TRAS? Jeg har sett blodprøvesvar hos flere med graves, og ft4 og/eller ft3 var på 30-tallet, altså mye høyere enn dine tall.

nora

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Er det Thyreoastatika du har gått på ?
    Da kan det jo være nok bare å slutte med dem.
    Høyt stoffskifte ?
    Mange som går på Levaxin medisinerer seg til liknende vedier - er dette regnet som høyt stoffskifte bør det vel begrunnes med at antistoffer i TRAS - gruppen er tilstedstede ?
    Har du hatt positiv TRAS ?

Så - de siste verdiene du oppgir er lave verdier som gost kan gi symptomer - særlig hvis du nettopp kommer fra en høy status.
    Takk for raskt svar!
    Jeg ble behandlet med Neo-M i ca etter år, men det er 4 år siden jeg sluttet på dem. Imellomtiden har jeg fått ett barn til, men stoffskiftet har holdt seg noenlunde ok.

Jeg mener at det var et positivt TRAS svar som førte til at st.skiftet ble testet, men jeg har ikke noen verdier å referere til.

Ps: Har oppgitt feil ref på T4, skal være (8-20)

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Du hadde ikke ft4 over referansområdet engang dengang de sa du hadde graves, følte du deg hyper da? Eller hadde du bare lav TSH pga blanding stimulerende og blokkerende TRAS?
    Om jeg følte meg hyper: tok av 8 kilo på 5 uker, hvilepuls på 100 per.min og tok en evighet på og sovne hver gang jeg hadde vært oppe og ammet barnet mitt. så jeg var nok ganske hyper ja

Kan du forklare litt enkelt dette med blokkerende og stimmulerende tras?
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

TRAS er en forkortelse for ThyreoideaReseptorAntiStoff.
    Altså ikke antistoffer som retter seg mot selve kjertelen - i motsetning til anti-TPO som opererer inne i kjertelen og ødelegger vevet der og dermed produksjonsmuligenten. det er ingen kurativ behandling for dette, men det er det for TRAS.
    Du har jo prøvd.
    Denne behandlingen går ut på å knuse selve antistoffene og klarer man det er man kurert og kjertelen funker igjen. TRAS antistoffene blokkerer hjernens mulighet til å regulere kjertelproduksjonen ved å hijake TSH-reseptoren og selv overta styringen.

Det alt vanligste er stimulerende TRAS.
    Dette fører til høyt stoffskifte.
    Det finnes også TRAS som blokkerer for den TSH som skal stimulere kjertelen, og den medfører lavt stoffskifte.
    Denne er det mulig å overse hvis man ikke tar en TRAS test og bare tar anti-TPO - og kjertelen går da til grunne selv om den er iorden.

Thyreostatika har desverre den bivirkningen at kjertelproduksjonen lammes og om kuren må være kraftig og vare lenge - og man ikke følger opp med tette prøver - blir stoffskiftet for lavt.
    Man kan da gi Levaxin samtidig og trappe ned denne en stund etter seponering av thyreostatika.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Elaine Moore skriver om de forskjellige TRAS-antistoffene:
    http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... 118251hvor hun beskriver tre forskjellige antistoffer.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn