Side 1 av 15 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 145
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Jeg har startet på hormonbehandling for høy TSH...

Hei igjen alle sammen !

Har vært borte en liten stund fra forumet, men er tilbake igjen.
    Etter har jeg har startet på hormonbehandling for høy FSH har jeg merket bedring på visse punkter, men jeg tror ikke skjoldbruskkjertelen min har det så bra. Faktisk føles stoffskiftet verre! Stemmen har blitt hesere og jeg har rett og slett fått vondere i halsen , mest på den høyre siden.
    Blir utrolig fort sliten når jeg snakker med andre.

Ble lagt inn akutt for store brystsmerter for ca. 1 mnd siden. De utredet meg for lungeemboli. Jeg fryktet det, men var mer overbevist om at det kunne være hormonene jeg tar. Konklusjonen fra legens side ble "det må være noe muskulært"

I forje måned var jeg hos øre -nese og halsspesialist (kanskje den mest imøtekommende så langt med litt peil på hva som foregår nedi halsen/kjertelen) på grunn av mine problemer med halsen. Tok en masse prøver og det viser seg at anti-TPO prøven er noe? for høy. Fikk vite at resultatet var på 89 og at den ellers bør være under 60 ? Jeg kan ikke huske at jeg har tatt en slik prøve før, så dette er kanskje den første? Jeg har skjønt at denne prøven egentlig er ganske viktig med tanke på stoffskiftet?

Jeg kjenner at noe er galt, og stemmen min blir mer sliten enn tidligere. Har hatt dette over tid, men nå er det ganske ille.
    Fikk overtalt legen min til å henvende meg til ultralyd og skal på ultralyd til mandagen. Legen min mener at jeg bruker stemmen galt. Det sier igrunn litt om hva han skjønner om stoffskifteproblemet mitt og om hva det vil si at mine prøver angående anti-TPO er forhøyet.
    Øre, nese og halslegen mente også at jeg muligens burde komme meg til en endokrinolog. Primæren min mener at de ofte har mye å gjøre at det er mulig jeg blir avvist. Dette er da ikke et godt nok svar! Jeg trodde de hadde plikt til iallefall sette meg på venteliste ???

Forsøkte å forklare ham at halsen har blitt verre etter at jeg startet på hormoner. Han satt som et spørsmålstegn og mente at det skulla da bli bedre ? Jeg skjønner nå at alle hormoner har en viss innvirkning på hverandre og hvorfor skulle de da ikke virke inn på min skjoldbrukskjertel ??

Jeg går på Levaxin, og har gjort det nå snart i 4 år. Jeg kjenner meg ikke akkurat tipptoppers av den grunn.
    Jeg har gått opp i vekt siden jeg startet med Levaxin og hormonene Novofem. Men, noe ligger vel også i at jeg orker ikke trene noe særlig heller ? Jeg vet snart ikke. Får panikk av å tenke at jeg skal legge på meg en masse på grunn av medisiner. Jeg som aldri har vært avhengig av noe som helst av medikamenter.
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Anti-TPO er en prøve som viser om det er antistoffer i kjertelen. Din prøve er i gråsonen, og man kan ha et slikt utslag selv om man ikke har antistoffer
    Den brukes for å finne ut om det er nødvendig å starte med Levaxin og det er forsåvidt ikke nødvendig å ta denne når du alt er igang med Levaxinen.

Da er det jo bedre å ta noen prøver av hvor mange hormoner Levaxindosen din avsetter i kroppen - for å prøve å vurdere om dosen din er korrekt.
    Da bruker de gjerne TSH - fT4 og eventuellt fT3.

Du bør ta slike prøver jevnlig den første tia du bruker Levaxin. Iallfall hvar 3mnd. Da lærer du det hvordan medisineringen virker og etterhvert trenger du ikke disse prøvene for å finne rette dosen din.
    Du lærer din egen kropp å kjenne.

Hos noen (som meg) hjelper det ikke hva Levaxindosen enn er.
    Da kan du prøve et tillegg av Liothyronin, og funker ikke det heller kan du prøve et annet produkt enn Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Anti-TPO er en prøve som viser om det er antistoffer i kjertelen. Din prøve er i gråsonen, og man kan ha et slikt utslag selv om man ikke har antistoffer
    Den brukes for å finne ut om det er nødvendig å starte med Levaxin og det er forsåvidt ikke nødvendig å ta denne når du alt er igang med Levaxinen.

Da er det jo bedre å ta noen prøver av hvor mange hormoner Levaxindosen din avsetter i kroppen - for å prøve å vurdere om dosen din er korrekt.
    Da bruker de gjerne TSH - fT4 og eventuellt fT3.
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Din prøve er i gråsonen..
    Kanskje jeg er litt sen i oppfatningen i dag, men hva mener du med at min prøve er i gråsonen. Er den ikke litt for høy når jeg likevel går på Levaxin ? Skulle den ikke vært innenfor normalen ?

Jeg har stort sett vært flink til å ta fT4 og fT3. De siste ble tatt i april.
    Da var fT3 på 5
    og fT4 på 14

Jeg ser normalverdiene på arket jeg har fått fra legen, men har skjønt at det ikke alltid er til å stole på ettersom man kan ha symptomer på at alt ikke stemmer likevel . Blir småsprø egentlig. Har forsøkt å finne ut så mye som mulig i det siste for å være forberedt når jeg er hos legen.

Er de på viddene , mine prøver angående fT3 og fT4 ? :-/
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Først det første - anti-TPO målingen kan ikke brukes til å evaluere behandlingsresultatet.
    TRAS målingen kan det, og jeg mistenker at grunnen til at de tar anti-TPO
    lenge etterpå ofte kan være at de blander sammen disse to.
    Men det faktisk slik at en høy TSH vil stimulere til antistoffoppbyggning, og en lav TSH vil redusere aktiviteten i å bygge antistoff, men kan ikke stoppe den. Prosessen går sin skjeve gang likevel, og etter ett år eller to er kjertelen helt defekt og kan ikke produsere noe.

Et gråsoneresultat er et reultat som ligger mellom det laveste som kan måles (35 tror jeg) og det som anses som en helt sikker verdi (sett brukt 80 til 200)
    Flere har rapportert om verdier på mange tusen her på forumet, men man kan ikke relatere til tallet størrelse. 3000 betyr ikke at det er alvorligere enn 300. Kjertelen går dukken åkkesom.

Om prøvene dine er helt på viddene kommer jo an på hvilken målestokk de vurderes oppetter. Den har du forsåvidt ikke oppgitt. referansegrensene er forskjellige rundtforbi og feks 14 kan være bra i noen, men sånn litt for lavt i de som ligger aller lavest.
    Men, legen din har jo vurdert dem - prøvene er ikke på viddene etter den målestokken som legene holder seg med. Da hadde du fått beskjed.
    Men er det den beste målestokken for deg ?

De tar prøver av deg og så sier de at allt er i skjønneste orden her - og sier ikke : "etter den målestokken vi måler deg etter".

Hva med din egen målestokk ?
    Teller ikke den?
    Stå på ditt - fortell dem at behandlingen du mottar ikke er bra nok !
    Forsøk om du kan få prøve et tillegg av Liothyronin for å se om det kan hjelpe.
    Om ikke det hjelper så finnes det flere typer enn Levaxin du kan prøve.

Det er også meget mulig at du skal ha et tall som er for høyt i forhold til hva legen mener. Flere må det.
    Du kan jo prøve om en litt høyere dose kan virke bedre ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard

Takk skal du ha for gode svar ! (: Jeg er helt enig med deg at man ikke skal nøye seg med at andre forteller en hvordan en skal føle seg. Vi kjenner vel best vår egen kropp ?

Et spørsmål, siden øre- nese og halslegen luftet tankene om operasjon (før han visste noe om prøvesvarene mine) .
    Jeg har lest her at kjertelen kan forsvinne av seg selv om den blir kjørt i senk? Stemmer ikke det ? Høres kanskje rart ut, men kan ikke det være like greit som en operasjon, eller tærer dette såpass på kroppens funksjoner ?
    Jeg fikk høre om kjertelen blir borte (som nevnt ved operasjon) vil også dosen med medisiner være lettere å regulere ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Det stemmer nok det.
    Alt kroppen ikke har bruk for forsøker den å kvitte seg med.
    En funksjon fjerner det som ikke brukes.
    Etter at kjertelen er blitt uvirksom fjernes den langsomt og antistoffene som jo kommer fra kjertelen også.
    Av en eller annen grunn skjer ikke dette hos alle. Noen har sine antistoffer hele livet.

Det skjer også i de tilfeller hvor hjernen slutter å produsere TSH. Kjertelen er da iorden - ingen antistoffer, men den får ikke stimulans og produserer derfor ikke noe og man må leve av Levaxin.

Det er sikkert lettere for leger å regulere dosen når kjertelen opphørere med sitt bidrag. I noen tilfeller er heller ikk ebidraget særlig nyttig, men en må ikke glemme at egene hormoner er best !

Bare for å¨legge til : atrofi er tilbakedanning av et organ pga. for liten næringstilførsel, sykdom el. manglende bruk. F.eks. svinn i muskulaturen pga. inaktivitet.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard

Stemmer det at Ferritin-prøven burde ligge på et høyt nivå når man har lavt stoffskifte ? Eller var det B-12 ? B-12 ligger bare på 270 og jeg har hatt den på 450 sist jeg målte. Merkelig at det har gått så ned på bare noen måneder.. Har startet på B-12 tabl. nå nylig- IGJEN :-/
    Mener å huske at min Ferritin ikke har vært så dårlig som den er nå. Den ligger på 30 og jeg tror jeg har hatt den opp i 60-70 sist jeg målte..
    Jern i blodet mitt ligger på 17,6. Litt over ett år siden jeg hadde lite jern i blodet.

Foressten, jeg var på ultralyd med kjertelen og det de kalte.... glemt ordet, de gikk over med laser iallefall og jeg lå på en benk under hele undersøkelsen. Uansett. Ved laserundersøkelsen av kjertelen fikk jeg høre at jeg skulle ha kuttet ut Levaxin i 2 uker før jeg kom på undersøkelsen . Gjett om jeg ble irritert på legen min etter det! Ingen hadde sagt det til meg. Har hørt at man også skal gradvis nedtrappe på medisinene om man skal noe slikt fordi kroppen ikke har godt av hurtige forandringer. Var enda godt jeg skulle til ultralyd samme dagen, for undersøkelsen hadde visst ikke noe for seg når jeg ikke hadde kuttet Levaxinen litt før.
    Er veldig spent på prøvene derfra (:

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Begge de to bør være endel høyere enn nederste referansenivå.
    B12 mangel kan gi symptomer som kan forveksles med dem fra lavt stoffskifte og anbefalt nivå for oss er vel 350 tror jeg ?
    Ferritinet er noe i likhet og anbefales over 70.

17,6 (om det er s-jern) er sånn mitt på og faller vanligvis ikke før ferritinet er oppbrukt.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard

Hm.. det var det jeg stusset ved da jeg så prøvene mine. Har vært vant med at de har vært litt høyere enn dette. Mulig det er derfor jeg har vært så ufattelig trøtt de siste dagene ?
    Er det Hemofer eller andre type jerntilskudd som øker Ferritinen ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Hvis du klarer å drikke juice å bruke ferrosulfat-typen er visst det best, men det finnes depotyper som er litt mildere for magan.
    Har aldri tatt en jerntablett jeg da - håper du får svar av noen med erfaring .......
    Få i deg en blodig biff ?

Side 1 av 15 123456789101112131415 Siste

Lignende tråder

1. Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?
    Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 12-12-10, 12:49
  2. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 14:55
  3. Svar: 6
    Siste melding: 08-10-07, 13:31
  4. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 22:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn