Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard Jeg spør heller dere

Jeg har vært hos legen. Det er nesten 6 mndr. siden sist fordi jeg blir så hoppende forba ... sint - hver eneste gang.
    Jeg kan ikke skifte lege pga av hvor vi bor - så det er ikke noe jeg får gjort noe med.

Jeg fikk tatt noen prøver. Jeg ba henne om å ta de prøvene jeg har lest her inne trengs og her er resultatet -

THS 0,3
    T4 13,3
    B12 580

Alt det andre var ikke nødvendig fikk jeg beskjed om. :evil:

Problemet er at jeg har blitt støtt og stadig værre de siste månedene. Smerter, hudproblemer, maveproblemer, men det værste er at hjernetåka er total. Jeg har problemer med alt for tiden. Oppfatter ikke samtaler, får ikke med meg TV eller filmer og greier ikke lese fordi jeg rett ogg slett ikke forstår hva som står.

Da jeg gikk sa hun at jeg kunne jo prøve med en multivitamin tablett og at jeg sikkert "fikk det til"

Jeg har gått på 100 mcg Levothyroxine og 20 mcg Tetroxin det siste året.

Jeg lurer på om jeg kan øke dosen med Tertroxin til 20 mcg X 2? Er ikke sikker på hva som er lurest her.

Jeg er i en situasjon akkurat nå hvor jeg rett og slett ikke har anledning til å være så syk.
    Det er mulig at jeg vil føle meg bedre hvis jeg går opp og banker legen med en sammenrullet avis, men jeg tror ikke det blir dekket av NHS.

Har dere noen forslag?

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Jeg regner med at det er FT4 du mener, og da ser jo den ganske lav ut, den skal vel ligge i øvre del av referanseområdet. Jeg hadde også ganske lav Ft4 på 11 og TSH på 0,15 og legen sa jeg var ferdigbehandlet med riktig dose, men da gikk jeg bare og sa at jeg syns 11 var veldig lite med er referanseområde fra 9-19, og da sa han at det var han helt enig i for det burde ligge oppe i 19-20 og rundt der! Så det hjelper ofte å klage litt og komme frem med det man mener selv, ellers ser de bare at det ligger innenfor referanseområdet og sålenge ingen klager regner de med at det er greit.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Tror mini analyserer riktig. Når du spiser mer T4 vil T4 øke. Når du spiser mer T3 vil T3 øke.
    T3 lages jo av T4 - ikke omvendt, og t3 vil også øke når T4 øker.
    Din fT4 er for lav så jeg mener at det er din levothyroxindose som bør opp. Kanskje du da får nok T3 ?
    150 er ingen uvanlig dose, men du ma kanskje slite litt for å få den så høy ?

Ellers tenker man gjerne for lite T3 når hjernetåka legger seg, men det er jo to måter å få til det på.

Men det er matematikk - glem det - prøv å finne din egen dosering uten at blodprøver bestemmer. De kan gjerne hjelpe, men det er dine sympromer som burde være sporen til å finne den rette dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tertroxin er liothyronin, og en hel tablett er dobbelt så mye som vanlig dose, men noen trenger det eller endog mere.

Kan ikke si noesomhelst uten å se ft3-prøven din (som legen nekter å ta til tross for at hun gir det dobbel dose liothyronin....)

Ved vanlige stoffskifteprøver på pasienter som tar thyroxin, så kjører ofte ikke lab i UK ft3-prøven enda det er krysset av for den. Men ved lav TSH så kjører de den allikevel hvis den er krysset av (vanligvis, men ikke alltid)
    Enig i at legene i UK kan være helt dust.

Hva er referanseområdet for ft4? din høres littegrann lav ut hvis ref. omr. er 10-20. Jeg må ha min ft4 akkurat midtpå eller sånt noe elelr litt høyere, 13 går ikke hos meg.

På forumen så sier de at overdosering av liothyronin , eller overdosering i det hele tat , kan gi akkurat sånne symptomer som du beskriver.

Noe annet: dere har en hjemmetest for cøliaki, akkurat som vi har.Cøliaki kan gi akkurat sånne symptomer som du beskriver, og hjernetåken er noen hakk verre enn ved lav ft3.
    De fleste har ikke de typiske mageproblemene....Blodprøver ellers som kan være avvikende er ferritin, blodprosent, leverprøver høye, kalium lavt , kalsium lavt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard

TAKK!

Jeg skal prøve med 150 mcg. Jeg har gått på den dosen før og var bedre, men den spesialisten jeg ble sendt til (Hun som mente stoffskiftet ikke ga andre sympromer enn svakhet i armene!!!!!!!!!!!) ble rasende.

Jeg skal prøve å få tak i den Cølaki testen. Jeg spurte legen om mageproblemene også og da la hun hodet på skakke og sa "Oh dear".

Tusen takk for hjelp. Den er høyt verdsatt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ã…, du har mageproblemer.
    Prøv å titte på celiac.com forumet, og ellers søk på google på celiac forum og du finner et engelsk og et irsk forum. Du kan få en ide om hva de slåss med i england, hvordan man skal forhandle med legen der.
    (de på celiac.com forumet har nesten alle sammen hypothyreose, står ihvertfall i signaturen deres....)

Cøliakitesten heter celiac test og er på apoteket her, kanskje også på apotekt i england men vet ikke. Men hvis du ikke spiser mye gluten vil den kanskje ikke slå ut men du trenger et håndfast bevis akkuart n

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn