Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Stofskiftemedicin og antidepressivt medicin?

Er der nogen der har erfaringer med brugen af antidepressivt medicin sammen med stofskiftemedicin?
    Jeg har fået det anbefalet af en læge som kur mod irritabel tyktarm (neurogene smerter i tarmen).
    Jeg er meget i tvivl og føler mig ikke depressiv - men kan det hjælpe så er man jo snart klar til hvad som helst. Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer?
    Det middel som overlægen anbefaler hedder "Amitriptylin"..
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tar amitryptilin selv, og man bruker det ofte ved fibromyalgi. Jeg fikk det for noe sånt, og tar en halv 5-mg tablett. De med ordentlig fibromyalgi tar gjerne mer og det hjelper hos en del ehter det. Imidlertid er det en del andre medidiner de også kan velge mellom.
    Det virker ikke som antidepressiva hos dem, men på en annen måte.

Du kan gjerne prøve dem mot irritabel tykktarm synes jeg.

Men, de med cøliaki sier at mange med diagnosen irritabel tykktarm som egentlig ikke er en ordentlig diangose, bare en sekkebetegnelse på at legene ikke vet hva som er feil...de sier at mange av dem i virkeligheten ikke tåler gluten.
    Kankje du vil prøve helt glutenfritt i et par-tre uker? Først? Bare for å se om det hjelper? Du har jo fått blodprøvene og av postingen her ser det ut som om de ikke slo ut på Ttg-IgA og antigliadin IgA antistoffer. Eller har du ikke fått tilbake svarene ennå? ENdielig diagnose for cøliaki kan bare gis med biopsi.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej Nora

Hej
    Jeg har fået taget en biopsi om glutenallergi og den var negativ. I næste uge skal jeg have taget blodprøver mod malabsorption (jeg går ud fra at det er IgA osv..), men lægen mener ikke at man vil finde noget, da mine øvrige blodprøver ser fine ud.
    Lægen foreslog 25 mg. Amitriptylin, det synes jeg lyder af meget i forhold til dig? Hvilke symptomer har pillerne hjulpet dig af med?
    For mig lyder det som om at de giver en del bivirkninger i form af døsighed/træthed - og det synes jeg, at jeg har det slemt nok med i forvejen, så jeg tænker på om de vil forværre min situation? (synes ikke smerter er mit primære problem, det er kvalmen/utilpasheden der er værst). Har de givet dig bivirkninger, og hvis ja, hvilke? Har du mærket positive ændringer i dit velbefindende?
    Kan pillerne forenes med stofskiftemedicinen (der står på indlægssedlen til Eltroxin at man skal snakke med lægen hvis man samtidigt indtager antidepressivt medicin, det er nok noget med at virkningen kan påvirkes?)

Tak igen for dit svar Nora

Mvh. Gitte

Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

en hel tablett 5 mg gjør meg trøtt, 25 mg ville sendt meg i Zombieland....fiblromyalgipasienter bruker også noen ganger 10 mg og noen bruker mer har jeg lest.
    Jeg hadde masse vont over hele torso og det var ikke vondt et spesielt sted, det flyttet liksom rundt, jeg fikk sarotex og det hjalp straks noe og etter et år var det omtrent vekk men når jeg prøvde uten tablettene så komm noe tilbake. Kanskje jeg har fibromyalgi, kankjse ikke. Aner ikke.
    Men jeg oppdaget at de er også sterke antihistaminer.....
    Jeg tok 10 allergitabletter om dagen, så slemt var det, men oppdaget at jeg kunne klare meg med 1 av en anne type og en elelr en halv amitriptylin. Jeg sier til legen at det hjelper meg å sove, at jeg tar det derfor for den antihistamine effekten er de ikke opptatt av......
    Tilfeldigvis har dr Heiko Santelman kommentert nettopp denne antihistamine effekten av antidepressiva.
    http://www.candidaallergy.com/ hvis du leser rundt der, står det i et svar han gir......(og jeg som har fått påvist IgG allergi mot gjær)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    66
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg har også tatt Sarotex i årevis. Dvs 25 mg. Amitriptylin er virkestoffet. Jeg har aldri vært depressiv, men fikk det for å sove bedre. Jeg har ikke tatt denne i kombinasjon med Levaxin, men i mange år før hypothyreose ble oppdaget. Jeg kan ikke huske om jeg hadde bivirkninger av disse...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Lignende tråder

1. Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 17-09-08, 22:51
  2. Svar: 13
    Siste melding: 15-06-07, 13:22
  3. Antibiotika - indflydelse på stofskiftemedicin?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 28-05-07, 16:47
  4. Medicin med modermælken?
    Av Anisa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 27-03-07, 08:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg