Side 7 av 7 Først 1234567
Viser søkeresultater 61 til 69 av 69
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Godt å vite at det antagelig ikke er kaffeen som gjør oss svimmel!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Mange folk med ME reagerer veldig negativt på kaffe.

Hvis jeg ikke husker feil, så kan også folk med sliten binyrebark, evt forårsaket av lavt stoffskifte, også reagerer negativt på kaffe.

Jeg blir fryktelig, fryktelig dårlig av kaffe. Forferdelig skjelven, angst, veldig ubehag, forferdelig smak som ikke kan få ut av munnen eller fordøyelsessystemet igjen. Kvalm, uggen...

Ikke rart mange folk på husmorspeed klarer å holde seg slanke med bøtter av kaffe! Men desto rarere at de overlever.

BLÆRK!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Takk for svar, Stina!
    Huff jeg forstår godt at du ikke drikker kaffe.
    Jeg har mest sannsynlig sliten binyrebark, så kanskje det er der problemet ligger. Skal ta en siste test i morgen for å finne ut av det....

Men liker jo så godt kaffe. Har egentlig blitt vant til å ha bare bitte litt kaffe i en kopp, ta små små super, for å kjenne lukten og smaken og fordi det er varmt...(fryser mye).
    Høres litt håpløst ut, men en grei løsning for min del...hehe.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Fryser også mye, så jeg drikker mye te ;)

Det finnes også oppkvikkende te, t.o.m. uten at den er svart (dvs koffein i, og sikkert dermed en påkjennening for binyrebarken den også). Tror jeg har kjøpt en med kanel og kardemomme, hvis jeg ikke husker feil. Er sikkert ikke så "oppkvikkende" som kaffe, men da heller ikke så slitsom for systemet.

Og til de som ikke sliter med vekta eller diabetes eller annet, så må jo en kopp kakao i ny og ne her på vinteren være tingen ;)

Når det gjelder blodtrykk, er det ikke skadelig med kaffe hvis man har tendens til høyt blodtrykk (men er altså veldig usikker her)?

pling - jeg ville også gjerne fått testet om jeg har sliten binyrebark. Kan du fortelle om hvilke tester du tar for å få dette gjort?

Ellers er du jo kjempeflink med å begrense kaffeinntaket ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    pling - jeg ville også gjerne fått testet om jeg har sliten binyrebark. Kan du fortelle om hvilke tester du tar for å få dette gjort
    det lurer jeg også på...
    i følge legen min var det måling av kortisol, den testen som måtte tas:
    kl 08.00 på morgen og 20.00 på kvelden
    eller
    kl 08.00 om morgenen + en urinprøve samlet over et helt døgn

legen min hadde liten lyst til dette kan man si... det drøyde vi visst!

om det finnes en enklere metode vil jeg også gjerne vite det!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard Kaffe?

Jeg drikker kun 1-2 kopper kaffe om dagen, syns ikke jeg tåler mer. Og nå har jeg nokså velregulert stoffskifte for tiden. Da jeg hadde høyt tålte jeg mindre.
    Klara

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Hei,

Gode tips, Stina Men de te- typene du nevner er ikke det grønn te? Jeg forsøker å unngå fluor.... Ihvertfall altfor mye av det.

Så dumt at dere ikke spurte om binyrebark testing i går for da visste jeg det. Har tatt prøvene no, og da leverte jeg også fra meg skjemaet hvor det sto hvilke prøver skulle ta. Jeg får vel tilbake resultatet så da kan jeg jo fortelle det. Men det er kanskje noen andre her som vet det...?
    Jeg tok disse prøvene fordi legen (Oftebro) mente at jeg hadde lav kortisol. Så å teste kortisol nivået er vel ikke tilstrekkelig da, antar jeg. Jeg tok vel 5-6 prøver i tillegg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, pling - du MÃ…Ã…Ã…Ã…Ã… fortelle oss hvilke prøver når du får tilbake svaret.

Og jo, det er visst noe grønn te i den jeg tenker på, men jeg vet ikke hvor mye. Men tåler vi ikke litt da?

Uansett, dette er te'en:
    Pukka herbal ayurveda
    Revitalising - Organic Herbal Tea
    Cinnamon & Cardamom

Inneholder: Cinnamon, elderflower, orange peel, cardamom, licorice, ginger, spearmint, green tea, clove, black pepper.

Smaker kjempegodt! Men bruker bare av og til.

http://www.pukkaherbs.com/pages/
    (Jeg har altså ikke kjøpt på nettet, men lokalt.)

Har du forresten forsøkt Thermo Complete fra Herbalife? Sunnere koffein - pilleform? Eller Rosenrot som muligens kan avhjelpe litt ved sliten binyrebark?

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Takk for tips, Stina! Det er sant, litt fluor er sikkert ikke så farlig...
    Og rosenrot er veldig bra! Tar det nesten hver dag jeg, men passer på å ha litt pause innimellom.

Ja, jeg skal fortelle hvilke prøver det var når jeg får tilbake resultata. Det kan ta litt tid, så hvis andre kan være behjelpelig er jo det også bra. Nå husker jeg bare natrium og klorid i tillegg til kortisol (morgen)....

Side 7 av 7 Først 1234567

Lignende tråder

1. jobbe med hva og hvordan?
    Av Pebles i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 13-02-10, 05:41
  2. Hvordan går jeg frem?
    Av gevega i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 10-03-09, 10:11
  3. Hvordan får jeg T3 op?
    Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifte