Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard Første møte med enokrinologen...

Har idag vært hos en privatpraktiserende endokrinolog, og det ble en MEGET positiv opplevelse. Han "bombaderte" meg med spørsmål og jeg fikk bekreftelse på symptoner som skyldes det lave stoffskifte.

Han forklarte veldig godt for seg, og kunne opplyse om at jeg hadde struma, men den ville sannsylig gå tilbake av seg selv når jeg ble korrekt medisinert.

Han økte også dosen på levaxin og sendte meg til sykehuset for å ta en hel MENGDE med blodprøver. Dette var slik at han kunne fortelle meg bl.a. hva slags type lavt stoffskifte jeg hadde (har blitt værre etter siste fødsel). Han forklarte også at siden jeg før siste svangerskap hadde klart meg på liten mengde med levaxin (50/75), kunne det godt hende at jeg om 1-2 år faktisk kunne slutte med medisiner selv om jeg nå har hatt en veldig høy TSH (83) og har måtte doble levaxin dosen.

Føler meg veldig optimistisk. :P Ikke det at jeg forventer å bli kvitt det lave stoffskifte, men å føle at noen virkelig kan det de prater om. (Må påpeke at jeg har bare gode erfaringer med fastlegen også - det er han som foreslo å sende meg videre både til UL og til endokrinolog - og den privatpraktiserende var den beste).

Det kostet selvfpøgelig endel å gå privat, men det er verdt hver krone!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

det er jo kjempebra men min lege sier at sruma ikke kan forsvinne ,uten opprasjon når du først har fått de?
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Denne legen var da av en annen oppfatning.

Det blir spennenede få tilbakemelding på alle prøver etterhvert.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av skaye
    det er jo kjempebra men min lege sier at sruma ikke kan forsvinne ,uten opprasjon når du først har fått de?
    Joda, struma kan forsvinne ved medisinering, enten Neo-Mercazole eller tyroxin, radiojodbehandling eller operasjon. Eller helt av seg selv hvis tilstanden er forbigående.

Struma betyr bare forstørret skjoldbruskkjertel, og er ingen diagnose i seg selv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, hvis man har en TSH på 80 så kand et nok tenkes at strumaen kommer fra den høye TSH-en.

Men vhva var ft4 og ft3 da?
    Og ble TSH plutselig 80-noe, eller gikk du lang tid uten prøver og den ble høy? Vi andre renner nok oftere til legen (og legen blir noen ganger lei oss) men man får mye mer gehør hos legen hvis man kan forevise en høy TSH.

Vi andre pleier å få anti-TPO prøver en gang iblandt.
    Du har vel også fått målt den noen ganger?

Positiv anti-TPO prøve tyder på Hashimotos. Man kan få struma av det.

Ellers kan man ha andre ting som lager knuter, men det skal du jo undersøkes for.
    nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Husker ikke hva ft4 og ft3 var på på det høyeste TSH, men da TSHhadde gått ned til 25 var det på henholdsvis 16 og 4,3.

Jeg hadde ikke tatt prøver på snaue 4 månder. Prøvene 7 uker etter fødslen viste en TSH på 1,8 (følte meg ikke bra da heller). Er vel som mange andre, skylder et på natteamming, slitsomt med baby, nok å finne på når du har 3 barn og er derfor ekstra sliten, men til slutt gikk det ikke lenger, og da var den altså på 83! :o

Anti-tpo var ved TSH 25 på 1550 - ikke helt bra det heller, men da ble det fortgang! Legen ringte meg!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Swer ut som om din TSH steg ganske fort, fire mnd tok det.

Jeg kan røpe at hso mange så går antistoffene ned ganske mye når de tar selentilskudd.
    Og--unngå jod, for eksempel i multivitamintabletter. Jod er kjent for å trigge anti-TPO. Andre ting også, men jeg nevner jod først.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

TSH gikk nok ganske fort opp ja, men hadde nok vært noe høyere enn normal siden 3-4 måneder etter fødsel. Har nå senere fått vite at det er viktig å sjekke den i dette tidsrommet i forbindelse med fødsel.

Takk for rådet angående jod. Tror ikke jeg får i meg spesielt at det (annet enn evt. i salt), da jeg er av den typen som ikke "gidder" putte innpå vitaminer...

Selen kan jo være et alternativ da, men jeg tror jeg ser ann til resultatene på blodprøvene kommer i retur. Føler at jeg er i trygge hender.

Lignende tråder

1. Da har jeg vært hos endokrinolog for første gang..
    Av witchfrk i forumet Endokrinologer
    Svar: 14
    Siste melding: 30-05-08, 07:20
  2. Øke første dag?
    Av mio i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 10-01-08, 18:57
  3. Snart første kontroll
    Av mio i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-07, 17:02
  4. Gutten min viser seg å ha hypofysesvikt