Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Diabetes og stoffskifte
-
02-09-06, 14:14 #1
Diabetes og stoffskifte
Hei.
Jeg har i lengre tid hatt en mistanke om at jeg kanskje har diabetes eller noe.
I går var jeg på fest og en der har dibetes. Han målte blodsukkeret sitt og jeg spurte for morroskyld om jeg kunne få måle det.
Den viste 9.8
Han sa at det var litt høyt.
Men vi pratet ikke mer om det.
Jeg hadde drukket et par flasker cider, men ikke noe annet og var ved mine fulle fem. Jeg tåler veldig mye alkohol selv om jeg drikker svært sjeldent.
Noen grunn til å sjekke det videre?
Jeg har prøvd å finne om det er noen sammenheng mellom alkohol og høyt blodsukker, men har bare funnet ut hva en må passe på om man har diabetes og skal drikke alkohol.
Er det større mulighet for at vi med lavt stoffskifte får diabetes?
Jeg er ikke overvektig. Drikker mye, men derfor må jeg igjen ofte på do.
Vilde
-
02-09-06, 15:27 #2
Hei jeg har ikke noe svar på om du har diabetes da må du nok ta en prøve hos legen og de finner det ut.
Jeg har også lurt på om jeg har diabetes mange i min fam har det. Jeg går og ofte og tisser og mye stemmer men jeg spiser ikke usunt eller mye sukker så tror ikke jeg har det. Men man kan jo aldri vite så ta deg en tur te legen og få et svar på det der Eller kansje noen her på forumet kan mer enn meg
KLEMZSnart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.
-
02-09-06, 16:29 #3
Hei Vilde! Du burde kanskje gå å sjekke HBA1C siden du sier du har mistanke om diabetes. Det er en blodprøve som viser hvor høyt blodsukkeret ditt har vært over tid. Du sier du drikker mye vann - er det fordi du er veldig tørst? Det kan jo være et tegn på diabetes.
Jeg har både diabetes type 1 og type 2 i aller nærmeste familie. Når det gjelder alkohol, så får man ikke høyt blodsukker av det med mindre det inneholder mye sukker...(noe cideren din sikkert gjorde?) Blodsukkeret svinger mye på friske mennesker og, så det er ikke sikkert denne verdien var unormal. Spørs hvor fort den går ned til normalområdet igjen.
Diabetes type 1 er også en stoffskiftesykdom, og vi som allerede har en av disse er nok mer utsatt for å få andre, dessverre...
-
02-09-06, 16:40 #4
Diabetes har blitt en hel del diskutert her på forumet.. Visste du forresten at diabetes er en stoffskiftesykdom? Du kan prøve et søk på forumets søkefunksjon, eller kanskje se litt på disse linkene her: (Første link er til diabetes 1 og andre link er til diabetes 2)
http://www.diabetes.no/index.asp?id=23017
http://www.diabetes.no/index.asp?id=23018
Nedenfor en link til diverse artikler om diabetes og lignende.
http://www.lommelegen.no/sok.asp?q=diabetes
Her er det lesestoff for en hel lørdagskveld
Du kan sjekke om symptomene stemmer, og gjør de det, ville jeg tatt i mot Liljas råd
-
02-09-06, 17:52 #5
Dersom du skal måle blodsukkeret er det lurt å prøve å få gjort dette om morgenen slik at du er fastende det vil si ikke har spist eller drukket noe på forhånd.
Lignende tråder
-
Jeg med hypo, han med diabetes 1. Ønsker å bli foreldre...
Av Vimseliten i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 0Siste melding: 15-06-08, 18:13 -
Hørt om diabetes
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 1Siste melding: 01-10-07, 11:49 -
Omvendt diabetes. Hypoglykemi
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 0Siste melding: 12-09-07, 14:55 -
Lavt stoffskifte/diabetes?
Av atle i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 8Siste melding: 18-05-06, 16:56
Bokmerker