Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Fra hyper til hypo..
-
28-08-06, 10:57 #1
Fra hyper til hypo..
Ja, jeg er vel stadig litt overrasket over at jeg skulle havne inn her igjen. Jeg opererte bort kjertelen (hele) i okt 2005 og fra jul var jeg "frisk" på 100 micrgr Levaxin om dagen. Den opplevelsen av å å bli "frisk" og komme ut av dvale, koma, sinne osv osv var jo skjønn. Jeg blomstret opp og ble glad og så godt ut. Alle kunne se det. Det har vært en bølge med masse glede i snart vel 7 mnd. Så ville mannen min skilles (hm.. kanskje jeg var for glad). Etter dette har nedturen vært dramatisk. Psykisk selvfølgelig tungt og ikke uventet at det ville som en sorg. Men hva skjer med stoffskifte? Plutselig sover jeg ikke lenger.Jeg har problemer med å sovne om kvelden, våkner på natten, ligger timevis våken. Sulten hele tiden uten og egentlig spise veldig mye. Håret blir tørt, livløst og jeg mister mer enn før. I sommer var jeg svett (mer enn vanlig) og sint. Jeg gråter og gråter. Jeg vet dette er vanskelig å spørre om når jeg er inne i en fase hvor man kan relatere alt til skilsmissen. Alikevel er det som om det har gått opp for meg at denne sykdommen jeg trodde jeg var kvitt , alltid vil være der i en eller annen form. Jeg er så vant til å tenke kjertel= sykdom, men sykdommen er vel der selvom kjertelen er borte? Lurer på om jeg er på vei til å bli hypo. Hvordan vet jeg det utover målingene mine (som ikke viser det)
Ft4: 11 (9-16)
Ft3: 3,8 (3-6)
Tsh: 0,39 (1-3)
Mange spørsmål og håper på svar..
-
28-08-06, 14:13 #2
Velkommen hit Tollo! Du stiller mange viktige spørsmål som jeg ikke kan svare på, men jeg gjorde meg noen tanker om det du skriver om psyken. Hva skyldes stoffskiftesykdommen og hva skyldes andre forhold? Hypothyreosen har gjort noe med min psyke, ingen tvil om det. Føler av og til at jeg har blitt en helt annen person enn den jeg var. At jeg av og til "mister" litt av kontrollen på hvordan jeg er. Jeg kan, f.eks. gråte og føle fortvilelse når alt ligger vel tilrette for at jeg burde være glad og fornøyd.
Noe av det som har hjulpet meg er:
Kunnskapen om at dette ikke er en viljestyrt sykdom. Jeg har ennå forventninger om at psyken skal bli bedre etterhvert som medisindosen er økt. Har ennå et stykke igjen til jeg når det som blir vedlikeholdsdosen.
Tenk på hvordan du var før du fikk sykdommen. Hvordan er din egentlige personlighet? Hva er din karakter? Hvordan ville du ha reagert på at din mann vil skilles før du ble syk?
Lær deg mest mulig om sykdommen, da er du bedre rustet, også psykisk, til å håndtere din nye hverdag
Vel, dette er bare noen hjemmelagde strategier som har hjulpet meg. Det finnes sikkert noen bedre proffe råd. Ønsker inderlig at det går godt med deg!
Klem fra Joni
-
28-08-06, 20:51 #3
tollo
Så ville mannen min skilles
At du følte deg frisk til å begynne med etter å ha fjernet kjertelen kan vel kanskje skyldes at det har vært noe thyroxin igjen i kroppen din som har forsvunnet litt etter litt. Ser du skriver at du tar 100 mikrogram Levaxin. Der finnes en anbefalt dose pr kg kroppsvektDagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt.
Men det skal ses i sammenheng med blodprøver og pasientens symptomer. Kan du legge ut dine blodprøver og referanseområdene til disse?
Ellers kommer du inn på noe meget vesentlig som jeg er meget opptatt av:
Plutselig sover jeg ikke lenger.Jeg har problemer med å sovne om kvelden, våkner på natten, ligger timevis våken.
Jeg tror at det som er best å gjøre er å få normalisert så mange tilstander som mulig. Få mest mulig god søvn. Spise mest mulig riktig. Optimalisere medisinen så godt det lar seg gjøre. Osv, osv. Er vel ikke så veldig god selv til dette, men jeg håper jeg er på rett vei.
Velkommen forresten ;)
Ã…ja, jeg følger ikke så godt med, tror jeg er litt hypo i hodet Du har jo skrevet ned prøvesvarene dine til slutt. Jeg er ikke så dreven på dette med blodprøvene, men jeg mener å ha hørt at når man får TSH ned i nedre del av referanseområdet, så vil ofte FT4 og FT3 komme opp i øvre del av referanseområdet. Altså ser det ikke ut til at det gjør noe at du kommer litt høyere på T4 og T3. Din TSH er jo lav i forhold til referanseområdet, så jeg er usikker på om du kan øke Levaxindosen noe, men se hva som står her:
Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
Ellers har noen god effekt av Levaxin + Liothyronin (T3), Armour (tørket svinekjertel), Armour + Levaxin. Du kan jo evt kikke på noe av dette etterhvert.
Lykke til!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
29-08-06, 16:37 #4
Sånn jeg ser prøvesvarene dine (som likemann) så kan du godt øke dosen din. Du får snakke med legen om han kan øke den. Kan ikke tenke meg at det skulle være et problem...
Når det kommer til om du er hypo eller ikke kommer jo det først og fremst på symptomene dine. De vil fortalle mye om akkurat det. Blodprøvene kan av og til ikke vise hvordan en person har det!!!
Lykke til videre!Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
30-08-06, 09:45 #5
takk..
Godt med andres tanker. Jeg bare mangler et svar (som kanskje ikke er lett å gi), men HAR man en kronisk sykdom for resten av livbet selvom man har operert kjertelen bort? Er det BARE den som er sykdommen eller er andre "deler" av kroppen fortsatt syk?
-
30-08-06, 11:40 #6
Jeg er litt usikker på dette, så du får ta svaret mitt med ei klype salt ;)
Hvis du har operert bort kjertelen av grunner som ikke skyldes autoimmunitet, så kan jeg ikke se at andre deler av kroppen skulle ha effekt av dette - i første omgang.
Om det derimot er pga en autoimmun lidelse, så har det skjedd en kortslutning i immunforsvaret ditt - kroppen har begynt å gå til angrep på deg selv - og da kan man være disponert for ytterligere autoimmune sykdomer.
Jeg skriver at andre deler av kroppen ikke burde påvirkes i første omgang. Dette er fordi mye i kroppen trenger thyroxin, ja kanskje alle cellene. Så derfor kan resten av kroppen bli påvirket hvis du ikke finner frem til rette mengde thyroxin som du trenger. Noen får det greit til, mens andre sliter litt.
(Så får vi bare håpe på at en mer dreven enn jeg svarer ;) Lykke til!)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
30-08-06, 23:12 #7
Sånn korrekt sett behøver ikke hypothyreose være en sykdom, men det er en tilstand - et syndrom altså.
En kan fex. mangle kjertelen av grunner som ikke skyldes noen sykdom ellers i kroppen.
Men tilstanden hypothyreose kan føre til sykdom fordi deler av kroppen belastes av tilstanden.
Sykdom defineres vel litt forskjellig i dagliglvet, men er vel sykelige forandringer som kan påvises i vev.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kjempeforvirret - hyper eller hypo?
Av Sofie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-01-08, 10:48 -
Liste over symptomer for hypo og hyper
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 22-09-07, 14:05 -
Symptomer hyper/hypo
Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 16-08-07, 10:59 -
fra hypo til hyper... hva skjer?
Av Lissa i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 30-10-06, 20:27 -
Hyper eller Hypo??
Av rubimor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-08-06, 13:26