Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
26-08-06, 20:57 #1
T3, T4 - TSH - Hva betyr de?
Jeg førsøker å finne ut mer om dette med stoffskifte. Kan være godt å være litt informert dersom det skulle bli "trøbbel" fremover.
TSH er jeg klar over hva er, men kan noen gi meg en god forklaring på T3 og T4 og eventuelt andre resultater. Hva sier de og i hvilke områder skal de være normalt?
-
26-08-06, 21:53 #2
Hei Line! Gå tilbake til hovedsiden. Under overskriften "Nyttige linker" finner du egne linker som forklarer både T3 og T4. Lykke til!
-
26-08-06, 21:56 #3
Hei og velkommen hit,
http://www.furst.no/bb/index6.html
Hvis du går inn på denne linken her vil du få en forklaring. Sjekk også ut FT4 og FT3 da det er disse som vanligvis måles og som er viktige for oss å vite noe om. Det blir også oppgitt et referanseområde for blodprøvene; dvs hva som regnes som normale verdier. Disse varierer noe fra lab til lab. Du bør derfor kjenne til referanseområdene for laben dine prøver sendes til.
Ellers er måling av antistoffer aktuelt: Tras og anti-TPO.
Et annet tips er å skrive f.eks. TSH i søkefeltet som du finner øverst på siden og du vil da finne alle innlegg som inneholder dette ordet.
Dette var en liten begynnelse....bare spør mer etterhvert.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
26-08-06, 22:01 #4
Får prøve meg på en forklaring:
T4 og T3 er tyroideahormoner. De har samme virkning. T3 kan omdannes til T4 ute i blodet Produksjonen stimuleres fra hypofysen som er et lite vedheng i hjernen som styrer flere hormoner. Dersom det er mye T3 og T4 i blodet hemmes utskillelsen av TSH og er T3 og T4 lav øker produksjonen av TSH.
Du spør hva som er normalverdier, det kan variere fra labratorie til labratorie ved sykehuslabratoriet hvor jeg tar prøver er normalverdiene som følger:TSH 0,40-4,40
T4 12-22
T3 3,1-6,3
Når man blir behandlet med levaxin eller annet tyroxin preparat er det vanlig at TSH kan bli svært lav mener jeg å ha lest.
-
26-08-06, 22:18 #5
Det er ikke helt riktig det du skriver om T4 og T3, cathrin.
T4 er ikke aktivt på cellenivå, men må brytes ned i en prosess som kalles dejodinase. Dejodinasen fjerner ett og ett jodatom fra tyroksinet, som opprinnelig har fire jodatomer. Det aktive stoffskiftehormonet har tre jodatomer (T3), og det tar kroppen seks til åtte uker å bryte ned T4 til T3. Det kan også skje en konvertering til revers T3 (RT3), som er inaktivt. Deretter konverteres tyroksinen videre til T2, T1 og T0 (tyrosin). Man vet lite om hvilke funksjoner T2 og T1 har i kroppen. Tyrosin er en aminosyre som brukes som byggesten i flere andre stoffer i kroppen, blant annet serotonin, et viktig signalstoff i hjernen.
-
26-08-06, 22:27 #6
Den siste linken her førte til en god beskrivelse for oss dødlige...Takk
Lignende tråder
-
Hva betyr disse prøvene?
Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 29-04-08, 23:37 -
Hva betyr egentlig disse tallene her?
Av Laila K i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 10-07-07, 22:01
Bokmerker