Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
Tråd: Knutestruma
-
09-08-06, 00:51 #11
Hei sos
Jeg kan ingenting om knutestruma, men jeg har Hashimotos som deg. Så vet jeg at flere i min fars familie har hatt struma uten at jeg vet noen detaljer rundt det.
Jeg må også kremte mye, har tusser i halsen. Vondt å svelge, noe jeg føler jeg må gjøre mye, spesielt hvis jeg leser høyt, noe som er blitt nesten umulig for meg. Spurte legen sist om skjoldbruskkjertelen kunne begynne å vokse, for jeg føler det er blitt litt "trangere" der. Det kunne den, men det var ikke tid til å snakke mer om det der og da.
Artikkel til dr. Egil Haug som noen refererer til her:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
Ã…ja, så glemte jeg ;) (Og det er jo ikke noe nytt!) Jeg har hatt Anti-TPO i mange, mange år. Så har jeg blitt medisinert i noen år (trolig undermedisinert), men jeg er fremdeles heller ikke bra. Kanskje verre, i alle fall på noen områder. Har lest gjennom noen dokumenter i dag, og ble påminnet om apati. Det var faktisk noen år hvor jeg stort sett satt og stirret ut i luften mens jeg i flere timer forsøkte å ta meg sammen til å reise meg. Nå klarer jeg nesten ingenting heller, men det er ikke apati. Det er total utmattelse og fryktelig smerter. Lurer på om jeg kan være et "offer" for for sen og for lite medisinering og dermed har fått varige skader, noe jeg også ble påminnet om i dag når jeg satt her og leste. Eller så feiler jeg rett og slett noe mer.
Lykke til videre til deg
Oi, jeg er helt gal - totalt hinsides ethvert håp - derom eksisterer visst ingen tvil Etterlyste du noe slikt?:
http://www.gastrokir-ullevaal.com/struma.htm
Og så til slutt (så skal jeg nok holde kjeft) - så trist å høre om venninnen din."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
09-08-06, 13:42 #12
Hei
Litt ang. struma og kreft i thyroidea...
Knutestruma eller kolloid struma er en tilstand med knutedannelser i thyroidea (skjoldkjertelen). Ã…rsaken er som regel ukjent, men kan skyldes både jodmangel og enzymdefekter i dannelse av thyroideahormoner. Hva knutene består av, er jeg usikker på, men det er sannsynligvis cellene som danner throidea-vevet som "klumper seg sammen" til knuter/klumper.
I thyroidea kan man også ha adenomer - dvs. svulstdannelser. Disse kan enten være helt godartede (bare bestå av normale celler) eller kan inneholde irregulære/atypiske celler som igjen kan utvikle seg til kreft. Kreft i thyroidea er "forholdsvis" sjeldent - bare 209 tilfeller av dette i 2004 (48 hos menn og 161 hos kvinner).
Hovne lymfeknuter kan komme ved alle typer infeksjoner og sykdommer, siden lymfeknutene er "renselsessteder", men man bør selvfølgelig være litt oppmerksom.
Legen vil jo se noe på ultralyd, og en scintigrafi vil kunne være med på å avgjøre hva slags tilstand man lider av (her er jeg litt ullen på diagnostikken) Hvis man er usikker, bør det jo tas en celleprøve som kan vise hva slags celler knutene består av (normale eller atypiske).
Håper dette hjalp bittelitt...
SiriLatent hypothyreose?
"I never did one thing right in my life - not one thing... that takes skill"
-
09-08-06, 14:07 #13
Hallo alle sammen!
Blir så glad over alle som kommer med så masse informasjon. JEG TAKKER OG BUKKER!!!
Man føler seg så alene om ting og plutselig, her inne, får man så mye omtanke at humøret og stå-på-viljen har beveget seg flere hakk oppover!!
Det begrenser seg hva de nærmeste "gidder" å høre på klaging og syting, har merket meg at når noen spør om hvordan jeg har det og jeg begynner å fortelle, blir jeg alltid abrutt før jeg er ferdig og det blir vridd over til andre samtaleevner. Hvorfor spør de egentlig, når de ikke gidder å høre på?
Det er meget beroligende å høre at det sjeldent blir kreft i slike knuter, men tenker litt på det allikevel. Siden det med venninna mi.......men må prøve å tenke positivt og snakke med legen min neste gang og prøve å få han til å forstå at hvis dette blir undersøkt slik jeg vil, vil det berolige veldig mye. Får jeg svar på at det ikke er "ulumskheter" ute å går, vel så får jeg slå meg til ro med det.....men blir det ikke gjort noe i det hele tatt, vil jeg automatisk gå å tenke på det, tror jeg.
STOOOOR KLEM FRA MEG TIL DERE!!!!Væren
-
09-08-06, 17:26 #14Man føler seg så alene om ting og plutselig, her inne, får man så mye omtanke at humøret og stå-på-viljen har beveget seg flere hakk oppover!!
Og en stoooooooor klem til deg også"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
22-08-06, 08:39 #15
Hei!
En stund siden sist....men har vært innom en del ganger og lest. Det er så uendelig mye man kjenner seg igjen i og det er på en måte en trøst....
Skulle bare ønske at "noe" kunne gjøres, slik at man blir sitt "gamle" jeg igjen.
Var hos legen igår. Har jo tatt ultralyd og nye blodprøver. Blodprøvene var bra. Husker ikke helt alle nå, men tsh er 0,08 og Ft4 19,8 og det er en stor bedring, men føler meg allikevel sliten og tung.
Ble henvist til scintigrafi den 5. sept. og ble bedt om å ikke ta Levaxin 10 dager før undersøkelsen!! og så etterpå skulle jeg bare fortsette på samme dose (125mcg) per. dag.
Er veldig redd for "formen", blir det da en tur i kjelleren igjen - er det noen som har erfaring her? Jeg spurte legen om jeg da skulle trappe opp dosen etter de 10 dagene med opphold, men han sa at jeg skulle begynne på full dose med en gang etter undersøkelsen. Er dette "riktig" og har noen av dere også gjort dette og hvordan har det i så fall gått. Min lege har dårlig med kunnskap og virket ikke helt sikker når jeg spurte om dette.
Håper må noen svar her og ønsker dere alle en god dag!!!!Væren
-
22-08-06, 16:56 #16
Heisann og velkommen.
Jeg har selv knutestruma og hashimotos og vet akkurat hvordan du har det. Fikk beskjed om disse knutene etter en ultralyd time og av utskriftene så trodde jeg jo selv at jeg var nesten døden nær av kreft.... Nå kan jeg le litt av meg selv, men der og da så var det som om noen hadde gitt meg en skikkelig trøkk og jeg gråt og bar meg når jeg kom hjem til min kjære... Heldigvis så fant jeg dette forumet ganske fort etter beskjeden
Etter at jeg tok scintigrafien, så fikk jeg beskjed, mens jeg skulle gå at jeg hadde hashimotos og ufarlige knuter og skulle fortsette behandlingen som før. Dette må vel nå være snart 2 år siden og knutene mine går tilbake for så å komme igjen med jevne mellomrom, har vært plaget kun en gang og det var tidligere i år hvor jeg var og tok ultralyd, men da var knutene mindre enn sist gang..
Faktisk etter at jeg startet på kobinasjonen Levaxin/Armour, så har jeg ikke kjent til knuter eller hovenhet i halsen, det har jeg ikke tenkt på før jeg sitter og skriver nå..
Må si at jeg merket det etter 10 dager uten Levaxin, men jeg var så langt nede at det faktisk ikke var store forskjellen uten.... Håper du klarer å holde det gående i de 10 dagene uten å merke så veldig mye til det.
Lykke til !
Lignende tråder
-
Knutestruma - Fine blodprøver
Av Angelina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-10-07, 20:19 -
Knutestruma
Av nita i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 11-05-07, 20:13 -
Knutestruma
Av ronja i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 10-03-07, 23:22
Bokmerker