Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard Trenger noen informasjonsskilt påveien fremover...

Hei

Jeg er forholdsvis ny i forumet her som jeg kom over da jeg lette etter informasjon om hypothyreose på nettet. Foreløpig har jeg "lurket" litt rundt og fulgt med på samtalene, men tenkte det var på tide å skrive litt her - ikke minst fordi jeg trenger noen råd fra dere godtfolk og opplyste mennesker.

Min historie er som følger:
    April 2002 ble jeg innlagt på nevrologisk avd. for utredning av hodepine jeg hadde hatt siden høsten 2001. Jeg antok lenge at dette var et stress-symptom ettersom forholdet var litt på skrantene grunn i den perioden. På sykehuset fant de ikke noe galt med hodet (iallfall ikke i den retning), men tok stoffskifteprøver som viste følgende verdier:

TSH: 0.7
    FT4: 10.5
    Anti-TPO: 114

Jeg ble da sendt videre til fastlegen for oppfølging av mulig lavt stoffskifte. Var flink jente og gikk jevnlig og tok prøver, men ingen store endringer skjedde. Det laveste T4 kom var til 9.9 i april 2003, og anti-TPO viste bare forhøyet verdi denne ene gangen. Det eneste som skilte seg ut på prøvene, var antistoff mot mitokondrier som gikk ned fra 1275 til 808 i løpet av denne perioden.

Ble lei av å ta blodprøver og ting gikk litt bedre. Flyttet til Oslo, startet ny og spennende jobb... og så begynte jeg å få stadig tilbakevendende bihulebetennelser og influensaer og halsbetennelser. Sjekket opp (her har jeg desverre ikke verdiene på prøvene) og det ble sendt henvisning til endokrinologisk avd. på Aker. Fikk bare brev tilbake fra de med "henvisning avsluttet". Dette var i desember 2005.

Det siste halve året har jeg følt meg sliten, trøtt, manglet overskudd... har gått opp 30kg på 5 år (noe jeg tilskriver en god del manglende trening, ettersom jeg var veldig aktiv før og plutselig sluttet med alt da jeg fikk kjæreste), stadig forkjølet, influensa, betennelser, "kremtete" i halsen - dvs. føles som noe sitter fast og veldig ofte hodepine. Klarer meg fint på jobb - jobber fullt og mye overtid - men har ikke ork til så mye annet.

De to siste blodprøvene viser følgende:
    23.12.05
    TSH: 1.57
    FT4: 10.5
    FT3: 4.4
    Anti-TPO: 583

29.05.06:
    TSH: 1.3
    FT4: 11.1
    FT3: 4.6
    Anti-TPO: 577

Legen vil avvente og fortsette å ta blodprøver... hva syns dere jeg bør gjøre? Fortsette å kontrollere eller sjekke mer?
    Latent hypothyreose?
    "I never did one thing right in my life - not one thing... that takes skill"

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Kanskje du kan være så snill å skrive referanseområdet bak prøvene om du vet for det kan være forskjellig fra labratorie til labratorie. Da er det lettere å bedømme dem. Ved labratoriet som analyserer mine prøver er det nok litt lavt. Jeg vil råde deg til å oppsøke en annen lege eller bytte lege du har jo ikke vært i så god form lengen og legen ser ikke ut til å ta det så nøye. Si til ham at du ikke kan ha det slik. Lykke til.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard

Ã…...ja - beklager.

For prøvene tatt på sykehuset og hjemme hos min opprinnelige fastlege vet jeg desverre ikke referanseområdene. For de to siste prøvene er referanseområder som følger (mine verdier i parentes)

TSH: 0.2 - 4.0 (1.57 og 1.3)
    FT4: 9.0 - 22.0 (10.5 og 11.1)
    FT3: 2.3 - 5.7 (4.4 og 4.6)
    Anti-TPO: < 35 (583 og 577)

Jeg ser jo selv at de fleste er normale (bortsett fra Anti-TPO-verdien). Bare lurer på om mageproblemene, hodepinen, trettheten, depresjonen, tiltaksløsheten etc. har noe med dette å gjøre eller har andre årsaker. Syns jo det er dumt å fly til legen hele tiden hvis jeg f.eks. bare er litt overarbeidet og stresset
    Latent hypothyreose?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Ragman

For meg ser det ut til at du har en latent hypotyreose. Det er mange diskusjoner om man skal behandle eller ikkke. Jeg ville bedt om å få lese papirene som kom tilbake fra thyreoidea poliklinikken. Der står det nok en del av årsaken til avslaget.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard

Brevet fra thyroidea-poliklinikken ble sendt rett til meg. Det sto bare denne ene setningen der: "Henvisning avsluttet". Legen sier han ikke har fått noe mer informasjon derfra.

Jeg får kanskje bare diskutere litt mer med legen min og så evt. fortsette å ta blodprøver jevnlig for å se om det er noen endringer i tilstanden.

Tusen takk for alle svar så langt.

Latent hypothyreose?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Det er ikke farlig å få en prøveperiode med Levaxin i 6 måneder. Det burde være mulig å finne ut på den måten, om du har lavt stoffskifte eller ikke. Jeg ville i hverfall fortsatt å følge med. Som du skriver så øker symptomene på og da er jeg for prøve periode (er jo ikke helsepersonell). Skulle ønske noen hade gjort det for meg ;) Jeg ville nok ha diskutert hardere med legen for å få prøve Levaxin om jeg var deg. Om du ikke får virkning på det bør du kikke deg litt rundt. Det ser jo ut til at imunforsvaret ditt ikke fungerer helt som det burde.

Nå vet jeg ikke hvor mye du har fortalt til legen av sykdommen din. Hvordan den er i hverdagen og hvordan detaljene påvirker deg osv, men jeg ville råde deg til å kommunisere mye med legen og ikke holde igjen noe. Selv om du føler at du syter! Skriv alt, ALT, ned på en liste og gi den til han. Si at han kan legge deb til sjournalen din. Så har han alt hvis han lurer på senere Så ser du hvordan han tenker om den og om prøve å sette deg på 50 microgram Levaxin pr. dag. i noen måneder.

Lykke til
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Ragman

Din situasjon ser ut til å minne litt om min sønns.

Du har jo forhøyet TPO, så du har nok en laten hypotyreose, kan det se ut til.

Lurt om du fortsetter å ta blodprøver og følger med på disse og dine symptomer.

Sønnen min har vært fryktelig trøtt nå i mange år og har hatt bevist forhøyet TPO i noen år. Legen synes ikke han hadde verdier som var så ille at man skulle begynne med medisiner, men når vi snakket med ham om symptomene over flere år, ble han enig om at sønnen min hadde en klinisk hypotyreose (pga symptomene). Vi kom til enighet om at hvis blodprøven denne gang også viste høye anti-TPO, så skulle han forsøke med Levaxin. Sønnen min sin anti-TPO har ligget på 400-500-600, altså ikke så langt fra dine.

Lykke til videre
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6

Standard

Tusen takk for alle svar og all hjelp.

Jeg skal nok klare å skrive ned symptomene mine og gi disse videre til legen, så får vi ta det derfra.

Latent hypothyreose?

Lignende tråder

1. Trenger raskt svar fra noen som er operet!
    Av mumi1 i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 09-06-08, 02:02
  2. Trenger svar på noen spørsmål
    Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 13-01-08, 01:44
  3. Trenger hjelp av noen som vet.
    Av Leia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 01-09-07, 20:24
  4. Er muskelsvakhet et symptom?