Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    18

Standard Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)

Kan jo begynne på begynnelsen egentlig..

Da jeg var 14/15 år fikk jeg påvist HØYT stoffskifte, og hadde mest sannsynlig hatt det noen år. Var utrolig deilig å faktisk være syk (om dere skjønner)...ikke bare innbille meg det liksom.
    Jeg begynte på medisiner, og da jeg var 18 år ble jeg gravid. (gikk fortsatt på medisiner, men skulle til å slutte med de, så kunne bare slutte). 4-5 mnd etter fødsel fikk jeg tilbakefall, og måtte begynne med medisiner. Rett før jeg skulle avslutte behandlingen ble jeg gravid på nytt. Legen jeg ¨går til (på aker) sa at jeg mest sannsynlig kom til å få tilbakefall denne gangen også, siden jeg gikk på medisiner da jeg ble gravid. Var visst vanlig sa hun. Hun sa også at jeg mest sannsynlig altdi ble kvitt HØYT stoffskiffte kun med medisinering da jeg fikk det så ung.

Nå er det 12 uker siden jeg fødte min andre datter, og for 5 uker siden fikk legen min svar på blodprøvene mine, de viste at jeg hadde fått tilbake HØYT stoffskifte. Foreløpig kunne jeg slippe medisin, men det var bare på grensa.. Han tok ny prøve for å se på utviklingen, og da han fikk svar på den viste den at det var bedre igjen..at det var blitt ganske normalt igjen..så jeg skulle komme tilbake å ta ny blodprøve senere (forrige uke).

Legen ringte meg dagen etter jeg hadde tatt blodprøven, den viste at stoffskifte mitt var alt for LAVT!!! På 5 uker hadde stoffskifte mitt gått fra å være for HØYT til å bli alt for LAVT! Han hadde nesten ikke vært borti at det gikk så fort, så han måtte snakke med en spesialist før han sa mer.
    Ringte meg dagen etter og sa jeg skulle begynne på medisin. Spesialisten sa at jeg hadde mest sannsynlig fått en betennesle i kjertelen i forbindelse med fødselen, som først hadde gitt meg forhøyet verdier, deretter hadde kjertelen blitt brutt ned (?) og dermed hadde verdiene mine falt.. (noe i den duren...jeg husker så dårlig..hehe)

Så nå går jeg altså på medisin for LAVT stoffskifte..ikke høyt.. og jeg er helt forvirret. Hva er forskjellen på lavt og høyt? Da jeg hadde høyt slet jeg veldig med tankene mine, humøret mitt og sånt..er det likedan med lavt?

Symtomene mine:

-Null matlyst, og har jeg lyst på mat har jeg ikke ork til å lage..
    -sover dårlig
    -er trøtt og sliten...
    -var en periode veldig tørr i henda...
    -fryser mye..iallefall med tanke på hvor varmt det egentlig er.
    -hukommelsen min suger big time, så jeg går bare rundt og surrer..
    -sliter med depresjon igjen..merker at jeg har nærmet meg det hullet jeg engang bodde i
    -"mumler" når jeg prater innimellom sier folk

Men samtidig...
    -Jeg har innimellom hjertebank..
    -selv om jeg fryser, kan jeg plutselig bli glovarm...
    -vekta mi har ikke gått opp noe særlig, kun ned.

Må si jeg er forvirret ja..var innstilt på høyt stoffskifte, så dette var egentlig et slag i trynet :(

Og hva skjer nå med det høye stoffskifte? Jeg skulle jo få tilbakefall på det jeg jo..jeg får ikke det senere vel? Det holder nå..

En ting skal legesenteret mitt ha..de er nøye med pasientene sine, og RASKE! tok blodprøver onsdag, han ringte torsdag (på kvelden faktisk...), og på fredag hadde han snakket med spesialisten og fått gitt meg medisiner..Dette var ikke min faste lege, men en annen på samme senteret. Legen min er like flink. Glad jeg går dit ja =) All ros til de!

Og dattern min som ble født nå, hun ble født med forhøyet verdier...men de trakk seg tilbake av seg selv heldigvis
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei og velkommen hit til forumet.

Skjønner godt at du er forvirret over stoffskiftet ditt. Mange symptomer er også like både for høyt og lavt stoffskifte.

Har du blodprøveresultatene dine? Både de "gamle" og de nye? Hvis du ikke har de, så kan du be om å få en kopi på legekontoret ditt. Få samtidig referanseområdene.

Det finnes mange erfarne her som kan hjelpe deg med å tolke prøveresultater, symptomer, tablettdosering osv. Hvis du har overskudd og tid så kan det være lurt å lese gjennom gamle innlegg her. Mye nyttig info å finne.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    18

Standard

Takk for svar

Har ikke resultatene her, skal til legen igjen den 14, kan høre med han da.

Blir sliten av dette her. Men samtidig er det greit å vite at det er en grunn til at jeg har det som jeg har...bare jeg husker å ta medisin min *løpe å ta tablett* surrer sånn om dagen at det er skummelt...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Lignende tråder

1. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 14:55
  2. Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 11:19
  3. Frustrert og forvirret
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 01-05-07, 15:58
  4. Prøvesvar + forvirret