Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: For lav kalsium
-
15-06-06, 21:59 #1
For lav kalsium
Kanskje jeg burde startet en ny tråd, men jeg ser at dere skriver om kalsium. Derfor tenkte jeg at jeg kunne spørre om dere har greie på for lav kalsium også? Det har jeg 2,12 (2,15-2,55) Hva kommer det av og er det veldig lavt eller?
-
15-06-06, 23:41 #2Opprinnelig skrevet av cathrin
Antakelig vil du finne ut at du har for lavt vitamin D, og legen vil be deg ta tran eller kjøpe D-vitamin på apoteket. I så fall må du sørge for å kjøpe D3-tabletter (kolekalsiferol) - og du bør ta omtrent ti ganger så mye som legen ber deg ta. Søk på "vitamin D" her i forumet, eller se på siden min eller nora sin for mer info. ;)
Min side: http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
-
15-06-06, 23:56 #3
Takk for svar Kris
Jeg er spent på om legen oppdager dette og tar kontakt. Vet ikke om han har elektronisk post, men hun som han vikarierer for har det. Syns det er vanskelig å foreslå prøver jeg vil ha tatt. Har ikke så lyst til å ringe han heller selv om han var grei sist, men kanskje han skylder alt på Armouren da. Det er det jeg er redd for. Jeg har ikke hat rikkniner i armer eller ben, men har vært litt kvalm i det siste og kastet opp en dag dersom det har noe med saken å gjøre? Kanskje det bare er en analysefeil?
-
16-06-06, 00:06 #4
Kastet du opp akkurat rundt den tiden du tok blodprøven? Oppkast kan nok forrykke syre-/basebalansen i kroppen (som kalsium er en del av) - men jeg tror du må være temmelig dehydrert i så fall.
Eneste måten å finne ut av dette på er nok å ta flere prøver. Si til legen at du gjerne vil at han skal sjekke kalsiumstoffskiftet ditt (dvs. de blodprøvene jeg nevner over her) siden du hadde så lavt kalsium sist.
-
16-06-06, 20:08 #5
Jeg kastet ikke opp i tiden før jeg skulle ta blodprøve. Det kom etterpå. Er ikke så populær hos legen for tiden, så jeg kvier meg for å be om flere blodprøver, dersom han ikke har tatt kontakt da. Mener du at det er veldig lavt? Kjenner du til feilkilder ved prøvetakningen som kan gi feilanalyser?
-
16-06-06, 20:34 #6
Cathrin, den lave kalsium kan komme enten av malabsorpsjon eller cøliaki eller D-vitaminmangel eller muligens andre ting.
En jeg vet om har også slikt lavt calcium og forhøyet PTH og D-vitamin på 60. Hos henne kommer det kanskje av for lavt D-vitamin, PTH går ofte ikke ned før man har fårr opp 25-OH vitamin D til 80. Ellers har vedk. kanskje malaabsorpsjon også. Legen har ikke gjort noe mer for å sjekke ut noe mer, indremdisineren skrev til og med at den lave kalsium og den høye PTH ikke kunne komme av lavt D-vitamin siden den var normal....har ikke fulgt med i forskningen vel.
Du kan helt enkelt kjøpe kasliumtabletterpå matbutikken med D3-vitamin og ta et par om kvelden.
Jeg tar dolomittabletter pluss annet vitamin D.
-
16-06-06, 21:37 #7
Takk skal du ha. Skal se om jeg finner slike. Men det er ikke nødvendig med flere prøver da om det var en feilanalyse slik at jeg ikke får formye kalsium?
-
16-06-06, 21:49 #8
Hvis du tar et par kalsiumtabletter er det helt ufarlig, og et par kalktabletter skal jo alle ha(unntatt dem ned hyperparathyreose og da ville prøven nok vært høy)
Det er farlig med kaliumtabletter hvis man tar 8 av dem om dagen, en eller to er ufarlige. kalsium er ikke farlig når man tar 8 av dem engang.
Hvis man prøver en periode med atkins, må man ta flere kalktabletter om dagen (for å motvirke den høye fosformengden av mye proteiner)
-
17-06-06, 10:14 #9
Lignende tråder
-
Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
Av Thomas W H i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 18Siste melding: 26-11-11, 12:44 -
Kalsium og Levaxin
Av Monja i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 5Siste melding: 23-03-10, 21:31 -
Smerter og kalsium
Av NoraH i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 3Siste melding: 14-01-10, 17:09 -
Kalsium i mat. Forslag??
Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 8Siste melding: 17-04-08, 23:27 -
For høy kalsium
Av Stina i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 5Siste melding: 18-04-07, 23:33
Bokmerker