Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Reverse T3 and CT3M

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    • Do you write about reverse T3 and total T3 in your book?

ref: https://www.stofskifteforum.dk/wordp...Reverse_t3.pdf
    According to this info the result of tT3 divided with reverseT3 should be at ca. 6,25 +/- 1 (Unilabs reference range)
    Redigert inn: for those with low thyroid function - Hashimoto.

I got my total T3 and reverse T3 measured some time ago:
    S-Trijodtyronin: 4 (1,2 - 2,7 nmol/L)
    S-reverse T3: 0,6 (0,14 - 0,54 nmol/L)
    I see now that the link does not give much information without spending 20 dollars -
    for scandinavians Anisa have given a introduction to the vital parts:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12872
    I also see that it took Paul R about 10 minutes to get my question answered -.-

Norsk:
    I ettertid ser jeg at linken ikke gir noen videre viten uten å spandere 20 dollar -
    for oss som bor i Skandinavia har Anisa skrevet et resyme av hovedbudskapet (her er en liten smakebit):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Selv mennesker uden sygdom i skjoldsbruskkirtlen kan udvikle hypothyreose-symptomer
    når forholdet mellem deres normalt T3 og Reverse T3 forskydes til fordel for Reverse T3, af en eller anden grund.
    I deres tilfælde hedder tilstanden NTI (Nonthyroidal Illness)
    eller Euthyroid Sick Syndrome. De behandles og kommer sig midlertidig behandlet med... Liothyronin (T3).

Det som vi altid hører er, at der er ikke brug for at måle T3 til brug for diagnose eller tilpasning af behandlingen ved hypothyreose.

rT3 vil vores læger kun måle ved mistanke om spiseforstyrrelse eller en voldsom sygdom.

tT3/rT3 ratio interesserer dem slet ikke, på trods af at det er denne ratio der i virkeligheden afgør om behandlingen bliver vellykket,
    uanset værdier for T3 og T4 hver for sig, selv når de ligger i den øvre del af "normalområderne".

Er tT3/rT3 ratioen for lav - fejler behandlingen og trivslen bliver væk.

...

Jeg ser også at det tok Paul R ca 10 minutter til å besvare mitt spørsmål -.-

- - - - - * - - - - -

Takk til Anisa som har ivaretatt tråden og svarene så meget bedre enn jeg selv kunne klart

Really interesting lecture about exactly the role RT3 plays in thyroid conditions ..
    PDF/Powerpoint.
    Linken Anisa gir til Powerpoint-oversikten fungerer (pr dags dato, iallefall)
    Sist endret av Mod; 09-09-18 kl 21:51 Begrunnelse: Lenke
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Reverse T3 and CT3M

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Linken Anisa gir til Powerpoint-oversikten fungerer (pr dags dato, iallefall)
    Ellers ligger den gemt på min harddisk, både den i PC-en og i Dropbox på nettet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Standard Sv: Reverse T3 and CT3M

Ellers ligger den gemt på min harddisk, både den i PC-en og i Dropbox på nettet.
    ...men nå er ikke lenka til Power Pointen virksom lengre....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Reverse T3 and CT3M

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    ...men nå er ikke lenka til Power Pointen virksom lengre....
    Det er også sk..e irriterende, som tingene forsvinder fra Nettet. Men så må vi drastisk til værks...
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Det er også sk..e irriterende, som tingene forsvinder fra Nettet. Men så må vi drastisk til værks...
    Nå har jeg lest igjennom presentasjonen. Og jeg må si.......... Høh.... Det meste har jeg lest før, her og der. Men nå var ALT skrevet på ett sted. (Og jeg bet meg godt merke til at T3 og rT3 er isomere forbindelser) Og om jeg kjente meg igjen? Ja! Og om jeg allerede etter 1,5 uke på Erfa kjenner forskjell? JA!

Jeg fortsatte å skrive litt om dette, men det ble heller en avsporing fra tråden. Jeg sparer det til et senere, mer personlig, innlegg!

Edit: Jeg glemte å si TUSEN TAKK for presentasjonen!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Fantastisk bra innlegg - som antakelig burde oversettes... Jeg vet ikke hvordan det er mhp rettigheter?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Hmm.. jeg lure på hvor mange av våre ME-pasienter som kanskje er ESSyke egentlig...

Tror kanskje dette er ett av de viktigste dokumentene her inne - for alle som er "adekvat behandlet (men som ikke føler seg nevneverdig bedre)"...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Hmm.. jeg lure på hvor mange av våre ME-pasienter som kanskje er ESSyke egentlig...

Tror kanskje dette er ett av de viktigste dokumentene her inne - for alle som er "adekvat behandlet (men som ikke føler seg nevneverdig bedre)"...
    Det er jeg helt enig i!
    ...og jeg skulle egentlig hatt diagnosen "ME" i følge den delvis inkompetente fastlegen... En av årsakene til at jeg faktisk fikk prøvemedisinering for stoffskiftet, ved siden av forstørret tunge med tannmerker, var at jeg sa at ME er en utelukkingsdiagnose. Jeg måtte selv kreve å utelukke at jeg hadde stoffskiftesykdom ved å få prøve Levaxin. Heldigvis hadde Levaxin en umiddelbar og positiv virkning på meg. Men naturligvis ga ikke Levaxin full effekt, og svaret er å finne tidligere i denne tråden.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Unhappy rT3 ikke noe å bry seg om, eller ..?

Jeg har en stor respekt for Paul Robinsons livsværk og for CT3M-metoden, men jeg anser det for at være en fejl, at man overser betydningen af rT3 som indikator for graden af CT3M-metodens effektivitet for den enkelte patient.

I forhold til selve CT3M-metoden, er rT3 ikke så relevant fordi den eneste kilde til rT3 i vores kroppe er T4, mens CT3M-metoden fungerer ved T3 alone. Alligevel kan udregningen af rT3/TT3 ratioen være yderst behjælpelig med at udpege de patienter, der vil opnå den største gevinst ved CT3M-metoden. Jo dårligere rT3/TT3 ratio, jo bedre effekt af CT3M-metoden.

Normalt bliver T4 omdannet til T3, som er det aktive hormon, kroppens celler bruger til at opretholde livet. Mens mange af os, i det hele taget, har problemer med omdannelsen af T4 til T3, er der måske endnu flere, der omdanner T4 til langt mere rT3 end godt er. Det betyder, at proportionelt flere cellereceptorer bliver "tilstoppet" af de overskydende rT3-molekyler, og dermed forhindres det aktive T3 i at nå ind i cellerne. Patienterne oplever forværring af hypothyreose på trods af, at blodprøverne viser, selv det mest ideelle indhold af hormoner i blodet.

Medmindre patienten får målt både sit rT3 og Total T3 separat fra hinanden, og derefter udregner T3/rT3 ratio, er der ingen andre metoder til bestemmelse af, hvilke patienter konverterer T4 til for meget rT3, og hvilke ikke gør.

Konverterer patienten sit T4 til for meget rT3, vil enhver behandling med enten syntetisk T4, eller Thyroid betyde, at konverteringen af T4 til rT3 vil fortsætte. Den eneste vej frem for disse patienter er at afbryde tilførslen af T4, uanset fra hvilken kilde og erstatte T4 med en langsomt stigende tilførsel af rent T3.

Forudsat at T4 ikke længere tilføres - tager det ca. 12 uger før rT3 er "renset ud" fra cellernes T3-receptorer, men det nytter ikke at måle rT3 i blodet for at bekræfte det, da rT3 forsvinder fra blodet længe før det forsvinder fra T3-receptorer.

Det betyder, at for patienter med en (for) lav rT3/T3 Ratio, vil den langsomt stigende tilførsel af rent T3 ikke forventes at yde den fulde effekt før tidligst fra den 12. uge efter at udfasning af T4 er tilendebragt og tilførsel af rent T3 er påbegyndt.

Jeg vil derfor afslutningsvis hævde, at det er en fejl når man ignorerer rT3's rolle i forhold til CT3M-metoden, da den bibringer denne metode muligheden for at forudsige graden af metodens effektivitet for den enkelte patient.

Jeg håber at denne misopfattelse vil blive rettet, så flere "håbløse" hypothyreose-patienter kan opnå en bedring, idet indsigten i deres rT3/TT3 Ratio kan give dem mod på at give CT3M-metoden en chance. Ikke mindst fordi dette kan gøre os uafhængige af svingninger i forsyninger af Thyroid i fremtiden, idet jeg tror at Big Pharma vil aldrig ophøre med sabotere Thyroid, for at beskytte, fremme og sikre salget af syntetisk levothyroxin.

Bedste ønsker for alle syge i vores kolde Nord, og i resten af verden.
    Også STTM er opptatt av rT3, men kanskje ikke Furst Laboratorier ..? Får ikke treff på siden
    Forsøkt med flere varianter - dette var den siste:
    https://www.furst.no/sok/?q=Reverse+Trijodtyronin
    Hvordan er det med andre laboratorier mon tro

Sist endret av Kevlin; 06-02-21 kl 17:41
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 44
    Siste melding: 31-03-13, 13:39
  2. T3 circadiske protokoll for binyrer
    Av Vigdis i forumet Recovering with T3
    Svar: 0
    Siste melding: 02-04-12, 10:23
  3. Svar: 5
    Siste melding: 16-03-12, 12:00
  4. Reverse T3 - rT3 - mer enn et avfallstoff?
    Av smgj i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 27-02-11, 16:11
  5. S-reverse T3
    Av Pluto i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 10-09-10, 02:02

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder