Den 25-01-2019 kl. 11:18 skrev PowerShot - Forum For Stoffskiftesykdommer:

Hei.
Jeg er en mann 47 år. Har nylig fått konstantert graves. Havnet på legevakt med hvilepuls på 115 som ikke ville ned. Fikk konstatert stoffskifte problemer samme dag, som jo forklarer alle plager jeg har hatt det siste året. Så jeg er desperat på å få besvart noen spørsmål, og derfor ønsker jeg å kunne bli en registrert bruker. Om bruker navn, tar jeg gjerne PowerShot om det er mulig.

Mvh PowerShot

Den 25.01.2019 13.10, skrev Forum For Stoffskiftesykdommer:

Hej PowerShot

Det er en svær situation, du befinder dig i, fordi standardbehandlingen af Graves næsten altid ender med hypothyreose ('lavt stofskifte'), der er lige så svær at leve med, som Graves' - nogle forhenværende Graves-patienter siger endda, at hypothyreose er værre. I gamle dage behandlede man Graves' helt anderledes, men i dag behandler man enten med radiojod, eller operation, eller begge dele.

Jeg kan godt forstå dig og dit ønske om at blive registreret bruger. Problemet er blot, at vi stoppede med at optage nye brugere, da vi blev kun de 'gamle' tilbage, mens nye og yngre foretrak den uforpligtende Facebook. Vi kunne derfor ikke længere overkomme at 'tage hånd om' nye brugere, og valgte derfor lade forummet forblive på Internettet, uden nye brugeraktiviteter. Denne situation er fortsat nu, og har ikke ændret sig i mellemtiden. Du har ikke brug for en brugerkonto, når der ikke er nogen at svare på dine spørgsmål, vel?

Det bedste, jeg kan tilbyde dig er, at du skriver ned og sender dine spørgsmål til mig, og jeg vil finde tråde på forummet, der er relevante i forhold til det, du spørger om. Jeg kan også kontakte nogle af de gamle brugere, som evt. har samme problemer, som dine, men kan dog ikke garantere noget, da deres epost-adresser måske ikke er de samme, som de havde tilmeldt sig med.

Beklager at vi ikke kan gøre mere for dig.

Bedste hilsner
Forummet

Den 27-01-2019 kl. 16:00 skrev PowerShot:

Takk for svar, og for tilbud om hjelp til svar. Jeg svært takknemlig. Jeg har gått så lenge med problemer jeg faktisk trodde var hjerte. Og jeg er usikker om jeg tidligere kan ha hatt lavt stoffskifte.

Mine verdier var tatt for 1 uke siden: S-TSH 0,01 og S-Fritt T4 59,9, og ble sagt fra henne mulig graves. Hun tok ikke noe andre prøver ang høyt stoffskifte. Blir videresendt til spesialist.

Mine symptomer:
Rask puls, hjertedunk, trenings intoleranse, lite energi, svette, varm, tung pust, dårlig søvn, endrede do vaner, vekt nedgang, tørst, irritabel, vondt i leggen, rennende øyne/tørre øyne. Det med øyne har kommet og gått.

Bakgrunn:
Det begynte med at jeg merket for ca 3-4 år siden at jeg hadde 55-60 i hvilepuls, noe dunk her og der. Følte meg fort sliten og trenings intoleranse, svimmel. Hadde en tid søvn problemer, hjertbank. Så veien gikk til kardiolog, som da ikke fant noe annet enn at jeg hadde et stort normalt stort rom i hjerte som var istand til å pumpe så mye blod at det kunne gå så sakte. Jeg er usikker på min hjerte frekvens historikk lengre tilbake, fordi jeg ikke kan huske annet ved noen få sporadiske målinger hvor jeg selv ikke har sett så lav puls tidligere. Så jeg googlet jo også dette, og fryktet bradycardia.

Etter en tid forsonte jeg meg delvis med denne lave pulsen, og levde med skeptisisme på kardiologen.

Mitt år med frykt:
Så i 3 år har min puls vært stabil på 55-60 slag. Inntil september 2018 hvor pulsen begynte gradvis å øke, litt her og litt der. Helt til den nå nylig for 3 dager siden endte opp i 115-119 i hvile puls.

Litt før dette i denne opptrappende hjerte frekvensen før jul fikk jeg også vondt i armer og bryst, tung pust som ble mer markant. Jeg fikk dette i belastning, og den gav seg i hvile. Så jeg tenkte angina, og igjen bar det til klardiolog før jul som tok ct for å se på blodårene i hjertet, ultra lyd av hjerte, sykkel test, og 3 dagers test. Alle tester kom fine ut rett etter nyttår.

Men hvile pulsen fortsatte å øke, helt fram til nå for 3 dager siden hvor den havnet fra 89 rett opp i 115 i hvile. Da jeg reiste meg spratt den rett opp i 130.

Det som gjorde oppmerksom den dagen var en tlf fra min fastlegen sent på ettermiddagen som sa at stoffskifte prøvene kanskje kunne forklare alle mine plager. Hun var da ikke klar over min raske puls, bortsett fra da jeg var hos hun noen dager før med nyoppstått skjelving, hvor jeg også nå hadde 100 i puls. Hun kommenterte pulsen. Så hun tok stoffskifte prøver.

Så jeg gikk straks inn å leste om høyt stoffskifte graves som legen mistenkte, og kjente mye igjen, bortsett fra vondt i armer og hjerte ved belastning. Kan jo være pga den raske pulsen og det ekstra store hjerterommet mitt som gjør at hjertet ikke rekker å pumpe nok blod pga så hurtig puls.

Gleden var i hvertfall stor når jeg fikk vite at det var noen som kunne forklares fra fastlegen. Min bekymring har vært hjertet helle veien. Forferdelig slitsom. Jeg har hatt rennende svette og varme tokter, høy puls, tårer i øyene, hjerte dunk, press i brystet, endrede avføringsmønstre, dårlig søvn, lite energi, trenings intoleranse, skjelving. Var helt utslitt når jeg kom hjem fra en handle turer. Ja, og skjelving som kom nylig, i ben og armer. Man ble bare verre og verre, og ikke rart man blir skremt av alle disse symptomene når man ikke vet eller finner ut av det. Vekttapet var det eneste positive.

Samme dag på kvelden etter denne beskjeden om blodverdiene fra fastlegen, etter en prat med de på KRY appen om å dra til legevakten med den høye hvile pulsen. Varm og rød i ansiktet, som å sitte i varme ovn, og kroppen arbeidet i høyt tempo. Så jeg gikk da til legevakten og fortalte hva fastlegen hadde sagt ang disse prøvene, og at jeg da hadde en puls på 115 som ikke ville ned. De konstantere etter en ekg at jeg hadde fått tachycardia. Så de gav meg en resept på Pranolol 20mg som jeg skulle ta 3 om dagen, og sente meg hjem. 1 time senere sank hjerte rytmen ned til 89, til min glede. Nå ligger den på ca 80-85, som fremdeles er høyt fra 60.

Men så leser jeg deres forum og får høre noen historier. Lett å bli forvirret av hormoner og betegnelser og hvordan gå frem overfor leger. Ser også at det ikke bestandig er så enkelt å bli frisk.

Min bekymring er først hjertet og de belastninger som har blitt påført mitt hjerte denne tiden. Så mitt spørsmål er jo om andres erfaringer ang hjerte/hjerte dunk/smerter ang graves/høyt stoffskifte? Jeg håper jo ikke att jeg har skadet og svekket hjertet denne tiden uten behandling.

Det andre er jo at jeg skal til ekspert. Hva kan jeg forvente?

Jeg har fått 2 tilbud fra forsikringen. Volvat eller Oslo Fjordenklinikken? Har Volvat forsvarlig behandling?

Hva slags prøver skal jeg sørge for blir tatt? Jeg forstår fra forumet at dette er viktig å ha en tids oversikt over.

Hvilken behandling burde jeg velge?

Kan de finne ut av hvor lenge jeg kan ha gått med høyt stoffskifte? For meg kan det ha vært 2-3 år, kanskje mer.

Kan synet rammes av høyt stoffskifte? Synes det har blitt for raskt dårligere. Bytte briller 2 ganger i året er for mye.

Mvh PowerShot

Hej PowerShot

Om det er Graves viser sig først, hvis blodprøverne påviser TRAS-antistoffer, men med FT4 på 59,9 tror jeg gerne, at Graves er den rette diagnose.

Ja, synet kan rammes af autoimmunt højt stofskifte (Graves' er en autoimmun sygdom), og hvis du læser informationer, vi har samlet her ('Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme') og særligt her ('Graves oftalmopati') - vil du kunne lære mere om 'TED' ('Thyroid Eye Disease' alias 'Graves Eye Disease'), ikke mindst symptomer og tegn samt behandling. Men frem for alt - langt fra alle Graves-patienter udvikler 'TED', så tag ikke bekymringerne på forskud.

Om højt stofskifte generelt kan læses her.

Vi kommer tilbage med yderligere kommentar samt relevante links i løbet af ganske få dage.