Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøver?

"Mangelen" på rT3 forteller iallfall at kroppen din IKKE får for mye fT4 inn. (Ved for mye "uskadeligggjøres" det som rT3 i stedet for å bli til fT3.

Du har noe bedre fT3/total t3 verdier på Erfa (det burde du), men du har totalt for lite hormoner i forhold til symptomene dine og er heller ikke i takt med behandlingsanbefalingene ved bruk av Erfa. (Ned mot subprimert TSH, fT3 og fT4 innenfor referanseområdet. Les her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9186 )

Om du ikke har fått opp jernet siden i mai bør du gjøre det dersom du skal opp i dose.

Men - om du har en lege som i hovedsak ser på TSH og mindre på pasientsymptomer/har liten tro/erfaring med Erfa og du ikke tør ta tak selv så tror jeg at du kan se langt etter endring. Beklager harde ord, men det er ingen leger som kjenner det du kjenner og dermed vil de aller fleste leger forsøke å styre mest etter blodprøver og (kanskje) noe etter pasienten. Det krever mye kunnskap (mer kunnskap enn å styre etter hvordan kroppen kjennes i mange tilfeller) og er en kunnskap kun noen ytterst få leger har.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Takk snille smgj!

Jeg tenker på å få hørt om jeg kan prøve kun Erfa, men aner ikke hvor høyt dosen bør legges. Jeg har hørt bra ting om legen jeg nå har time hos, så jeg krysser fingre for at hun er med på å medisinere etter symptomene som jeg har - og som dere også sier - jeg står jo på en veldig lav dose. Men må innrømme jeg synes det er vanskelig med dosering og slikt selv og vite hvor høyt man bør opp. Så skal lese meg skikkelig opp før timen og lage huskeliste. Jeg som var fornøyd i utgangspunktet siden jeg fikk lege med på Erfa i det store og hele. Tenkte liksom ikke at dosering kom til å bli en issue... Legen jeg har hatt, har hatt en vilje, men kanskje ikke så mye kunnskap om stoffskiftemedisinering.. Men nå blir det uansett en ny en å forholde seg til, og forhåpentligvis med super kunnskap på alt som har med stoffskifteproblematikk og behandling å gjøre. *drømme*

Jernet kjenner jeg på kroppen at jeg har fått opp, så spent på hva tallene sier der
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    42

Etter 10 mndr på Erfa ser prøvene mine ut som dette:

S-TSH: 0.33
    S-Fritt T4: 13.2
    S-anti tpo <34

S-Ferritin 22
    S-Jern: 13.6
    S-jernbindingskap. 68
    S-jernmetning: 20
    B-HbA1c: 5.4
    MicroCRP: 6* (<5)
    S-vitamin D: 74
    B-hemoglobin: 12.5

Prøvene er så vidt jeg vet analysert på Fürst, men jeg har ikke fått referanseverdiene.

Burde det vært tatt flere prøver for å få et mer helhetlig bilde? (Reverse t3 osv) Eller kan man si noe om stoffskiftet mitt vha disse prøvene?

Går på 25µg levaxin + 60mg Erfa daglig. Har prøvd meg på egenhånd med høyere Erfa-dose, men får hjertebank. Formen og symptomer er bedre, men føler meg flat i humør og ofte tiltaksløs. Legen jeg går til mener det ikke kommer fra stoffskifte og at prøvene mine er fine. Har også prøvd Erfa uten levaxin, men turte bare prøve noen dager i tilfelle jeg gjorde noe "feil"...

Takker for innspill! ❤
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

Medlem siden
    Sep 2016
    Sted
    Danmark Jylland
    Alder
    41
    Meldinger
    100

Hej Cin ,

Der mangler vel lidt noget Frit T3 i hvert fald.

I forhold til referenceværdier, har du så prøvet at spørge sygehuset, om du kan få dem? Der er også nogle sygehuse, der oplyser referenceværdierne på deres hjemmeside. Du kan jo lige prøve de muligheder. Det er jo nemmere at vurdere, når man kender rammen.

Jeg er selv ny til alt det her, så kan ikke trække på vildt meget erfaring, men først og fremmest vil jeg synes, at du skulle få tjekket for Frit T3 også.. Hvis den ligger for lavt, ville det jo være en oplagt forklaring på, at du ikke føler dig optimal. Og så tænker jeg, at det kunne være en fin mulighed, at forsøge at gå 100% på Erfa og se om det kunne virke bedre, end den fordeling du kører med nu. Måske kan Erfa alene gøre, at du ikke oplever hjernebanken og får mere motivation. Du kan jo altid gå tilbage, hvis det ikke virker - men det skal selvfølgelig nok have lidt længere end nogle dage.

Men som sagt, ville det måske være en god ide, at få Frit T3 tjekket, inden du gør noget - hvis der er mulighed for det?

/H
    Ubehandlet lavt stofskifte (uden antistoffer) fra 2010. Erfa siden 2016. I ventetiden på Erfa (2016) + Fra Erfa Thyroid til jod (og tilbage til Erfa) (2017)

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøvesvar.
    Av Bella i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 07-04-16, 17:57
  2. Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
    Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 09-06-10, 16:12
  3. Svar: 6
    Siste melding: 22-06-08, 22:37
  4. Div blodprøver, kan noen tolke sammen med meg?
    Av trude.lutt i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-08, 19:54
  5. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøveresultat?
    Av mammamia i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 09-03-07, 13:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn