Side 6 av 6 Først 123456
Viser søkeresultater 51 til 60 av 60

Tråd: Høy puls?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Høy puls?

Ved å søke det opp i felleskatalogen i stedet for pasientutgaven får man
    Kontraindikasjoner: Nyreinsuffisiens. Hyperkalemi. Ubehandlet Addisons sykdom. Øsofagusstriktur og/eller obstruerende forandringer i fordøyelseskanalen.

Forsiktighetsregler: Ved fare for obstruerende forandringer i fordøyelseskanalen, og spesielt hos pasienter med øsofagusforsnevring, bør spesiell forsiktighet utvises. Ved hjerte- og nyresykdom bør serumkalium kontrolleres. Hyppigere kontroll ved nedsatt nyrefunksjon. Ved samtidig bruk av ACE-hemmer, aldosteronantagonister og amilorid kan hyperkalemi utvikles.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    71
    Meldinger
    263

Takk for oppklarningen, smgj!
    Og lykke til til alle de som har problemer og vil prøve!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Høy puls?

Åh manner... Det er gået hen og blevet en "bivirkningstråd". Hallo, det er bare lidt kalium - et elektrolytsalt kroppen ikke kan undvære og slet ikke i så lille en mængde som 750 mg i sammenligning med behandlings-dosering for sygdommen hypokaliæmi, som er op til 5000 mg = 5 gram.
    Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Hva med de som har problem med binyrene? Jeg vet at det ikke er det samme som Addison, men likevel:
    Nej, det er ikke det samme. Tværtimod - det er ved almindelig binyreinsufficiens, at kroppen taber (på nær mest) kalium.
    Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Fra pakningsvedlegget:
    "Kaleorid må ikke anvendes hvis nyrefunksjonen er sterkt nedsatt, ved forhøyet innhold av kalium i blodet, Addisons sykdom og svelgvansker."
    Stærkt nedsat nyrefunktion er en decideret nyresygdom. Har man nyresygdom, skal man selvfølgelig ikke indtage noget uden samråd med en læge. Har man kalium i underkanten af referenceområdet - har man for lidt. Addison = 4/5 død binyrebark - ikke som ved "binyretræthed" binyrebark der fungerer "omvendt" ved at udsondre mest cortisol når det burde være mindst. "Svelgvansker" er et diffust begreb - men her handler det om, at selv om tabletterne er formet "synkevenligt" (ovale), er de ret store og kan være svære at synke, særligt for ældre mennesker.

Det er for at forbedre elektrolyt-balancen (formidlende elektriske nervesignaler til her - hjerte-/karsystemet, men ellers alle andre kroppens "systemer" der styres via elektriske impulser via nervebanner fra hjernen) at 750 mg kalium kan gøre underværker. Men man kan også nøjes med at spise 1 kg spinat for at få samme effekt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    71
    Meldinger
    263

Takk, Anisa! Det var bare et spørsmål fra en som ikke vet så mye, men en oppklarning kanskje var på sin plass for flere enn meg?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Hvis dette dreier seg om "vanlig" kalium, har jeg prøvd det.
    Jeg tok kun 100 mg pr dag, men reagerte spontant med helt tullete hjerterytme/rask...så det måtte jeg kutte ut.
    Tålte det ikke.
    (Hvis vi har for LITE ALDESTORON blir natrium lav og kalium høy....den siste setter seg spes. i musklaturen, bl.a. i øyet og påvirker muskelen til pupillen.......særlig på mitt ene øye utvidet den seg overhode ikke...liten hele døgnet.)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Høy puls?

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Hvis dette dreier seg om "vanlig" kalium, har jeg prøvd det.
    Jeg tok kun 100 mg pr dag, men reagerte spontant med helt tullete hjerterytme/rask...så det måtte jeg kutte ut.
    Tålte det ikke.
    Hvis man længe er gået med en eller anden grad af mangel på kalium og får så en tablet, selv ikke med højt indhold - vil nogle opleve netop det du beskriver, Gunnda. Derimod DEPOTtabletten, selv med meget højere indhold, vil frigives så langsomt at denne type reaktion udebliver + det meste bliver ikke skyllet ud med urinen. Mig bekendt findes ikke depottabletterne i så lavt en styrke som 100 mg, så det kunne ikke være en depottablet der havde den virkning du beskriver.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    38
    Meldinger
    253

Gunnda, kommentar til pupill...

Studerte øynene mine i speilet her om dagen, og mente bestemt den ene pupillen var mindre enn den andre. Aldosteronmåling viste (fritt etter hukommelsen) 90 på skala fra 80 til 700. Så kanskje jeg ikke så feil når den ene pupillen så mindre ut, da ;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Har du testa ut hvordan salt virker da rosin ?
    Jeg tar salt for flere symptomer, bla. leggkramper og når jeg våkner og ikke sovner igjen.
    En klype er nok.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Gunnda, kommentar til pupill...

Studerte øynene mine i speilet her om dagen, og mente bestemt den ene pupillen var mindre enn den andre. Aldosteronmåling viste (fritt etter hukommelsen) 90 på skala fra 80 til 700. Så kanskje jeg ikke så feil når den ene pupillen så mindre ut, da ;)

Den ene pupillen min er bittelitt større enn den andre, men det har det vært hele livet, så er neppe noen medisinsk årsak til det Såvidt synlig forskjell da. Jeg har alltid hatt veldig STORE pupiller da, usedvanlig store. Ser bare litt rart ut
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Exclamation Tråden delt

Den 6. september 2016 kl. 14:46, en dansk gæst H har postet et spørgsmål her i tråden, som efterfølgende udviklede sig til en selvstændig dialog, der handler om langt mere end blot en høj puls. Tråden er derfor blevet delt, og H's del af den er nu flyttet til et selvstændigt emne under overskrift ThyroGold i ventetiden på Erfa, høj puls.

Beklager ulejligheden, hvis de som læser her nu, pludselig opdager at flere indlæg er væk. De er ikke væk, men flyttet.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 6 av 6 Først 123456

Lignende tråder

1. Lav puls...
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 05-10-08, 19:59
  2. Puls...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 1
    Siste melding: 22-03-07, 00:43
  3. Høy puls etter mat...
    Av Irgni i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb