Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Overlæge Birte Nygaard fra Herlev Hospital

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Veldig rart ("rart" betyr på dansk: "underligt" eller "mærkeligt") at den danske Thyreoidea Landsforening tildeler plassen til en artikkel som er så mye til skade for pasientene.

Veldig rart.
    Tak for opdateringen Men det er da på norsk, at 'rart' betyder mærkeligt
    På dansk betyder ordet 'rar' behagelig, og hvis det er om fx en person, betyder det sådan noget som 'mild, omsorgsfuld og venlig'. Så at kalde Thyreoidea Landsforeningens prioritering af Nygaards artikel 'rar' er på dansk en ironisk bemærkning.
    På norsk er ordet 'rar' måske 'mærkelig' fordi det opfattes som værende i familie med 'raritet'?

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 22-07-13 kl 02:14

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Thumbs down Sv: Overlæge Birte Nygaard fra Herlev Hospital

"En god læge giver ikke altid patienterne, hvad de beder om" sier Birte Nygaard i den danske avisen Information: https://www.information.dk/debat/201...ienterne-beder
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sammenhæng mellem medicindose og årstider

Er der en sammenhæng mellem medicindose og årstiderne?

Nej, det er en myte, skriver overlæge Birte Nygaard i dagens Information (d. 12. maj 2016)

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    "En god læge giver ikke altid patienterne, hvad de beder om" sier Birte Nygaard i den danske avisen Information: https://www.information.dk/debat/201...ienterne-beder
    Sammenhæng mellem medicindose og årstider

Her på forummet har vi længe forsøgt at løse gåden om, hvorfor så mange ellers "velbehandlede" stofskiftepatienter kommer ud for "uforklarlige", regelmæssigt tilbagevendende forværringer, uanset samme medicindose og blodprøveresultater indenfor normalområder.

Efterhånden som tiden gik, har vi iagttaget regelmæssige "afvigelser" i forhold til årstiderne: fra maj/juni til september/oktober havde vi det bedre; fra oktober/november til april/maj havde vi det værre. Løsningen blev en sæsonbestemt regulering af medicindose, flere læger heldigvis lader komme an på en prøve.

I perioden oktober/november til april/maj mange stofskiftepatienter har gavn af at øge medicindosen - ofte med op til 25% af den hidtidige dosering, hvorimod i perioden maj/juni til september/oktober bliver medicindosen tilsvarende reduceret. Denne metode har vist sig at stabilisere stofskiftet over hele året med den effekt at udsvingene i formen og trivsel blev enten færre, sjældnere, eller ophørte helt.

I dag læser jeg i dagens Information følgende, skrevet af Birte Nygaard, overlæge ph.d., speciallæge i Intern Medicin og Endokrinologi:

"Som læge bliver jeg altid bekymret, når en patient indimellem viser mig, hvad der foregår af anvisninger på disse chatfora. Patienterne forsøger at hjælpe hinanden ved blandt andet at beskrive deres symptomer og lægge blodprøver ud for derefter at få respons fra andre patienter, som har erfaring fra deres egen sygdomsoplevelse.

Men det er ikke altid til patientens bedste. Inden for mit felt findes der eksempelvis myten om, at man skal have mere stofskifte-medicin, når det bliver efterår:

»Nu er det november og koldt – du har brug for mere stofskiftehormon,« lyder det fejlagtigt. Vi har at gøre med anbefalinger, som er helt parallelle med dem, som findes på dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv.
    "

Ser det ikke ud til at fru Nygaard sidestiller forskningen indenfor chronobiologi og chronomedicin med "dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv." ?

Jeg kan anbefale fru Nygaard søgninger med fraser som "seasonal variation of serum TSH and thyroid hormones" eller "seasonal variations of total and free thyroid hormones", eller "circannual rhythms of thyroid hormone and TSH", og jeg kan garantere fru Nygaard, at det hun dermed finder, vil så afgjort ikke stamme fra "dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv."

Jeg vender tilbage med lidt "ægte medicinsk videnskab" til støtte for "myten om, at man skal have mere stofskifte-medicin, når det bliver efterår". Fortsættelse følger....
    Sist endret av Anisa; 09-06-16 kl 10:51
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Uregistrerte Gjest

Sidste år var jeg til konsultation hos en speciallæge i Hovedstaden. Lægen tilbød mig kombibehandling 2 x 5 mcg Liothyronin i 3 måneder, men dosen af Eltroxin skulle nedsættes. Det kom altså slet ikke til at virke, men det er en anden historie.

Jeg spurgte ham om Thyreoid fra Glostrup Apotek, men nej, det udskrev de skam ikke. Der var kommet en meddelelse fra overlægerne Bonnema og Hegedus om, at det var alt for ustabilt. Han sagde også at Birthe Nygaard har informeret alle læger i Danmark om, at Thyreoid ikke må udskrives mere. Jeg sagde til lægen, at hvis det forholder sig sådan, forstår jeg ikke hvad Birthe Nygaard skulle bruge til alle de besvarelser i spørgeskemaet, som skulle udfyldes af dem, der allerede var i behandling med Thyreoid. Jeg spurgte om han vidste hvad skemaet skulle bruges til. Han svarede at spørgeskemaet skulle bruges til nogle nye "tiltag" der er på vej, og at alle læger bliver informeret om det, men han vil vende det med Birte Nygaard for at være på forkant med det der skal ske. Jeg spurgte om han havde en ide om det, men han ville ikke tale mere om det før han havde snakket med Birte Nygaard.

Før troede jeg at det var overlægerne Bonnema og Hegedus som havde ført an i bekæmpelsen af Thyreoid-behandling, fordi det var dem, jeg hørte mest om, men efter konsultationen i Hovedstaden tror jeg nu, at Birte Nygaard holder sig under radar for at folk ikke skal opdage at det er hende som i virkeligheden er den som bestemmer hvilke tiltag skal bruges til at afskære danske patienter fra behandling med Thyreoid.

Jeg kan ikke forstå at hun snakker om placebo samtidigt med at hun advarer mod "en række langtidsvarende eller permanente komplikationer"? Kan man få en række langtidsvarende eller permanente komplikationer af placebo?

Uregistrerte Gjest

"Derfor vil jeg appellere til, at patienter bruger deres kritiske sans i læsningen af information fra nettet og ikke lader sig forføre af beskrivelser af hurtige mirakelløsninger, som sjældent holder i længden og har mulige senfølger." Det skriver overlæge Birte Nygaard i Information. Jeg kan hilse og sige, at siden jeg kom i behandling med Thyroid-tabletter, jeg første gang læste om på Internettet, min "placebo" har nu holdt sig i 11 af de 41 år jeg havde lavt stofskifte, og i de 11 år har jeg været hos en læge 5 gange i alt.

For to år siden var jeg kommet til skade med mit ben og skulle måske opereres på Rigshospitalet. Alle mærkelige blodprøver var taget, blodtryk osv. og når alle svar kom tilbage, var kirurgen bare SÅÅÅ overrasket fordi mit helbred var "excellent" ikke bare i forhold til min alder (74 år) men også i det hele taget. Han har aldrig set en patient i den alder med så højt T3. Jeg spurgte om det var for højt, men nej, det var ikke for højt i forhold til normalområdet, men højere end hos andre ældre patienter, han har opereret før. Efter operationen kom han tilbage bare for at sige at så "gode knogler" har han ikke før set hos en kvinde i min alder, og tilføjede vittigt om ham måtte få adressen på den "ungdommens kilde" jeg får mit drikkevand fra. Da jeg svarede at jeg har lavt stofskifte og er i behandling med Thyroid, med fingeren for munden, sagde han "good for you, men det siger vi ikke til nogen."

Til Birte Nygaard: hvis "senfølger" er en bedring som min, og hvis det er placebo som virker, lad mig endelig blive ved med at læse information på nettet, og lad mig endelig blive ved med at lade mig forføre af beskrivelser af hurtige mirakelløsninger. Min bedring startede allerede ugen efter jeg fik mine Thyroid-tabletter, og bedringen fortsatte med at stige i de mellemliggende 11 år. Det løber mig koldt ned ad ryggen ved tanken om hvad ville ske med mit liv hvis jeg var Birte Nygaards patient.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Takk, gjest - for det du forteller. Jeg håper også å nye godt av disse placebo-komplikasjonene langt ut i alderdommen.

BTW - jeg hadde pølsefingre, og stikkende vannansamlinger den sommeren jeg gikk på levaxin. Det opplevde jeg kun da. Ikke før, ikke etter, på thyroid.... som sagt - jeg vil gjerne beholde disse placebovirkningene mine livet ut.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Sammenhæng mellem medicindose og årstider

Så synd at Takke-knappen ikke virker for gæsteindlæg, men så må jeg bare skrive TAK.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg vender tilbage med lidt "ægte medicinsk videnskab" til støtte for "myten om, at man skal have mere stofskifte-medicin, når det bliver efterår". Fortsættelse følger....
    Ja, omsider er fortsættelsen her, men i en ny tråd her: Er der sammenhæng mellem medicindose og årstider? med en perlerække af (strengt) medicinsk-videnskabelige kildehenvisninger (altså ikke i stil med "dopingsider for cykelryttere og bodybuildere mv.").

Vil du læse min respons til dr. Nygaards myte-påstand - klik her.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Takk, gjest - for det du forteller. Jeg håper også å nye godt av disse placebo-komplikasjonene langt ut i alderdommen.

BTW - jeg hadde pølsefingre, og stikkende vannansamlinger den sommeren jeg gikk på levaxin. Det opplevde jeg kun da. Ikke før, ikke etter, på thyroid.... som sagt - jeg vil gjerne beholde disse placebovirkningene mine livet ut.
    Også jeg er superglad for min "placebo". Den har nu holdt siden 2007 and counting. Jeg er sørme ligeglad med hvad enten det er Placebo eller NDT (natural desiccated thyroid = Thyreoid fra Glostrup), bare det virker, og det gør det jo.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. ME-patient tvangsindlægges på psykiatrisk hospital
    Av Anisa i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 12
    Siste melding: 31-10-13, 22:04
  2. Svar: 1
    Siste melding: 14-01-12, 13:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •