Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    86

Standard Jod og mangel på sådan

Bitre refleksjoner, etter at min mor ble operert for struma og senere døde av kreft, og at min far nå er i ferd med å dø av hissig prostatakreft med spredning. Selv har jeg struma og jodmangel.

I oktober 2014 oppdaget jeg et struma på v. side. Jeg ble siden henvist til ultralyd og det ble funnet knutestruma, en kul 4,5x3x2,2 cm samt 3 små på under 1cm hver. Informasjonen jeg fikk var at struma kan være arvelig belastet, det kan være ondartet og det kan skyldes jodmangel. Jodmangel får man ikke i Norge, hvertfall ikke på Sørlandet, for tilgangen på sjømat er god, dessuten har vi det "i lufta". (Saltråk på vinduene?) Jeg ble tilbudt kirurgi...

Begynte å lese om jodmangel. Fant ut at jeg hadde testet før. Ringte og ba om å få tilsendt alle prøvesvarene fra Øverby i Arendal. Jodmangel! Trumfet gjennom å få tatt en ny jodttest. (Res: 0,3 i 2010 og nå 0,9 i 2015 Ref. >0,8)

Min tanke er at ja, strumaet er kanskje arvelig, men at den arvelige delen ligger i hvor godt kroppen utnytter den jodmengden vi inntar, evt. at kroppen trenger mer jod enn det som er vanlig.

Når jeg så har lest meg til hvor viktig jod er for de ulike kjønnsfunksjonene og at mangel kan føre til kreft, tenker jeg med gru på økningen i antall unge jenter som får livmorhalskreft, hvor mange voksne som får brystkreft eller prostatakreft. Igjen, noen er gendisponert for disse sykdommene, men hva med alle de andre??

Legestanden hevder at det ikke finnes jodmangel i dette landet, og at det derfor ikke testes for det. Men er det da rart at det ikke finnes..?!?

I "gamle dager" fikk vi jod inn via grønnsaker, melk og selvfølgelig fisk. Bøndene gjødslet med tang/tare som ble pløyet ned i innmark og åker. Dette er det helt slutt på, og iflg. Felleskjøpet er det ikke taremel i noen av deres produkter(kraftfôr). Dermed er vel joden borte fra landbruksproduktene?

Når det gjelder fisk, så er det vel dessverre sånn at den vi finner i frysedisken på Rema (eller hvorsomhelst ellers) er oppvokst i mere og oppfostret på kraftfôr, for at den skal vokse fort og bli stor og sterk, ikke for at den skal ha det rette innholdet. Dermed antas joden å ha "forsvunnet" fra fisken også...

Riktignok får vi salt med jodtilskudd, om vi velger den rette boksen. Det er beriket med hele 5 mg/kg. Det vil si at jeg måtte spist maaange kilo salt i døgnet om jeg skulle opprettholdt det inntaket jeg har i dag. Og på toppen av det hele så skal vi helst ikke spise salt lenger.

I mai 2016 skal jeg inn på ny ultralyd av strumaet. Den kommer garantert ikke til å vise en knute på 4,5 cm. Spørsmålet er hva den viser og hva legene har å si til det.

Fastlegen fastholdt for et år siden for at inntak av jod ikke ville påvirke strumaet...

Jeg står i dag på en joddose på godt og vel 75 mg i døgnet.

Klem og god bedring til oss alle, inkludert legestanden...

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    86

Standard Sv: Jod og mangel på sådan

Så tok jeg altså feil, men hadde legen virkelig rett? Og var jeg virkelig for sent ute?

Jeg har vært på ny kontroll av skjoldbruskkjertel/struma og tross mine forventninger ble resultatet en anelse nedslående. Riktignok var det første svaret "tilsynelatende uforandret". Størrelsen på knutene var altså uendret, men da jeg kom inn til konsultasjon hos kirurgen forelå resultatet av biopsien. Den store kulen har endret seg fra grad 3 til 4, veldig usikker status, og dermed er ikke operasjon til å unngå.

Venstre side av kjertelen ryker til om 16 dager... Resten er det bare å vente på...

Klem
    Anne

Lignende tråder

1. Sådan genkender du dårlig mad
    Av Anisa i forumet Mat som medisin mot autoimmune sykdomme
    Svar: 0
    Siste melding: 09-07-13, 21:17
  2. Sådan spredes u-sundhed og overvægt...
    Av Anisa i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Siste melding: 14-06-12, 14:40
  3. Sådan spredes u-sundhed og overvægt...
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
    Siste melding: 14-06-12, 14:40
  4. Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?
    Av sivcath i forumet B-vitaminer
    Svar: 4
    Siste melding: 27-05-05, 20:27
  5. Svar: 4
    Siste melding: 27-05-05, 20:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •