Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
26-05-16, 18:47 #1
Påvirker stoffskiftet hvordan kroppen klarer å reparere seg sjøl etter skader?
Er litt i tvil om hvor jeg skal poste dette, men prøver her. En av mine bekjente, dame på noenogtredve, har hypotyreose og går på Levaxin. For et par år siden fikk hun en skade i muskulaturen i det ene beinet, og har siden blitt gående med smerter og plager. Hun er operert, men uten særlig effekt. Hun er lett i kroppen, så det er ikke vekten hennes som blir for mye for det skadde beinet.
Så begynner jeg å lure - er det slik at kroppen kan bli dårligere til å reparere seg sjøl hvis den har hypotyreose som ikke er godt nok behandlet? Prøvde å søke på nettet, men fant bare stoff om å komme seg etter å ha operert vekk skjoldkjertelen. Det ville jo ikke overraske meg om det er slik - men er det noen her som vet noe om det?
-
30-05-16, 22:18 #2
Sv: Påvirker stoffskiftet hvordan kroppen klarer å reparere seg sjøl etter skader?
Svaret er "Ja".
Dersom det bare er blodet eller hypofysen som har nok hormoner, men det ikke er nok i cellene/ikke kommer inn i cellene så vil kroppen "spare".
Husk at stoffskiftet i bunn og grunn er "batteriet i duracellen", "bensinen på tanken" ... og det som skal til for at kroppen skal kunne nyttegjøre seg energien vi tar ut av mat - på cellenivå.
Sårheling (og hårproduksjon og negler etc ) faller langt ned på lista dersom man bare har "nok" til å holde igang basalsystemet. Husk at et ubehandlet lavt stoffskifte kan føre til koma og død...
For lite eller feil hormoner blir å slure avgårde på feil eller for lite drivstoff over lang tid.
.... the symptoms of hypothyroidism could be similar to other medical conditions. In fact, hypothyroidism has been called the “great imitator”; at least 50 medical conditions it can mimic. Functions of the Thyroid Gland To address the problem of hypothyroidism, it is important to understand what it is and how it can affect the body’s normal function.
... ... ...
Every cell in the body depends upon thyroid hormones for regulation their metabolism. Metabolism, simply put, refers to the chemical reactions that affect the process and rate at which your body functions such as how fast the heart beats or how calories quickly calories are burned. Thyroid hormone levels also help control your body’s temperature and assist in the regulation of protein production. - See more at: http://www.asianhospital.com/health-....qu2tjnnV.dpufDiagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
30-05-16, 22:44 #3
Sv: Påvirker stoffskiftet hvordan kroppen klarer å reparere seg sjøl etter skader?
Ja, det var det jeg begynte å lure på. Hun har jo blitt gående med denne skaden lenge, som liksom aldri vil bli bra. Plages med smerter og trykkfølelse i leggen ennå, to år etter skaden. Jeg vet ikke noe om hvordan hun er regulert med Levaxin, men det kan godt hende at hun ikke har tatt det så veldig alvorlig å få justert seg til rett dose. Eller så virker ikke Levaxinen godt nok på henne, heller.
-
30-05-16, 22:49 #4
Og så søkte jeg på "wound healing hypothyroidism", og det kom opp mye, blant annet denne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10401234. Som bekrefter at sårtilheling går saktere i rotteforsøk, når rottene har hypotyreose!
-
30-05-16, 22:56 #5
-
31-05-16, 09:58 #6
Og vi vet jo at levaxin/t4 medfører at kroppen må gjennomføre et ekstra trinn for å få til det aktive hormonet som cellene trenger.... Så det er ikke ulogisk å anta at sår kan gro raskere på medisin med t3, enn på t4 alene.
Jeg slet LENGE med en tannkjøttbetennelse (nesten 2 år) som kun ble god etter lengre tid på Erfa og med jod rett på problemområdet. Jeg kan ikke bevise det, men jeg tror resultatet hadde vært verre på levaxin.
Jeg vil ikke påstå at levaxin/t4 ikke virker - for den har nok reddet mange isolert sett. Men jeg tror neppe den er det beste valget for de aller, aller fleste. Det er bare det at når man ikke får noe valg (og om man får prøve og oppfatter det som en positiv endring, så blir egenopplevelsen ofte avfeid som ikke "objektivt målbar".)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Mad påvirker vores gener
Av Anisa i forumet Metylering og epigenetikkSvar: 0Siste melding: 27-01-14, 17:43 -
Dyrets fôr påvirker helsa vår
Av Vigdis i forumet OmegaSvar: 1Siste melding: 29-07-13, 09:02 -
Dyrets fôr påvirker helsa vår
Av Vigdis i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 29-07-13, 09:02 -
Sukker - Hvordan påvirker det stoffskiftet?
Av Moxa i forumet Helbred og kostholdSvar: 14Siste melding: 08-12-09, 23:48 -
Påvirker stoffskiftet psyken?
Av uheldig i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-07-09, 12:33
Bokmerker