Side 9 av 9 Først 123456789
Viser søkeresultater 81 til 87 av 87
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    smgj - tak fordi du tænkte på det. Og jo, jeg får vist lært lidt af hvert lige nu.

Anisa - circardian method er jo primært til, hvis man har lav morgen cortisol. Jeg har (for) høj morgen cortisol og kan nemt komme ud af sengen. Virker det også ved at generelt støtte binyrerne?

Tina
    Jeg vil tro så enkelt som at dersom du i høyest mulig grad emulerer en naturlig rytme på ett hormon vil også andre hormoner gjøre sitt beste til å følge etter.

Har du tenkt på at høy kortisol kan være en kompensasjon for (for) lite stoffskiftehormon om natta?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Måske kunne du bytte om så de 125 mg Thyreoid bliver taget til natten, og de 30 mg et sted mellem kl. 14 og 15 om eftermiddagen, og så se efterfølgende, om det ikke kommer til at "anbringe" dit FT4 under midten af ref.området, hvor det hører til i Thyroid-behandling? Når Thyroid-behandling fungerer som den skal, hører FT4 til under midten, og FT3 øverst i ref.områder. Det er virkelig værd at teste, føler jeg.
    Det så jeg godt så derfor tog jeg 125 mg i går aftes. Det havde jeg også gjort tidligere, men i min jagt på at få mine hedeture ned om natten, så har jeg i et par måneder taget Thyreoid om morgenen.
    Tilbage i begyndelsen af nullerne indså jeg at uden hormontilskud overlever jeg ikke overgangsalderen. Det blev til en umulig at overvinde cocktail af hypothyreose/Eltroxin og overgangsalder inkl. alle stygge symptomer. Der var ikke andet for, end at overgive sig til et hormontilskud.

Først efter at have fejlet med tre præparater (hjalp ikke en skid), fandt jeg selv frem til information om et (dengang i 2005) nyt præparat Angemin. Den var ikke, og fortsat ikke er tilskud til, så jeg måtte betale den fulde pris, men den var pengene værd, fordi den har ikke de sædvanlige bivirkninger, som øm barm, hævede ben osv. og det gik rigtig godt i over 10 år. Jeg har regnet med at overgangsalderen var allerede overstået, og for ca. 3/4 år siden besluttede jeg at stoppe med behandlingen, men så let skulle det ikke gå. Indenfor en uge vendte hedeture tilbage for fulde gardiner 24/7, min nattesøvn blev ødelagt og det var tydeligt, at min overgangsalder havde altså andre planer end at gå over.

Jeg har opdaget, at i overgangsalder-sammenhæng havde behandlingen med natur-thyroid ingen effekt, men der var ingen tvivl om at problemet var hormonalt. Jeg gik i gang med at nærlæse dr. Hertoghes bog, og senere udfyldte jeg alle hans hormonskemaer. Resultatet blev ekstremt lavt på pregnenolone og DHEA.

Pregnenolone kendte jeg i forvejen, men DHEA var jeg mere betænkelig ved, fordi den kan hos (nogle) kvinder give skægvækst, så jeg startede med den testosteron-neutrale 7-Keto DHEA i stedet. Den har ikke samme bivirknger, men til gengæld har det ikke fungeret for mig, så jeg gik over til DHEA. Evt. skægvækst kunne klares med lysbehandling med en Remington IPL2000 iLight Reveal (har købt min i Tyskland for 800 kr.), men indtil videre ligger den i skuffen. Kombinationen af DHEA og pregnenolone fungerer fint. Alle symptomer på overgangsalder er væk igen, og hedeture har jeg kun når jeg bliver sur og irriteret, så det øver jeg mig i, med skiftende held, at lade være med.

Efter denne omgang måtte jeg erkende, at justeringer af thyroid-dose ikke i altid kan løse problemer, hvis andre hormoner slår kolbøtter, f.eks. pga. alderen. Jeg måtte virkelig tage mig selv i nakken, for at kvitte mit tunnelsyn, og vænne mig af med at betragte natur-thyroid som et universelt tryllemiddel. Nogen gange er der andre hormoner i spil, og for mig er det pregnenolone og DHEA som har løst problemet. Indtil videre, i hvert fald.

Thyreoiden blev taget ca. kl. 6, og blodprøven blev taget omkring kl. 14.00. Det er 8 timer senere. Men hvis det er, det der er årsagen, så er det værd at vide. Vi har diskuteret det meget her hjemme, og vi synes begge, at det er meget højt så lang tid efter.
    Hvis du kan, prøv at se tilbage hvordan dine tal var i den periode, du har taget Thyroid til natten. Sædvanligvis frigives største parten af T4 fra Thyroid-tabletter, fra sin proteinbinding, først i løbet af den efterfølgende nat, hos dem med normalt døgnrytme. Når TSH når op på sin højeste døgn-værdi kl. ca. 03, i løbet af den efterfølgende time starter hovedparten af T4>T3 omdannelsen, så T3 topper mellem kl. 04 og 05 om morgenen. Det er grunden til, at FT3 ligger pænt højt målt i blodprøver udtaget om morgenen.

Problemet med målinger af FT3 er "bare", at vores biokemiske videnskaber endnu ikke har klaret at udvikle en analyse-metode til måling af FT3, som ekskluderer reverse T3 (rT3). Det betyder, at resultaterne af alle kendte analysemetoder til at måle frit T3 - altid påviser SUMMEN af T3 + rT3, fordi analysemetoderne IKKE kan skelne mellem FT3 og rT3. Det betyder, at T3 målt ved hjælp af alle kendte metoder, altid er noget lavere i virkeligheden, end det fremgår af blodprøve-resultatet.

Han kontaktede endokrinologisk afdeling på sygehuset, og han havde derfra fået at vide, at det var årsagen, da jeg var på Thyreoid, og det kan være ustabilt fra batch til batch. Jeg har så tilfældigvis tjekket batchnumrene og kan huske det, fordi det undrede mig, at det var samme batch (= ikke den store udskiftning på apoteket), så det sagde jeg til ham.
    Du kan godt tillade dig at glemme forskelle mellem batches. Der er i-n-g-e-n. Endokrinologen på hospitalet har nok bare læst gammelt "stuff", der ikke gælder mere. Sagen er, at i gamle dage og frem til 1970-erne (eller var det 1960-erne?) har man anvendt indholdet af jod, til at måle indholdet af T-hormoner i naturthyroid-lægemidler. Oprindelig gik farmaceuter ud fra, at det jod som var bundet i thyreoidehormoner, var det eneste jod, som var i skjoldbruskkirtlen, og de har derfor vedtaget en bestemt mængde af jod indikerede et bestemt indhold af T-hormoner i de færdigblandede tabletmasse-batches - inden de blev til tabletter.

Ifølge denne regel, hvis alle batches af tabletmassen blev blandet med nøjagtig samme indhold af jod, ville det garantere et ensartet indhold af T-hormoner i hver batch. Alligevel virkede tabletterne forskelligt, nogle for stærkt og andre for svagt. Tilliden til natur-thyroid begyndte at vakle blandt læger og patienter.

Det viste sig at selv om indholdet af jod var nøjagtig det samme i alle batches af natur-thyroid, var indholdet af hormoner alligevel forskellig fra batch til batch. Gåden blev løst da man har opdaget store forskelle i både indhold af jod, og indhold af T-hormoner i de grisekirtler, der var leveret som råstof til produktionen af natur-thyroid. Grisekirtler fra f.eks. en leverandør kunne indeholde mere (eller mindre) jod, end grisekirtler fra en anden, så jod-tallet måtte opgives som indikator på hormon-indhold. Andre metoder til at standardisere hormon-indholdet i natur-thyroid blev udviklet, så den altid - uanset hvilket produkt - indeholder nøjagtig de hormon-mængder, der er angivet på etiketten. Natur-thyroid har nu været perfekt hormon-standardiseret i flere årtier, men den gamle myte er sejlivet.

Jeg spurgte lægen om, det kunne være stress. Hans svar var nej, fordi der plejer at være forhøjet blodtryk med.
    Aha... siger han det? Forhøjet blodtryk er ikke uigendriveligt tegn på stress. Altså... emotionelt stress, angst eller smerteanfald resulterer ofte i at blodtrykket falder. Eller, hvis du hyperventilerede under anfaldet af hjertebank, selv så lidt at du ikke selv bevidst bemærkede det - surprise, surprise - falder blodtrykket ned til normalt igen, eller endda helt ned til lavt. Der burde dukke noget op, hvis du søger på "stress induced hypotension". Hvis det var hjertelægen, du spurgte, er det ikke sikkert at han kender til andre årsager til stigning af blodtrykket, end de kardiovaskulære.

Håber at både hjertebank, og hedeture er nu en saga blot, eller godt på vej...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    FT3 behøver ikke have noget med "det hele" at gøre... medmindre blodprøven siger noget andet. Jeg tror, at FT4 er blevet så højt fordi du har taget din morgen-dose Thyreoid kun ganske få timer før blodprøverne var taget på hospitalet.

Ellers uforklarlige værdier af FT4 i blodet kan være forårsaget af for meget eller for lidt af bestemte transportproteiner, som "fragter" FT4 til omdannelsen i sine destinationsceller. De pågældende transportproteiner er: thyroxine-binding globulin (TBG - binder 70%), transthyretin (TTR - binder 10%) og albumin (- binder 15%).

Der findes mennesker, der har høje, eller endda alt for høje værdier af FT4, og alligevel er deres stofskifte enten helt normalt, eller lavere (med symptomer) end disse tal ellers indikerer, og disse tre proteiner, særlig TGB, bør derfor tjekkes som det første.
    Jeg fik samtidig med de sædvanlige stofskifteprøver i oktober også taget TGB, som lå på 292 (ref. 233 - 490).

Det har jeg så siddet og tænkt meget over. Det ligger lavt i referencen, så der er "ikke så meget af det", det må betyde, at der ikke er en stor mængde af TBG, der binder mit frie T4. Så det frie T4 er frit og tilgængeligt. Er det sådan, det skal forstås?

Som jeg også forstår det, så vil TBG ofte være højt, hvis østrogenniveauet er højt. Mit østrogenniveau har været højt, det har vi så arbejdet på at få ned. Det må jo virke

Jeg har nu været hjemme i snart 7 uger. Det har været rigtig godt for mig. Jeg er helt sikker på, at jeg har fået bragt bedre orden på mit forhøjet cortisol, da jeg kan mærke, at progesteroncremen virker. Forhøjet cortisol snupper progesteronreceptorerne i cellerne, og dermed vil progesteronen blot flyde rundt i blodet.

Thyreoid er reduceret til 140 mg, og nu jeg er hjemme har jeg det fint. Jeg kan så godt være bange for, at det ikke er helt nok, når jeg skal på arbejde igen. Jeg har så ikke fået taget blodprøver endnu. Der er lidt ømme håndled, men ellers ingen symptomer på for lavt stofskifte.

Jeg er tager nu 36 mg jod og 60 mg progesteron.

Generelt har det været et meget lærerigt efterår. Og det, jeg tager med mig, er, at for mig:
    kan meget Thyreiod skabe ballade i omsætningen af de øvrige hormoner
    for højt cortisolniveau hæmmer optagelsen af progesteron, så hedeturene fortsætter

Mine hedeture er aftaget meget, fra flere i timen til meget få i løbet af dagen. 3/4 år for Hashimotos slog til, fik jeg at vide, at min overgangsalder var pænt overstået (jeg kan aldrig huske om, det er FSH eller LH, der måles, det var højt). Hedeturene kom lidt efter, at jeg blev syg på vores tur til Chicago med angst, så jeg tænker, at der kan have været en god portion forhøjet cortisol/stress over at være blevet syg og ikke have styr på noget som helst (og ingen... absolut ingen hjælp at få).

Derudover kan jeg nu mærke min krop, og jeg har fundet ud af, at en stigning i mit blodsukker skaber hjertebanken. Så holder jeg mig fra meget sukker (og øvrig stress) om aftenen og sidst på eftermiddage, så banker mit hjerte fint (og ikke voldsomt), når jeg lægger mig til at sove. For det banker også når blodsukkeret falder - fedt, ikke

Den anden aften, da jeg skulle sove, begyndte mit tankemylder omkring det, chefen kan tilbyde mig at komme tilbage til. Min reaktion var at sige (sådan dybfølt) til mit tankemylder "Jeg har hørt dig, og jeg er fuldstændig enig med dig. Kan vi tage det i morgen", og bum så tav det mylder stille
    (Han har ikke helt forstået det endnu, men det, der skaber stress, skal man ikke tilbage til. Det vil jeg fortælle ham, når vi ses).

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Seneste test viser følgende:
    TSH - 0,03 (ref. 0,3 - 5)
    Frit T4 - 13,9 (ref. 10 - 22)
    Frit T3 - 4,3 (ref. 4,1 - 6,9)

På prøve tidspunktet tog jeg 125 - 140 mg Thyreoid, så det er sat op en lille smule til 150 - 165 mg, og det er godt.

Der blev også taget en anden test
    Triiodthyronin-reaktion[T3-Test];P - 1,24 (ref. 0,80 - 1,20)

Så vidt jeg kan se, hænger den sammen med resultatet af TBG-testen.
    Thyroxinbindende globulin;P - 292 (ref. 233 - 490)

At de hænger sammen har jeg fundet, når jeg søger på Sundhed.dk, som er det eneste sted, jeg rigtig har fundet noget om det. De links, der er til en forklaring her på forummet, virker ikke længere.

På Sundhed.dk står følgende - link her:

T3-reaktion
    •Forhøjede værdier ses ved hypertyreose og hos euthyroide ved tilstande med nedsat thyroxinbindende globulin (TBG; se dette)
    •Lave værdier ses ved hypotyreose og hos euthyroide ved tilstande med forhøjet TBG
    •Testen er ikke relevant ved primær bestemmelse af fri T4 og fri T3

Og om TBG står der:

Thyroxinbindende globulin (TBG)
    •Forhøjede værdier forekommer som en medfødt tilstand, men ses ellers hos gravide, ved indtagelse af østrogener, ved akut og kronisk aktiv hepatitis og ved primær biliær cirrose
    •Lave værdier (eventuelt helt mangel på proteinet) forekommer som en medfødt tilstand, men ses ellers ved indtagelse af androgener og kortikosteroider, samt ved levercirrose

Så jeg tænker, at det kan have noget at gøre med, at jeg fik for meget Thyreoid, og at stressen med forhøjet kortisol og let forhøjet testosteron har sat et forkert spor i kroppen med hensyn til mine hormoner.

Jeg vil selvfølgelig få det gentestet her i det nye år, og så vil det vise om, min teori er rigtig.

Med hensyn til stress situationen på mit arbejde, så har jeg sagt op. De måneder, jeg har været hjemme, har været gode for mit helbred.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Jeg har brug for at høre, hvad I tænker, da jeg simpelthen ikke får nok T3 ud af min Thyreoid.

Men først lidt godt nyt - mine antistoffer er nu på 15 (ref. <35). Så det mål, jeg har haft om, at få min autoimmunereaktion i ro, er nået Jeg er helt med på, at det skal plejes, og det bliver det så også fremover.

Mine stofskifteværdier er følgende:

Dato AntiTPO TSH fT4 fT3 Thyreoid
    2/3-16 15 0,02 18,9 4,5 165 mg
    2/12-15 140 0,03 13,9 4,3 140 mg
    20/10-15 176 0,03 13,9 3,8 ?
    9/9-15 192 0,02 20,8 6,4 210 mg
    9/1-15 233 0,02 15,8 4,8 156 mg
    28/3-14 334 0,02 17,2 5,7 166 mg

Referencerne er:
    fT4 - 10 - 22 i alle prøver undtagen den sidste, hvor det er 14 - 23 (forskellige labs, prøve dog taget samme sted)
    fT3 - 4,1 - 6,9

Jeg tager medicin om aftenen, og jeg var fastende - dvs. jeg havde ikke taget noget medicin aftenen før prøven. Prøven er taget ca. kl. 7 om morgenen, som de andre er.

Det virker som om, jeg ikke kan få nok ud af min Thyreoid - som om jeg ikke konverterer fT4 godt nok til fT3.

Da jeg i en periode i januar var meget træt, fik jeg taget jern denne gang. Tallene er:

Dato Ferritin Hæmoglobin
    2/3-16 112 8,4
    9/1-15 112
    25/2-12 7,6

Referencen for ferritin er 12 - 300, og for hæmoglobin er den 7,3 - 9,5. Så begge dele ligger lige midt i referencen.

Generelt kan jeg sige, at jeg har det godt nu og har haft så meget mere energi i hele februar end i de foregående 4 mdr. - jeg kan godt ønske mig lidt mere energi og udholdenhed, men det hæmmer mig ikke så meget i løbet af dagen. Dog bliver jeg stadig meget træt, hvis jeg møder for meget mentalt modstand.

Mine hedeture er stort set væk, hvilket har stor betydning for, at jeg føler mig bedre tilpas. Mine mave fungerer super godt, og det er sjældent, jeg er oppustet. Jeg går nemt 15 km på en dag, når vi er på ferie, og jeg er ikke træt men sover godt.

Måske der er et eller andet, jeg ikke har fået fat i endnu - hvad tænker I?

Tak på forhånd
    Sist endret av Sylvia; 06-03-16 kl 08:13

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Er du sikker på at du tenker riktig?

Du sier at prøvene er tatt uten (normal) kveldsdose dagen før. Det vil si at det er 1,5 døgn siden du tilførte fT3 og fT4. Halveringstiden på fT3 har jeg fått oppgitt til "et sted mellom 24t og 2,5 døgn". Å gå halvannet døgn mellom ville ikke kroppen din gjøre normalt... Og jeg funderer på at tallene du får tatt på denne måten kan bli litt kunstig lave? Dersom halveringstiden for enkelhets skyld er 36 timer så kan man tenke seg at du ville ha fT3=9 rett etter at dagsdosen ble tatt opp. Vi som ikke produserer selv må jo regne med å svinge fra "noe over, til noe under" ønsket middelverdi av fT3 gjennom døgnet dersom ikke dosen spres ...

Av denne grunn så har jeg - som også tar hele dosen på kvelden - valgt å ta 1/2 dose kvelden før prøvetaking (på morgenen). Jeg tenker som så at da får jeg et mer korrekt bilde i forhold til et normaldøgn... selv om det aldri blir "riktig". (Det blir det heller aldri siden at kjertelen som sagt ville produsert jevnt og trutt - og i tillegg i døgnrytme - i stedet for 1 gang i døgnet.)

Bare en tanke oppi det. Det er jo ikke så farlig hvordan man gjør det så lenge man har det i bakhodet og gjør det på samme måte hver gang.

Hvordan ligger du an med d-vitamin og andre støttemineraler/-vitaminer? Det kan være at det er der flaskehalsen ligger nå?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Tak smgj

Jeg tror, du har fat i noget. Vi har diskuteret det her hjemme, og er kommet frem til, at det nok er det, der er den primære årsag til, at fT3 er så lavt.

Derudover tænker jeg alligevel, at jeg godt kunne få mere ud af den tilførte T4, da den værdi ligger lidt højere i intervallet end midt i. Men det betyder nok ikke det store for, hvordan jeg føler, at jeg har det.

Næste gang vil jeg tage en halv dosis aftenen inden og se, hvordan det så falder ud.

Ellers tager jeg ca. 100 mcg D-vitamin, 200 mcg selen, 30 mg progesteron, 30 mg jod, vitaminer, magnesium, 4,5 gr. C-vitamin, mv. Jeg tager ikke så mange b-vitaminer, så det vil jeg se nærmere på igen. Jeg har besluttet at tilføje lidt B12 hver dag i en periode.

Side 9 av 9 Først 123456789

Lignende tråder

1. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 11:04
  2. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 11:04
  3. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 17:33
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 17:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 20:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn