Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
13-08-11, 15:11 #1
Endokrinologer og fastlegene tilbake på skolebenken?
Tilbake på skolebenken?
I følge flere folk med hypotyreose i Skandinavia og USA må ikke bare allmennleger men også spesialistene, endokrinologer, tilbake på skolebenken
Back to the future? Det er urovekkende at leger ikke lenger synes å kunne noe av den gamle lærdommen om hypotyreose (lavt stoffskifte). Jeg har hypotyreose, leser alt jeg kommer over og føler at jeg kunne gått opp til eksamen i diagnosen. I følge flere folk med hypotyreose i Skandinavia og USA må ikke bare allmennleger men også spesialistene - endokrinologer tilbake på skolebenken og lære om hormonsykdommer av de gamle mestrene, de som var lege for over 50 år siden. De var opplært til å stille diagnosen ut fra symptomene, og lærebøkene hadde illustrasjoner av folk med sykdommen før og etter behandling. Medisinen var kun naturlig thyroxin av tørket skjoldkjertel fra gris, storfe og sau. Pasientene følte seg friske fordi dosen var basert utiftra pasientens ve og vel.
På 1970-tallet da syntetiske medisiner kom, tok de hele markedet i vår vestlige verden. Leger skriver ut kun syntetiske medisiner og pasienter opplever å ikke bli friske. Istedet får vi flere og flere tilleggsplager som bivirkning av levotyroxin, symptom på underbehandlet hypotyreose.
Før i tiden
Legestudenter lærte før i tiden om fysiske tegn på hypotyreose:
Pløsete ansikt og lepper, tørr hud, unormalt trege bevegelser, treg tale, hes stemme, intoleranse for kulde (kalde hender og føtter), allergier, lupus, diabetes, lavt blodsukker, dårlig appetitt, dårlig immunforsvar (økt forekomst av infeksjoner i alle deler av kroppen), irritabel tarmsyndrom, nedsatt fordøyelse (fører til forstoppelse), vanskeligheter med å svelge, hoven forstørret tunge, hjerteproblem, uregelmessig hjerterytme, unormalt blodtrykk (for høyt eller for lavt), svakhet i hjertemuskelen, hjertesvikt, åreforkalkning, akne, alopecia (hårtap), byller, eksem, elveblest, psoriasis, høyt kolesterol, dårlig sirkulasjon, hjertebank, kreft (alle typer), kognisjon, angst, depresjon, hukommelsestap, manisk depresjon, psykose, schizofreni, vektøkning eller vekttap, muskelforstyrrelser (mangel på samordning, karpaltunnelsyndrom, fibromyalgi, svakhet), nedsatt evne til å reparere skadet vev, sprø negler, sprø eller slitt hår, skallethet, benskjørhet (osteoporose), misdannede bein (skoliose), tynning/tap av øyenbryn (spesielt ytre tredjedel), nevrologiske dysfunksjoner (døvhet, tinnitus, vertigo, hodepine og migrene, multippel sklerose, nummenhet i nerver), fødselsskader, cyster i bryst og eggstokker, endometriose, ufruktbarhet, menstruasjonsforstyrrelser (unormalt mye blødning og PMS), nedsatt kjønnsdrift (lav libido), respirasjonproblem (astma, emfysem, lungebetennelse, kronisk bihulebetennelse), smerter i ledd og muskler, leddgikt, svettereduksjon, søvnighet og søvnapné, kroniske infeksjoner i gommer og tannkjøtt, kjeveleddsdysfunksjon (gnissing av tennene som fører til kronisk betennelse og smerter i kjeveledd), trøtthet, slapphet, urinveisinfeksjoner, nyresvikt…
Normale blodprøver
Man kan ha hypotyreose selv ved ”normale” blodprøver!
Verre er det for alle som har fysiske tegn på lavt stoffskifte og som til tross for flere symptom, ikke får stilt diagnosen. Det er fordi de fleste leger i dag overser pasientenes symptomer og stoler kun på blodprøver. Du har egentlig en stoffskiftesykdom , men får ikke aksept for det av fastlegen!
Og har du fått diagnosen, men opplever at syntetisk levotyroxin ikke gjør deg frisk, kan du likevel nekters å få medisin av naturlig Thyroid. Er dette fordi de færreste leger og endokrinologer ikke kjenner til god gammeldags Thyroid, Armour m.fl ? Får du derimot resepten av legen, må medisinen søkes på registreringsfritak. Forhåpentligvis får du IKKE avslag fra legemiddelverket. Det vil være en katastrofe for stoffskiftepasienter.
I 2005 kom boka ”Hypothyroidism Type 2: The Epidemic” skrevet av dr. Mark Starr, hvor han viser hvordan ulike forstyrrelser opptrer. Dr. Starr har selv hypotyreose så han vet hva han snakker om. Han hadde heller ikke en av de gamle mestrene som kunne ha funnet årsaken til flere av hans plager; kroniske smerter, allergi, trøtt og utmattethet. Som lege og ekspert på smertebehandling fant han et mønster gjennom behandling av egne pasienter med kroniske smerter og andre lidelser. Årsak er lav funksjon i skjoldkjertelen!
Jeg ser for meg at endokrinologer og allmennleger må gå i lære hos gamle mestere som Thierry og Thérèse Hertoghe i Belgia som har spesialisert seg på hormonbehandling og sykdom i skjoldkjertelen. Legene er den fjerde påfølgende generasjonen av leger som arbeider innen endokrinologi siden 1892 - etter dr. Eugène Hertoghe, tidligere visepresident av Royal Academy of Medicine i Belgia.
Dr. Thierry og Thérèse Hertoghe holder kurs for medisinere.
Med endokrinolog og legene tilbake på skolebenken, kunne de lære noe annet enn det slaviske TSH-tyranniet de nå følger. Blodprøver alene gir IKKE svar på om pasienter har feil med stoffskiftet!
Se forøvrig: http://www.hertoghe.eu/hormone-hotline/
Dette er mitt innsendte avisinnlegg, men da det kom på trykk i Nordlys avis 11.aug. 2011, hadde redaksjonen kuttet 898 tegn, dvs halvparten av alle symptomene f.o.m. unormalt blodtrykk t.o.m (lav libido).Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
13-08-11, 18:12 #2
Sv: Endokrinologer og fastlegene tilbake på skolebenken?
Kjempefint at du skriver! Og veldig flott at det kom inn i avisen.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-08-11, 20:34 #3
Det var allerede på 1960-tallet, at det syntetiske thyroxin kom i anvendelse i vore skandinaviske lande, hvor flere og flere læger har erstattet det hidtidige animalske Thyroid og når du skriver at "Pasientene følte seg friske fordi dosen var basert utiftra pasientens ve og vel", kan jeg hilse og sige, at også det syntetiske thyroxin virkede dengang bedre end det virker i dag - fordi lægerne har netop brugt den samme metode til at finde den rette medicindose, som man brugte når man behandlede patienter med det tørrede Thyroid siden 1890-tallet.
Denne metode var en kontrolleret overdose dvs. patienterne fik doseret medicinen op, til de har fået overdosesymptomer. Når dette niveau var nået, har lægerne langsomt reduceret dosen, til patienterne stortrivedes og det var så den rette dose.
Det som er sket i denne forbindelse var, at nogle læger og patienter skreg i protest mod denne metode, fordi den var forbundet med ubehag og symptomer på hyperthyreose, mens processen skred frem mod at finde patientens individuelle behov for tilskud af thyroxin. Uden at kære sig om sandheden, og formålet med denne kontrolleret overdose - har det spredt sig til flertallet blandt lægestanden, at thyroxin var så farlig og dødbringende, at det måtte kun doseres med allerstørste forsigtighed og påholdenhed: hellere for lidt, end "for meget", selv om der er intet i denne verden som er så nemt og så enkelt som at reducere medicindose, til den rammer det niveau hvor patienten trives og bliver rask.
Jeg har forgæves forsøgt at søge informationer om den norske læge (med efternavn Kjelland), som på 1960-tallet er blevet udskreget som syndebuk af den samlede norske front af læger, og hvis navn er efterfølgende blevet brugt som advarsel til at skræmme flere generationer af lægestuderende - så de for Guds skyld ikke kom til at "overbehandle" deres patienter. Det er disse advarsler, der er den egentlige grund til at du, jeg, vi, trods behandling, er fortsat syge i dag!
Da TSH-testen blev lanceret, er den blevet en gave til, og en velsignelse for den thyroxin-skræmte lægestand, fordi sålænge TSH overhovedet er synligt i prøveresultater - ved disse banditer i hvide kirtler udmærket godt, at patienterne er underbehandlet, og dermed behøver de (lægerne) ikke bekymre dem for denne frygtelige, Kiellands overdose-behandling, som i virkeligheden var netop den gammelkendte (fra Thyroid) metode til at finde den rette medicindose for hver enkel patient.
Det tror jeg vil kun ske ved mindretallet af de tænkende læger. Læger der ikke lader sig nøje og læger, der sætter ære i sin lægekunst. Derimod hele det tankeløse, selvtilstrækkelige og selvhøjtidelige flertal af levebrødslæger kunne ikke være mere ligeglade med os, tror jeg desværre.
n`Finn skrev (her) tilbage i 2009 følgende: "Stoffskifteforskning er nær nullpunktet og dagens behandlingspraksis mener jeg bygger mere på en blanding av ubekreftet teori og handelsforbindelser, enn på viten. I 70 åra kastet man den gamle viten og vel etablerte behanding på båten - og laget, bevisst eller u-bevisst, et tidsgap i bevisrekken. Et missing link, om du vil.
Paradokset er at man som pasient kanskje skal være glad for det ! For det er ikke mye man vet....... Stoffskiftebehandling fungerte på den måten at den enkelte behandler i samarbeid med farmasøyt og pasient utviklet nye og bedre metoder. Utviklerene fikk feedback fra pasienten for å evaluere virkningen av en endring. Helt til kvantespranget i 70åra.
Da var det plutselig ikke nødvendig med annet enn T4, helst en kunstig fremstillt type. Det var heller ikke nødvendig å bevise at det nye var bedre enn det gamle. Feedback heller ikke nødvendig, og om det har vært noen så har man ikke endret behandlingen. Ikke en millimeter ! Man satte seg på sin stalinistiske hest og hevdet sin kunnskapelige overhøyhet i den eneste rette lære. Ikke særlig vitenskapelig."
Så er det at jeg spørger: hvem skal kunne tvinge lægerne tilbage på skolebænken, når det lader til at dagens behandlings-paradigme for hypothyreose, er helt og aldeles et resultat af lægernes egne valg og fravalg?
Hvordan skal vi kunne tvinge lægerne tilbage på skolebænken, når de i den grad mangler respekten for sygdommens egne præmisser, som ikke kan diskuteres, men som bliver diskuteret alligevel, som om de udklækkede bag skriveborde og på alskens kongresser betalt af medicinalindustrier - lægernes "spilleregler" - har en guddommelig magt til at bestemme både over hvordan sygdommen opstår, og hvordan den skal bøje sig for deres overbevisninger om, hvad er den "rigtige" behandling?
Vi får dem ikke på skolebænken igen, før de fatter respekten for både sygdommen, og før de fatter respekten for de patienter, hvis liv de pt har en uindskrænket magt til at ødelægge, fordi de er overbeviste om, at det er dem der bestemmer over sygdommen. Det gør intet indtryk på lægerne, at det er en kamp de har tabt allerede tilbage på 1960-tallet, og fortsat taber, hver eneste gang de lader blodprøvetal styre behandlingen.
Hvordan kan vi lokke lægerne til at forlade elfenbenstårnet og møde os, patienterne, der hvor vi er, og hvor det er sygdommen, der deler kortene ud? Kan man håbe på, at det flertal af lægerne, som valgte lægegerningen for primært at dyrke eget hovmod - vil frivilligt bytte det ud med ydmyghed og samvittighed?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-08-11, 22:37 #4
Hei Anisa "
Jeg har kontaktet en journalist som kunne fortelle at legen du etterlyser het Jan Kielland. Han klarte med nød og neppe å redde sin legelisens fordi han var fullstendig uansvarlig med hensyn til forskrivning av tyroksin. Journalisten har selv sett noen av hans skrifter, og legen mente at det riktige var å gi pasienter så mye tyroksin at de ble sterkt hypertyreote, og så trappe ned, noe han hadde plukket opp i England. Kielland reddet legelisensen fordi Jens Christian Hauge var en venn av hans kone, og han bisto ham som juridisk rådgiver.
Det var ingen ringere enn Harry Haugen og Axel Strømme som gikk inn for å frata ham legelisensen. Journalisten spurte Haugen om det - han ville ikke si noe, men han har sett Haugen og Strømmes brev, og det var meget skarpt. Senere har han snakket med Jens Chr. Hauge om saken.
Det var to dr. Jan Kielland - den andre var gynekolog og hadde etter sigende aldri i trøbbel med helsemyndighetene.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
17-08-11, 14:41 #5
Altså... Hvad var ansvarligt eller ikke ansvarligt, vidste ingen på 1960-tallet, da syntetisk thyroxin var ny. Mindst af alt, de læger som fordømte Kielland. Han har, i det mindste, studeret de oprindelige metoder til at finde rette medicindosering for hver enkel patient: trappe op til hyperthyreose, og trappe ned, til patienten befandt sig præcis der, hvor hyperthyreosesymptomerne forsvandt og trivsel begyndte. Underligt nok, fandtes den gang ikke en betinget af behandling - subklinisk hypothyreose, hvilket i dag er der rigeligt af tilfælder, også her på forummet.
Jeg kan ikke se vitsen i at himle op over kontrolleret hyperthyreose, som led i processen mod at finde den rette medicindosering. For så skulle man også rynke på næsen af behandling af hyperthyreose, som sædvanligvis ender med hypothyreose... Princippielt samme type sag, med den forskel, at "Kiellands hyperthyreose" var kortvarig/midlertidig, mens effekten af behandling af hyperthyreose med hypothyreose, er forever.
Ellers mange tak for din research, Elbeth . Jeg mener fortsat at lægen Jan Kielland var en pioner og og fortjener anerkendelse, frem for fordømmelse. Han har i hvert fald gjort sig umage, studeret forholdene og behandlingshistorien han forsøgte at lære af, mens de fleste andre læger - før og nu - nøjes med at konstatere at pillen er rund, og at den skal tages en gang om dagen. Virker den ikke, da er patienten sindsyg (overdrivelsen fremme forståelsen, har jeg ladet mig fortælle ) Jeg vil i hvert fald forsøge at grave mere frem om Jan Kielland, fordi i min verden fortjener han en statue. Ikke glemsel.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-08-11, 16:25 #6
Hei Anisa
Det var forøvrig ikke mine ord at Kielland var uansvarlig, men i tråd med uttalelsen, så fortalte journalisten at han også hadde snakket med to av Kiellands pasienter,
hvor den ene fikk for mye tyroksin og ble siden ufør, noe man tror var pga legens feilbehandling
Alle pionerer som ikke uten videre vil godta en type behandling må man gi honnør til. Dette gjelder f.eks Ignaz Semmelweis som ble latterliggjort av kolleger når han lanserte at håndvask før en fødselsundresøkelse, minimerte barseldødeligheten med 90 %. En annen kontroversiell lege er professor Uffe Ravnskov som har gjort mye reseach om kolesterol løgnen. ...
Uten slike folk er jeg redd verden vil forgå - vi forblir på stedet hvil OG sykeJeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
18-12-15, 17:00 #7
Det var så ikke på 1960-tallet, men tidligere at jagten er gået ind på dr. Kielland. Jeg har læst mig lidt mere op i hans historie, men det er ikke meget, man kan finde... Jeg har startet et nyt emne Efterlyses oprejsning til dr. Kielland, jeg hen ad vejen vil opdatere, efterhånden jeg finder flere oplysninger.• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Ber fastlegene sjekke vitamin D
Av Vigdis i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 18-09-10, 09:20 -
Hei, jeg er tilbake - nå med Graves
Av Majsa i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 06-06-09, 12:22 -
Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
Av Thomas W H i forumet Om forumet genereltSvar: 4Siste melding: 25-01-09, 22:45 -
tilbake fra legen
Av mokki i forumet Hos legenSvar: 48Siste melding: 19-06-06, 13:33 -
tilbake igjen
Av tone i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 15-10-05, 00:17
Bokmerker