Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Mindre jod i norsk melk
-
04-02-12, 16:39 #1
-
04-02-12, 18:37 #2
Sv: Mindre jod i norsk melk
Til ettertanke ut i fra det som står i artikkelen ser det ut til at inntak av raps tapper kroppen for jod. Mulig andre er klar over det, men det var nytt for meg. Så er det neste spørsmålet: Hva slags komponent i raps er det som tapper ut jod? Noen som vet?
-
04-02-12, 22:17 #3
Iflg. The Weston A. Price Foundation, kunne det være glycosides eller glycosinolates, hvilke udgør gruppe af stoffer med udpræget goitrogenic og anti-thyroid effekt.
Foruden grøntsager af kålfamilien (Brassica), er en række andre fødevarer også goitrogene: f.eks, hirse, rapsfrø (Canola Oil), pinjekerner, jordnødder, kassava, bambusskud. Goitrogens findes også i kløver og lucerne (biochanin A - en TPO hæmmer), græs og vand. Goitrogens spist af dyr kan påvirke jod i animalske produkter som mælk, smør, ost, æg, kød, osv.
The Great Con-ola
Glucosinolates (Goitrogenic Glycosides)
Personligt har jeg (i min husholdning) udfaset alle andre planteolier end olivenolie og kokosolie. Har skrevet om det her.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-02-12, 15:57 #4
Fra artikkelen: "Raps øker utskillingen av jod i urinen til kyrne, slik at mindre av sporstoffet går over i melken." . .
Er det ikke i urin man måler om kroppen har nok jod ? En urinprøve av kyrene ville ha vist høye jod-verdier, men melken forteller noe annet ?
Så skal vi ikke bare passe på vårt eget kosthold, men også dyras .....
-
05-02-12, 19:03 #5
Værre er, at er man en rapsolie-spiser og skal have målt jod-status ved døgnurinprøve, vil man ikke kunne stole på prøvens resultat, idet denne raps-øget jodudskillelse vil vise højere mængder af det udskilte jod, end ens jodstatus i virkeligheden berettiger. Evt. jodmangel vil dermed blive kamufleret som ikke-mangel. Det er ikke så smart....
Det betyder, at skal man have foretaget måling af jod i døgnurin, bør man cutte alle fødevarer indeholdende rapsolie, eller mad tilberedt med rapsolie, i flere dage op til døgnurinprøven. Ellers risikerer man at prøven viser at man ikke har jodmangel, selv om man i virkeligheden netop har den.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-02-12, 01:49 #6
-
09-02-12, 12:37 #7
Det er nemlig rigtigt! Tily
Fandt i dag en videnskabelig artikel, der netop handler om det, dog ved majs. Majs er lige så goitrogen som soja, så den er nok relevant. Har kommenteret artiklens konklusion i tråden om planteolier, indlæg nr. 6.• Tak for at du læste mit indlæg.
-
12-02-12, 16:23 #8
-
12-07-15, 16:07 #9
Det er håp om mer jod i melk igjen på lenger sikt. Nå har man begynt å se på muligheten for å ta i bruk bl.a. sjøalger til produksjon av dyrefor.
Lignende tråder
-
Mindre HC med mer pregnenolone..?
Av Kevlin i forumet PregnenoloneSvar: 16Siste melding: 20-03-11, 22:36 -
kost uten melk og hvete? noen prøvd?
Av isa1 i forumet GlutenfrittSvar: 4Siste melding: 07-03-10, 15:59 -
Medisinsk norsk-engelsk-norsk ordbok
Av Sonja Midtlien i forumet BiblioteketSvar: 0Siste melding: 16-02-09, 21:51
Bokmerker