Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Mindre jod i norsk melk

Til ettertanke ut i fra det som står i artikkelen ser det ut til at inntak av raps tapper kroppen for jod. Mulig andre er klar over det, men det var nytt for meg. Så er det neste spørsmålet: Hva slags komponent i raps er det som tapper ut jod? Noen som vet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Mindre jod i norsk melk

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Så er det neste spørsmålet: Hva slags komponent i raps er det som tapper ut jod? Noen som vet?
    Iflg. The Weston A. Price Foundation, kunne det være glycosides eller glycosinolates, hvilke udgør gruppe af stoffer med udpræget goitrogenic og anti-thyroid effekt.

Foruden grøntsager af kålfamilien (Brassica), er en række andre fødevarer også goitrogene: f.eks, hirse, rapsfrø (Canola Oil), pinjekerner, jordnødder, kassava, bambusskud. Goitrogens findes også i kløver og lucerne (biochanin A - en TPO hæmmer), græs og vand. Goitrogens spist af dyr kan påvirke jod i animalske produkter som mælk, smør, ost, æg, kød, osv.

The Great Con-ola
    Glucosinolates (Goitrogenic Glycosides)

Personligt har jeg (i min husholdning) udfaset alle andre planteolier end olivenolie og kokosolie. Har skrevet om det her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Fra artikkelen: "Raps øker utskillingen av jod i urinen til kyrne, slik at mindre av sporstoffet går over i melken." . .

Er det ikke i urin man måler om kroppen har nok jod ? En urinprøve av kyrene ville ha vist høye jod-verdier, men melken forteller noe annet ?

Så skal vi ikke bare passe på vårt eget kosthold, men også dyras .....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Fra artikkelen: "Raps øker utskillingen av jod i urinen til kyrne, slik at mindre av sporstoffet går over i melken." . .

Er det ikke i urin man måler om kroppen har nok jod ? En urinprøve av kyrene ville ha vist høye jod-verdier, men melken forteller noe annet ?

Værre er, at er man en rapsolie-spiser og skal have målt jod-status ved døgnurinprøve, vil man ikke kunne stole på prøvens resultat, idet denne raps-øget jodudskillelse vil vise højere mængder af det udskilte jod, end ens jodstatus i virkeligheden berettiger. Evt. jodmangel vil dermed blive kamufleret som ikke-mangel. Det er ikke så smart....

Det betyder, at skal man have foretaget måling af jod i døgnurin, bør man cutte alle fødevarer indeholdende rapsolie, eller mad tilberedt med rapsolie, i flere dage op til døgnurinprøven. Ellers risikerer man at prøven viser at man ikke har jodmangel, selv om man i virkeligheden netop har den.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    502

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Værre er, at er man en rapsolie-spiser og skal have målt jod-status ved døgnurinprøve, vil man ikke kunne stole på prøvens resultat, idet denne raps-øget jodudskillelse vil vise højere mængder af det udskilte jod, end ens jodstatus i virkeligheden berettiger. Evt. jodmangel vil dermed blive kamufleret som ikke-mangel. Det er ikke så smart....

Det betyder, at skal man have foretaget måling af jod i døgnurin, bør man cutte alle fødevarer indeholdende rapsolie, eller mad tilberedt med rapsolie, i flere dage op til døgnurinprøven. Ellers risikerer man at prøven viser at man ikke har jodmangel, selv om man i virkeligheden netop har den.
    Vemmelige greier dette, hvem veit hva de gjør med andre matvarer?
    Hadde just tenkt på å legge denne artikkel ut selv. Bra initiativ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Det er nemlig rigtigt! Tily

Fandt i dag en videnskabelig artikel, der netop handler om det, dog ved majs. Majs er lige så goitrogen som soja, så den er nok relevant. Har kommenteret artiklens konklusion i tråden om planteolier, indlæg nr. 6.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er nemlig rigtigt! Tily

Fandt i dag en videnskabelig artikel, der netop handler om det, dog ved majs. Majs er lige så goitrogen som soja, så den er nok relevant. Har kommenteret artiklens konklusion i tråden om planteolier, indlæg nr. 6.
    Jeg trodde den eneste grunnen til at man foret hønene med mais var at eggeplommen skulle få fin gul-farge ...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Det er håp om mer jod i melk igjen på lenger sikt. Nå har man begynt å se på muligheten for å ta i bruk bl.a. sjøalger til produksjon av dyrefor.

Lignende tråder

1. Mindre HC med mer pregnenolone..?
    Av Kevlin i forumet Pregnenolone
    Svar: 16
    Siste melding: 20-03-11, 22:36
  2. kost uten melk og hvete? noen prøvd?
    Av isa1 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-10, 15:59
  3. Medisinsk norsk-engelsk-norsk ordbok
    Av Sonja Midtlien i forumet Biblioteket
    Svar: 0