Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Restasis mot tørre øyne, på blå resept

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    I dag hentet jeg Restasis på apoteket. Det er rene gullprisen, mer enn 1700 kroner for 14 dagers bruk
    Jeg skal til øyelegen om 14 dager igjen, da skal vi se om det har skjedd noen bedring, så skriver han søknad om blå resept på Restasis. Ca 40 000 i året vil det koste.....

Så det sier seg jo selv, får jeg den ikke på blå resept, så kan jeg ikke bruke den. Da jeg googlet om blå resept og restasis, kom jeg over et forum for tørre øyne http://www.dryeyezone.com/.

Medisinen ligger på en oversikt hos Legeforeningen over preparater for tørre øyne på blå resept, så jeg antar at jeg bør få den på blå. Vi får se. På apoteket ba de meg ta vare på kvitteringen, det kan hende jeg kan få det refundert ved søknad. Huh, det er dyrt å være i ubalanse.... Vi er dyre i drift, jeg er rene Rolls Roycen....
    Legen søker nå om blå resept. Jeg er spent på svaret, og hvor lang tid det tar. Jeg har spurt ham om det er kjent at Hashimotos og tørre øyne kan henge sammen, han sier at det er det. Spørsmålet er om det er kjent hos Helfo? Jeg leste en gang om en med gynekologiske plager søkte uføretrygd og søknaden ble gått gjennom av en lege med helt andre kunnskaper i en annen del av kroppen. Søknaden ble selvfølgelig avslått....
    Jeg har stoppet bruken av Restasis nå. Har ikke råd til å bruke 1700 kr hver 14. dag når jeg ikke vet om jeg får det dekket. Men det hjalp fra dag en: på natten hadde jeg en opplevelse av at øynene mine var fuktige som i gamle dager, ikke bare fulle av vaselinsalve, høyre øye har lenge vært ubehagelig, nesten smertefullt, som om det var mye sand og grus i det, en følelse av at tårekanalene var hovne. Alt dette forsvant med Restasis. Jeg opplevde også at jeg kunne dryppe øynene litt sjeldnere. Men, selvfølgelig, dette var snakk om fjorten dager, det må lengre tids bruk til å kunne si om dette var tilfeldig eller om det var Restasis som gjorde denne forskjellen.
    Jeg har fått Restasis på blå resept! Hurra!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Cool Sv: Restasis mot tørre øyne, på blå resept

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Restasis mot tørre øyne, på blå resept

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

Enig med Kevlin (som altid)!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Restasis mot tørre øyne, på blå resept

Dette føles veldig ok! I morgen skal jeg ringe øyelegen og få en resept som varer ett år, gå på apoteket og hente ut de tre siste på den resepten jeg har. Gleder meg til å starte og bruke dem!

Jeg tenker jo også at dette kan gi håp til andre som leser her og sliter veldig mye med tørre øyne og ubehag. Vi får faktisk lov til å bruke et legemiddel som er dyrt og som gir lindring. Snakk med øyelegen, om øyelegen ikke kjenner til Restasis, ta med info og ikke gi deg

Takk til deg Anisa, det var du som begyte å skrive om Restasis her inne
    Uten deg hadde det nok tatt tid før jeg hadde visst at de eksisterer, øyelegen min jobber på en hypermoderne klinikk med masse øyeleger, de opererer og holder på verre. Og enda var dette helt ukjent for ham

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Thumbs up Sv: Restasis mot tørre øyne, på blå resept

Begrebet "Tørre øjne" refererer til den medicinske betegnelse keratitis sicca, hvilket generelt betyder et faldt af kvaliteten og/eller kvantiteten af tårer. Betegnelsen keratoconjunctivitis sicca refererer til tørhed der påvirker hornhinden og bindehinden i øjet. Endnu et symptom på tørre øjne er en "fremmed fornemmelse," følelsen af at "noget i øjet".

Vedvarende tørhed, sviende og brændende fornemmelse i øjnene er almindelige tegn på et "tørre øjne syndrom". Alene på baggrund af disse symptomer burde en øjenlæge kunne stille diagnosen "tørre øjne syndrom". Undertiden måler lægen tåre-kapaciteten i øjnene. En tynd strimmel af filtrerpapir anbringes under den nederste øjenlåg, hvor den opsuger tårevæsken. Det er såkaldt Schirmer test, der bruges til at måle patientens tåreproduktion.

Det kan synes mærkeligt, at rindende øjne kan skyldes "tørre øjne syndrom". Det sker fordi den overdrevne tørhed overstimulerer produktionen af den vandholdige (an)del af tårevæske, mens den olie-holdige (an)del af tårevæske mangler. (Dry Eye Syndrome)

Har du fundet en løsning på problemet, Vigdis?

Hvad med at give Restasis en chance? Restasis ER brugt i Norge, selv om langt fra alle (læger) kender præparatet. Jeg har læst masser på udenlandske fora, hvor bl.a. "autoimmune-patienter" (alle slags autoimmune sygdomme) skriver direkte om at de er blevet hjulpet af den.

"Bl. nye strategier i håndteringen av tørre øyne var mesteparten av tiden viet det nye medikamentet Restasis (cyclosporin ophthalmic emulsion 0.05%) som er et antiinflammatorisk og immun-modulerende medikament. Medikamentet virker mot underliggende årsaker til tørre øyne. Restasis vil øke tåreproduksjonen hos mennesker som tilsynelatende har en nedsatt tåreproduksjon på grunn av en okulær inflammasjon assosiert med keratoconjunctivitis sicca. Restasis hadde også blitt benyttet til atopiske øyeplager og til post LASIK-relaterte tørre øyne med suksess. Restasis rapporteres å gi minimalt med bivirkninger." (Kilde...)

http://www.medicinenet.com/cyclospor...ic/article.htm
    http://www.restasis.com/default.htm?x=Restasis
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post123981

En helt fersk nyhed på 2011-Vienna Congress for European Society of Cornea & Ocular Surface Disease Specielists beskriver et Restasis-forsøg med patienter der har udviklet Dry Eye Syndrom efter en katarakt-operation (grå stær?) og om resultatet skriver de bl.a. "Ved måned 3 viste Restasis-gruppe signifikant stigende Schirmer-testresultat (p = 0,01). (...) Subjektive symptomer afslørede en betydelig forbedring i Reatisis-gruppe (p <0,01). Konklusioner: Lokal behandling af Restasis kan være effektive til tørre øjne som følge af katarakt kirurgi." (Hvad hjælper på det, hjælper på alt...)

Du kan sende denne info til øjenlægen: http://eucornea.org/Vienna11/posters...s.asp?id=12479

Bed øjenlægen om at søge, uanset om effekten er der allerede efter 14 dage eller ej, fordi den kan komme i op til 3 måneder efter start, afhængig af hvad oprindelsen er for øjen-tørhed. I en del tilfælde får man det aldrig opklaret fuldt alligevel, så man kan lige så godt straks starte på blå recept. På baggrund af alt det jeg har læst om dette middel, er jeg så tæt på ingen tvivl om, at det vil hjælpe dig. Please.
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...ll=1#post99287
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

ingrid2309 Gjest

Hei Vigdis,

Hvordan fikk du tak i restasis? Min oeyelege harikke engnag hort om det!

Takk,
    Ingrid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av ingrid2309 Vis post
    Hei Vigdis,

Hvordan fikk du tak i restasis? Min oeyelege har ikke engang hort om det!

Takk,
    Ingrid
    Hei Ingrid

Vigdis ble behandlet med Restasis på Tørreøyneklinikken i Oslo: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15289

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av ingridada Vis post
    Hei!

Kan noen anbefale en oyelege som har greie paa restasis? Jeg har provd aa faa time ved torreoyneklinikken men de har ikke tid til aa see meg for i November! Jeg lider av sjogrens og har store plager med oynene mine og det hemmer meg i hverdagen. Jeg er student i London men her kan du ikke faa tak i restasis (aner ikke hvorfor) og oyelegene jeg har sett her tar ikke problemet veldig seriost. Help anyone?? Hvilken oyelege gikk du til, Vigdis?
    Hej

Er det helt umuligt at få en akut time hos http://torreoyneklinikken.no/ ? Eller hvis det er helt umuligt, og du forklarer at du studerer i udlandet, og derfor ikke kan møde op når som helst, kan de måske henvise dig til en anden øjenlæge i Oslo, som kender Restasis?

Eller kunne du måske kontakte Norsk oftalmologisk forening og høre om de kan henvise dig til øjenlæge der behandler med Restasis?

I UK ved jeg, at behandling med Restasis er kun tilgængelig (ambulant?) gennem hospitalernes øjen-afdelinger.

Virkestoffet i Restasis hedder cyclosporine, og i UK kan man købe veterinære (f.eks. til hunde) øjenpræparater indeholdende cyclosporine. Måske kunne du prøve søge på cyclosporine og se om der er apoteker, som kan fremstille dråberne til dig på recept?

Håber, du finder hjælp. Det er en tortur at skulle udholde tørre og brændende øjne.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

ingridada Gjest

Hei igjen og tusen takk for svar!

Jeg har time hos moorfields til uken og skal sporre de om de kan skrive ut deres versjon (den som egentlig er ment til hunder), eller saa venter jeg paa at torreoyneklinikken skal aapne etter ferien for aa snakke med de der. Holder dere oppdater

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Det skal være en øyelege Nilsen på Skøyen som vet endel om tørre øyne, jeg lover ingenting, har dette fra en venn som har brukt denne legen. Så det kan være at det finnes flere alternativer enn kun Tørre øyne Klikken. Min forrige øyelege kjente ikke til Restasis, men jeg fikk det likevel, og det reddet muligens øynene mine. Ta med informasjon til legen!

Forsøker du eyebag? Du kan lage det selv, eller kjøpe. En pose, formet som en fisk, spiss i begge ender, husk å kun bruke silke og bomull, også som sytråd (syntetiske materialer kan smelte), da du varmer poser i ovn eller mikrobølgeovn. jeg har ikke mikro, jeg har posen i ovnen i 20 min, mens jeg dusjer etc, på 120 grader. Posen er fylt med hele linfrø, veier 130-150 gram når den er fylt. Jeg bytter ut linfrøene 2-3 ganger i året, har sprettet opp et lite hull hvor jeg tømmer og fyller. Så vasker jeg posen i samme slengen. Øyelegen anbefaler dampbriller, men de koster ca 2000 kr.

Du legge eyebag over øynene, bruk gjerne tiden til å hvile, være litt mindfull, stresse ned, ca 10 min. Deretter klemmer du først langs nedre, deretter øvre øyelokkskant for å massere de Meibomske kjertler. De aller fleste av oss som har tørre øyne har Meibomske kjertler som ikke fungerer. Kjertlene skal fukte øynene med fett hele dagen. Så en slik daglig massasje for å åpne kanalene er bra.

I perioder hvor jeg er bortreist og ikke bruker eyebag, eller har det for travelt på morgenen, kjenner jeg at øynene blir verre. Varme kluter er et alternativ, men i følge øyelegen er dampbriller best, eyebag nestbest og kluter er nummer tre.

Jeg kan også varmt anbefale tåreplugger dersom tørre øyne problemet er stort.

Jeg bruker ikke Restasis lengre, øynene er mye bedre, men det hjalp masse i flere år. Lykke til videre! Husk at det er masse uvitende øyeleger der ute. Dette er en kronisk plage de tjener lite på, så mange leger bruker heller tiden på operasjoner, der er det penger å hente

Lignende tråder

1. Tørre øyne
    Av Vigdis i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 62
    Siste melding: 13-08-14, 08:16
  2. tørre øyne...
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 22
    Siste melding: 02-02-11, 22:41
  3. Negler og tørre hender
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 24
    Siste melding: 04-02-07, 13:01
  4. Munntørrhet/tørre lepper
    Av Gjest i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-10-05, 15:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg