Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    70
    Meldinger
    64

Standard Forhøyede antistoffer

Min erfaring er at (fast)leger gjerne vil vente, se det an når Anti-TPO og Tras er lett forhøyet, og særlig i de tilfellene hvor FT4 er høy, men innenfor «normalen» og TSH tilsvarende lav og «normal». Hva kan man gjøre selv? Kan det være lurt å ta Jod i døgnurin?
    Har en i familien som ikke helt skjønner alvoret, har ikke noen særlige symptomer (enda). Jeg har lyst til å hjelpe og er takknemlig for svar

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Forhøyede antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Min erfaring er at (fast)leger gjerne vil vente, se det an når Anti-TPO og Tras er lett forhøyet, og særlig i de tilfellene hvor FT4 er høy, men innenfor «normalen» og TSH tilsvarende lav og «normal». Hva kan man gjøre selv? Kan det være lurt å ta Jod i døgnurin?

Har en i familien som ikke helt skjønner alvoret, har ikke noen særlige symptomer (enda). Jeg har lyst til å hjelpe og er takknemlig for svar
    jeg er bange for, at det kan blive svært for dig, at overbevise din slægtning om det givtige ved at forebygge. Kombinationen Hashimoto's med TRAS hører til de vanskeligere at regulere med medicin, den dag det er blevet for sent til at forebygge.

Du skriver ingen "særlige symptomer", men anti-TPO og TRAS bliver sædvanligvis ikke undersøgt uden en indikation. Nogen symptomer må din slægtning have, siden de prøver blev taget?

Jo, jod i døgnurin ville være en god ting at gøre, men også her er det afgørende hvordan din slægtning er indstillet til at tænke selvstændigt, fordi blot resultatet er 0,8 mener de fleste læger at det udelukker jodmangel. Desværre udelukker det ikke jodmangel, men hvis din slægtning accepterer denne vurdering (at resultat 0,8 udelukker jodmangel), kommer han/hun nok ikke videre.

Det laveste acceptable (af læger) jod-niveau målt i urin er 0,8. Referenceområdet er 0,8 - 8,? så vidt jeg husker, og jo længere oppe man befinder sig, desto bedre....

Iflg. udenlandske læger, dr. Brownstein bl.a. - ser de på deres klinikker, praktisk talt ingen patienter med jod-resulater på 8,0 og mere. Derimod, på nær 2 procent, har resten af deres patienter - uanset hypo eller hyper, uanset autoimmunt eller ikke - jodmangel. At dømme efter symptomer, og senere bedringen, konstaterer de at selv jodstatus i den lave ende af normalområdet - er i virkeligheden jodmangel og patienterne opnår bedring i løbet af et par år efter påbegyndt lægeovervåget tilskud af jod..

Jeg tror at der er flere her, der lige som jeg selv, har brugt oceaner af varme følelser, omsorg og omtanke, og alligevel endte med at tale for døve ører, når man advarer sine nærmeste mod lavt stofskifte. Håber du har bedre held med dig, Josie.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    70
    Meldinger
    64

Takk for raskt svar!

Det er jeg som har bedt henne om å ta disse prøvene, det er både høyt og lavt stoffskifte i vår familie. Hun har nok noen symptomer men vil helst ikke snakke om det Du snakker om Hashimotos, er ikke dette Graves, da? Det var sånn jeg begynte med min Graves, men hadde mer uro, hjertebank, muskelsmerter ol.
    Kan for MYE jod være et problem? Bare spør jeg nå….
    Du mener at når først antistoffene er der, er det ingen vei tilbake?

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    70
    Meldinger
    64

Gikk litt fort her, så nå hva du skrev om Jod

Lignende tråder

1. Dårlig almenntilstand og lett forhøyede antistoffer
    Av leebird i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 26-09-10, 23:56
  2. Forskel på antistoffer?
    Av lilli i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 22-07-10, 11:20
  3. Graviditet og antistoffer
    Av Luneria i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 0
    Siste melding: 02-05-09, 01:56
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 17:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 20:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn