Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
Tråd: Fagspråk/knutestruma/UL
-
04-03-15, 15:11 #11
Sv: Fagspråk/knutestruma/UL
Hei
Har ikke sett tråden din før nå, jeg.
Knutestruma vet jeg lite om, men symptommessig kan det virke som at det er produserende knuter du har? I så fall har man neppe "truffet" ved tidspunkt for taking av blodprøvene - de ser ikke så unormale ut.
Når på dagen var de tatt, og hvordan opplevde du symptomene rundt den tiden prøvene ble tatt?Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
06-03-15, 08:48 #12Uregistrerte Gjest
Endelig noen som så
Husker ikke helt hvordan ting var når prøvene ble tatt, men innbilder meg at det var en god periode.
Har lest så mye rundt omkring at prøvene kan være normale til tross for masse problemer. Nå fikk jeg mensen i dag igjen, kun 2,5 uke etter sist, og det er i forbindelse med hormonene jeg sliter mest.
Hva betyr produserende knuter?
Lise
-
06-03-15, 20:41 #13
"Produserende knuter" betyder "hormonproducerende". Overordnet findes to typer af knuder i skjoldbruskkirtlen: "varme" = hormon-producerende knuder, og "kolde" = hormon-neutrale knuder.
Jeah... men (F)T4 på 14,4 og (F)T3 på 4,7 er sørme for lave til at kunne give hyper-symptomer, medmindre der er andet som blander sig... eller hvad tænker du, smgj?
Lise, prøv om du kan finde kræfter til at tilkæmpe dig nogle ekstra prøver:
S-Anti-TPO
S-TRAS TRAS
S-Anti-Tg anti-Tg
Analyse af Jod i døgnurin
Når man har så "ulogiske" blodprøveresultater som dine, kommer man ikke videre, medmindre det autoimmune bliver bekræftet eller udelukket, tillige med at jod-status bliver afklaret, idet jodmangel alene kan give varierende symptomer indenfor spektrum mellem hyper- og hypo.
Det kan blive svært at få lægen overtalt til at rekvirere disse analyser, fordi de ikke nødvendigvis passer ind i "opskriften" læger handler ud fra, men de kan godt betale sig at kæmpe for. Vi kender til mange, hvis udredning først er kommet (godt) i gang efter at deres autoimmunitet og jod-status blev undersøgt.
Det er i hvert fald noget jeg ville gøre, hvis jeg var i din situation, specielt fordi knudestruma - lettest for læger - ofte behandles med operation.
Men det er ikke nødvendigvis lige let for patienten, at have en fremtid uden skjoldbruskkirtel og med lavt stofskifte i tillæg.
Desuden, hvis det er noget autoimmunt, ophører det altså ikke med operationen, så problemerne sagtens kan fortsætte alligevel. Derfor er det bedst at undersøge alt det mulige underliggende først, så det ikke bare fortsætter, hvis man lader sig operere til sidst. På den anden side - hvis det f.eks. skulle vise sig at det er jodmangel, som er problemet, da har man en fair chance at blive helt frisk igen, og slet ikke behøve operation eller anden behandling.
Derfor er alle disse "mærkelige" prøver virkelig værd at kæmpe for...
Hvis du husker tilbage til dagen, disse prøver blev taget, ville det være nyttigt at vide fordi det kan have betydning for forsøg på evt. opklaring. Lykke til.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-03-15, 19:07 #14Uregistrerte Gjest
Akkurat ja Jeg husker desverre ikke noe av de dagene jeg tok prøvene, men skal absolutt få mast meg til disse prøvene. Jeg vet heller ikke om min knute er varm/kald. Vet fint lite.
Jeg er veldig engstelig for operasjon, da jeg er sanger og er redd for om det vil påvirke stemmen min. Hvis det faktisk finnes medisiner, vil jeg prøve det først.
Ang. Jod, så har jeg spist havsalt de siste 12 åra, innførte vanlig salt med jod for ett par måneder siden i tilfelle det skulle vise seg at det er jod-mangel.
Det er ihvertfall slitsomt å svinge så voldsomt humørmessig, og håper de finner en løsning på det.
Tusen takk for all hjelp
Lise
-
10-03-15, 08:48 #15Uregistrerte Gjest
Da skal jeg til legen i morgen, er dette prøver som man får tatt hos lege eller må de taes på sykehus?
Lise
-
21-04-15, 18:34 #16
Hei Lise
Har du fått tatt disse prøvene? Blodprøvene tas hos legen, urinprøven samles over 24 timer og leveres inn for videre forsendelse. Anbefaler deg virkelig å få tatt jod-testen, dersom blodprøvene sier at du er frisk som en fisk.
Jeg fikk selv påvist knutestruma i januar og ble henvist til kirurg. Jodstatus var da 0,9 (0,8-8) og størst knuten på 4.5 cm.Slikt tar heldigvis litt tid, så i mellomtiden har jeg tatt jod-tilskudd, tross legenes formaning. Jeg var jo frisk, tross litt lavt kolestrol. I dag er strumaet nesten borte, og jeg har bedt om ny henvisning til ultralyd. Best av alt er at så mange av "vondt-ene" er borte
Lykke til!
Lignende tråder
-
Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma
Av emraudstein i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 12Siste melding: 28-12-15, 20:55 -
Struma / knutestruma
Av Bianca23 i forumet OperasjonssalenSvar: 3Siste melding: 18-02-10, 23:06 -
Knutestruma
Av nita i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 11-05-07, 20:13 -
Knutestruma
Av ronja i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 10-03-07, 23:22 -
Knutestruma
Av sos i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 22-08-06, 16:56
Bokmerker