Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
    Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    86

Standard Sv: Hei! Jeg heter Anne, kommer fra Sørlandet og har fått struma...

Okei...

Nå har jeg lest litt om type 2... lavt stoffskifte som ikke vises på blodprøve... yes!

Jeg har fått prøvesvarene fra Dr Øverby. De er fra 2010, så de er "litt" gamle, men...
    *Jod-prøven fra dengang viste 0,3!
    Anti-TPO var dengang 7(<=40), men nå er den 32(<100). Ref.verdi er altså økt med 40? Samme lab.
    FT3 og FT4 har gått ørlite ned.
    B12 var 419 mot 213 nå.

Antar at dette tyder i retning av jod-mangel...

Kom gjerne med innspill, vær så snill...
    Legekontoret mitt vegrer seg forresten fortsatt mot å rekvirere jod-prøve...

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Du må bare kreve å få undersøkt jod (i døgnurin). Bruk din rett som pasient ihht pasienters medvirkningsrett. Ditt argument i tillegg er at symptomene er forenelige med lavt stoffskifte, selv om blodprøvene viser "normale" nivåer. Det kan derfor være jodmangelindusert, selv om prøvene ellers ikke "skriker" ut noe (ennå).

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    86

I dag har jeg levert dunken med døgnurin Ringte egenhendig til lab'en på sykehuset og bad dem sende meg en, fordi legekontoret ikke hadde hørt om eller drev med denslags... Dermed ventes det i spenning på den prøven.

I morgen har jeg time hos fastlegen, og da får jeg forhåpentligvis svar på biopsien fra knuten i kjertelen. Må innrømme at jeg er litt spent på det svaret også.

Ellers har jeg lest masse rundt om i forumet, lært masse! Takk for mange gode innlegg rundt om!

natta

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    86

Da foreligger resultatene fra ultralyd/biopsi, og de ble vel ikke helt som jeg hadde tenkt...

I venstre side er en stor, solid, velavgrenset, noe hypoekkoisk hypervascularisert knute på 3,1x2,2x4,5 cm. I tillegg finnes en knute på v.side og to på h.side. Alle minde enn 1 cm. Det er også en grov forkalkning i høyre side.

Finnålsbiopsien fra den store knuten viser funn av noe usikker betydning, Bethesda 3, med henvisninng til endikrinkirurg for videre oppfølging. Henvisning er sendt. Tenk om endokrinologen ikke hadde avvist meg for halvannet år siden...

Hva betyr egentlig dette? Er det sjans for at dette kan endre seg ved inntak av jod?
    Fastlegen er skeptisk til inntak av jod, og når jeg sier at dette ble fastslått allerede i 2010, spør han:"og hva gjorde du med det?" Men jeg har jo ikke visst det før nå...

Hva gjør jeg? Knasker tang og håper på det beste?
    Tenkte å bestille iodine fra uk. Hvilken? 5% el 7%? Kan jeg mens jeg venter bruke dråper av den 2% jeg har stående i medisinskapet, til bruk utvortes på sår? I så fall, hvilken mengde?

Igjen er jeg helt blank. Takk for hjelp og støtte!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jod kan hjelpe. Den bør balanseres av selen og magnesium iallfall. Du finner mye om jod på forumet.

Jod kan gjøre mye godt, om det kan utrette mirakler og kroppen kan gjenoppbygge kjertelen er vel tvilsomt - selv om mye kan skje. Uansett trenger en kropp mer jod enn bare det som kjertelen bruker. Hud og kjønnskjertler bruker f.eks også jod.

Når det gjelder jod så kan du bruke både 5% eller 7%. Den 2%en til utvortes bruk er oppløst i sprit, ikke vann og jeg vet ikke om det er denaturert sprit så jeg hadde ikke anbefalt den til innvortes bruk.

Tvitvi og lykke til. Sorry det ble et kort svar, men se på og les i denne forumavdelingen.
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=151

På mange måter er du heldig som har fått konstatert at du har lite jod oppi alt uhellet. Du har et punkt å angripe.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    86

Mer om jod-forsøket mitt finnes i tråden "Fine blodprøver, struma og jodmangel" under "Lavt stoffskifte og jod": https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=17192

Anne

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Anne's tankespinn
    Av abr81 i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 12-05-11, 15:45
  2. Svar: 1
    Siste melding: 08-05-11, 09:55
  3. Vet noen om en endokrinolog som holder til på Sørlandet ?
    Av tamara_24 i forumet Presentasjoner
    Svar: 13
    Siste melding: 10-08-10, 17:58
  4. Vet noen om en endokrinolog som holder til på Sørlandet ?
    Av tamara_24 i forumet Endokrinologer
    Svar: 12
    Siste melding: 10-08-10, 17:58
  5. Anne Ma
    Av Anne Ma i forumet Presentasjoner
    Svar: 22
    Siste melding: 10-11-06, 19:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder