Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
-
24-11-14, 19:37 #11
Sv: Syrenøytralt eller askorbinsyre? Hvilken C-vitamin som er best?
Jeg må indrømme, at med alt min enorme respekt for dr. Øverbye, lyder det meget klart som noget, han ikke selv har undersøgt. Der findes SÅ mange hundreder, hvis ikke tusinder af forskningsartikler, hvor forsøgsdyr og forsøgspersoner, i alskens sammenhænge og med tilsvarende mange forskellige medicinske formål, blev behandlet med "ren" ascorbinsyre, og den har virket efter forventningerne... hvilket er så klart dokumenteret - at påstanden om at med ascorbinsyre "får man som regel ikke annen forandring enn en økt syrebelastning på kroppen" kan simpelthen ikke passe, medmindre man i forvejen er "sur" (pga. blodtype B, eller pga. fuldstændig "skæv" kost, eller pga. sygdom), og disse mennesker (lige som jeg) mærker så tydeligt at ascorbinsyre ikke gør dem godt, at de søger efter andre alternativer som calciumascorbat.
At benytte dr. Øverbyes anvisning: "Spis mer friske grønnsaker, frukter, bær og bruk plantebaserte stoffer som øker drenasje og nøytralisering av gifter" er absolut bedste og nyttige, men det forudsætter for det første at ens blod-pH er i balance, og at der er tilstrækkeligt med mavesyre, når kroppen skal kunne optimalt udvinde C-vitaminet fra frugt og grønt, og af... det syreneutrale calciumascorbat. Er blod-pH højere end 7-7,5 bliver man yderligere "alkalisk" af frugt og grønt, og det er sædvanligvis disse mennesker der ikke er glade for frugt og grønt i større mængder. Specielt findes B-mennesker som mistrives med råkost eller f.eks. mere end ½ æble gør deres mave "sur", hvilket i virkeligheden slet ikke er sur mave, men "alkalisk" mave - der føles bare på samme måde.
Det som skal ske med calciumascorbat for at tilføre kroppen C-vitamin er, at det er mavesyre i mavesækken, der omdanner calciumascorbat til netop ascorbinsyre. Er der brist på mavesyre, som det hos de fleste hypothyroide - render en del af calciumascorbat igennem u-udnyttet. Desuden...
... forudsat at man producerer tilstrækkelige mængder af sin egen mavesyre, hvis man bruger "syreneutral C-vitamin" som f.eks. det norske Ester-C (Kalsiumaskorbat [vitamin C], fortykningsmiddel [mikrokrystallinsk cellulose, natriumkarboksymetylcellulose], antiklumpemiddel [silisiumdioksid], overflatebehandlingsmiddel [magnesiumstearat]) - skal man for det første tage flere tabletter (5-6?), bare for at sikre sig i det mindste 1000 mg C-vitamin, og for det andet - skal man have tilstrækkeligt med cellulase-fordøjelsesenzym der kan spalte fortykningsmidlet mikrokrystallinsk cellulose, natriumkarboksymetylcellulose, for overhovedet at kunne frigøre calciumascorbat til videre omdannelse til ascorbinsyre.
Det er jo det samme problem som opstod i forbindelse med reformulering af Armour Thyroid for nogle år siden, da den amerikanske lægemiddelstyrelse FDA forlangte at i stedet for bestemte sukkerstoffer som bindemiddel i Armour-tabletterne, skulle producenten fremover anvende mikrokrystallinsk cellulose. Problemet opstod nærmest umiddelbart efter, at de syge fik i varierende grad hypo-symptomer tilbage, som om Armour Thyroid ikke længere virkede som de var vant til fra før. Og det gjorde den heller ikke.... utilstrækkelige fordøjelsesenzymer er mere eller mindre en "normal" tilstand ved hypothyreose, så når den "nye" Armour indeholdt nu mikrokrystallinsk cellulose som bindestof - havde de syge ikke nok af egenproduceret cellulase-enzymet, til at frigøre hormoner fra Armour-tabletter. Det samme sker med Esther-C, idet kun den mængde af calciumascorbat der er cellulase nok til at frigøre - bliver frigjort. Resten ryger ubenyttet ud af kroppen igen.
Så har vi det Syrenøytralt C-vitamin pulver fra Mezina. Problemet med det præparat er bare, at der er ingen varedeklaration. Der står bare "1 boks C-vitamin pulver inneholder 96 gram ren C-vitamin", hvilket kan ikke være korrekt fordi "rent C-vitamin" er ascorbinsyre, der jo ikke hører hjemme i et "syrenøytralt" pulver. Så det er nødt til at være calciumascorbat for at være "syrenøytralt".
Derudover vides ikke hvad ellers indeholder dette pulver, andet end der er noget "andet" i de overskydende 29 gram, der er forskellen mellem boksens totale indhold og det påståede "96 gram ren C-vitamin". Hvad mon det er? Og hvorfor er det ikke angivet? Og kan man være tryg ved at dette Syrenøytralt C-vitamin pulver sælger Mezina kun i Norge, og ikke i Danmark, Sverige eller Island? Desuden også her skal man op på flere doser for at opnå en effekt der svarer til 1 gram ascorbinsyre, efter en tur i mavesækken....
Jeg er selv den "sure" B-type og derfor bruger jeg altid den syreneutrale calciumascorbat som min kilde til C-vitamin. Tinas C-vitamin krystaller (kender dem godt) giver mig bare SÅ enorm halsbrand, og følelse af at min mave nærmest brænder op efter indtagelsen, at jeg blev pisket til at læse mig op i det "syreneutrale" C-vitamin. Idet mit medfødte pH er noget under 7, og min mavesyre fejler ingenting mere efter snart 8 år med Thyroid-S, kan min krop fint udnytte calciumascorbat.
Jeg bruger selv 3-4 tabletter dagligt af Now Foods, C-1000, Buffered C, Sustained Release fra Iherb.
Også på Iherb findes flere forskellige syreneutrale Ester-C i gode styrker, som f.eks. Ester-C with Citrus Bioflavonoids, 1000 mg, 90 Capsules, eller Ester-C with Citrus Bioflavonoids, 500 mg, 240 Capsules, eller Ester-C, 1000 mg with Citrus Bioflavonoids, 180 Veggie Tabs, eller Ester-C, with Citrus Bioflavonoids, 500 mg, 450 Veggie Tabs... alle findes også uden bioflavonoids.
På BigVits i UK kan man købe endda næsten 1½ kg Ascorbate-pulver hvis man har brug for masser af billigt, syreneutralt C-vitamin. Alle BigVits' C-vitaminer, hvoraf flere er syreneutrale, kan ses her.
Også i danske webbutikker kan man finde de syreneutrale, som f.eks. Mega C Syreneutral C-vitamin pulver 250 g eller Nascorbat Syreneutralt C-vitamin 500 g...
... så det er ikke fordi jeg har noget imod de syreneutrale, tværtimod, men hvis man selv er en "basisk" person, da er ascorbinsyre klart det bedste. Hvad angår naturlig vs syntetisk ascorbinsyre, er forskellen lige den samme som mellem f.eks. kroppens eget hydrocortison og det syntetiske f.eks. Cortef - molekylerne er fuldstændig ens. Selvfølgelig er det altid bedst hvis vitaminer og andre nutrienter, lige som hormoner er helt naturlige, men hvis det ikke kan lade sig at gøre at finde ascorbinsyre i rette styrke fra naturlige kilder (hvem orker spise f.eks. 3-4 kg appelsiner hver dag?), er de syntetiske - såfremt molekylært naturidentiske - de absolut næstbedste.
På Linus Pauling Institute's hjemmeside, i artiklen The Bioavailability of Different Forms of Vitamin C (Ascorbic Acid), står der i kapitlet Natural vs. synthetic ascorbic acid bl.a.:
Citat: Natural and synthetic L-ascorbic acid are chemically identical, and there are no known differences in their biological activity. The possibility that the bioavailability of L-ascorbic acid from natural sources might differ from that of synthetic ascorbic acid was investigated in at least two human studies, and no clinically significant differences were observed. A study of 12 males (6 smokers and 6 nonsmokers) found the bioavailability of synthetic ascorbic acid (powder administered in water) to be slightly superior to that of orange juice, based on blood levels of ascorbic acid, and not different based on ascorbic acid in leukocytes (white blood cells) (1). A study in 68 male nonsmokers found that ascorbic acid consumed in cooked broccoli, orange juice, orange slices, and as synthetic ascorbic acid tablets are equally bioavailable, as measured by plasma ascorbic acid levels (2, 3).
Hele artiklen er fuld af nyttig information, og findes her: http://lpi.oregonstate.edu/infocente.../vitCform.html
Hovedartiklen om C-vitamin findes her: http://lpi.oregonstate.edu/infocente...mins/vitaminC/
Når du er blodtype 0, er du endda lidt ekstra "basisk", så du burde kunne fint udnytte ascorbinsyre. Hvis du alligevel vælger at gå over til den syreneutrale, vær meget opmærksom på dit pH, fordi på hver sin måde kan det blive lige så plagsomt at være for "basisk", som at være for "sur".
Citat: Det er absolut nødvendigt, at pH i veneblodet opretholdes tættest muligt på 7. Alt under 7 vil være for surt, mens noget over 7 vil være for basisk. Det er nødvendigt at have pH på omkring de 7 fordi det er den ideelle balance for bedst optagelse af nærings- og sporstoffer, og også den ideelle miljø for enzym-aktiviteter. Hvis pH afviger for meget til den ene af siderne, særlig til den basiske, vil kroppen ikke være i stand til, korrekt at metabolisere næringsstoffer tillige med at også enzymaktiviteter bliver forstyrret.
Hvis du af det syreneutrale C-vitamin bliver endnu mere "basisk" end du er i forvejen, ville jeg genoverveje ascorbinsyre alligevel, hvis jeg var dig.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
24-11-14, 21:40 #12
Hei knokkel Jeg kikket litt på den tidligere, men var litt usikker og havnet på pulver i stedet. Men det er flott med tilbakemelding slik at jeg ikke behøver å lure neste gang. Tusen takk
Jeg har ikke sjekket den, men jeg har brukt / bruker et par andre typer fra den produsenten. Takk for innspill Kevlin
Tusen takk for god info, Anisa
Jeg er enig med deg i at det er mulig at Øverbye kan ta litt feil i den påstanden jeg siterte. Han har nok ikke kontroll over alt han heller.
Og; da jeg satt og skulle svare dere tre her så gikk det opp for meg at jeg oppfører meg som om dette er min tråd. Det er det jo slettes ikke
-
25-11-14, 13:22 #13
Det är helt okej. Vi har delat upp ämnet "C-vitamin, det glemte hormon, och den här delen nu är från och med nu din egen.
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
25-11-14, 14:46 #14
Lignende tråder
-
Vitamin K1 eller vitamin K2, eller begge deler..?
Av Mumimamma i forumet VitaminerSvar: 5Siste melding: 15-05-13, 14:25 -
Hvilken type D vitamin
Av Blondie i forumet D-vitaminSvar: 10Siste melding: 30-03-13, 18:56 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 10-03-09, 00:35
Bokmerker