Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    8

Cool Sv: Ny på forumet, mast meg til levaxin, hva nå?

--------------------------------------------------------------------------------
    Medlem siden:Jan 2014Sted:VestlandetAlder:41Meldinger:5

Hei
    Nye prøvesvar i dag, etter 16 uker på 0,75 mcg Levaxin pr dag.

S-FT4 12 ref. 12-22 (12 for 16 uker siden)
    S-FT3 3,8 ref 3,1-6,8 (3,6 for 16 uker siden)
    TSH 1,39 ref 0,27-4,2 (1,68 for 16 uker siden)
    Anti-TPO 58 ref >35 (58 for 16 uker siden)
    Lite endringer på blodprøver, men legekontoret sier der ser fint ut.
    Jeg merker at formen er bedre enn før jeg fikk prøve Levaksin,
    men det går litt opp og ned, mye øresus, tør hud, trøtt og fort sliten.
    Skulle gjerne sett at jeg ble enda bedre. Får vel tilbakemelding fra legen i løpet av uken,
    spent på om legen mener jeg kan øke mere.

Ønsker alle en God Sommer!

Ante
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Standard Sv: Ny på forumet, mast meg til levaxin, hva nå?

Flott at du føler deg bedre!
    Du har jo utslag på antistoffer (og skal derfor ha diagnosen "autoimmun tyreoiditt") og få behandling deretter. Jeg mener å ha lest et sted at i første tid etter oppstart av behandling (første året?) kan man ikke se på TSH, men må justere dosen etter symptomer og forbedring av disse. Min mening er at TSH stort sett er ubrukelig uansett.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    62
    Meldinger
    554

Hvis ikke du føler deg fin, skal du heller ikke slå deg til ro med at legekontoret sier at prøvesvarene er fine. Retningslinjer for behandling av lavt stoffskifte i Norge, sier at TSH skal være mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet. Din FT4 (og FT3) er fortsatt lave, og det forteller at du trenger en høyere levaxindose.

Når det er sagt, er min erfaring at det ofte kan være vanskelig å finne noen sammenheng mellom blodprøveverdiene og allmentilstand. Jeg har, på to forskjellige tidspunkt, hatt identiske prøvesvar, men følt meg henholdsvis veldig bra og veldig dårlig. Antistoffene kan ha en betydning for formen, likedan stress og binyrefunksjon. Når en del av hormonsystemet krangler, blir belastningen på de andre delene større, så det er ikke uvanlig at folk med lavt stoffskifte også har slitne binyrer som kompliserer tingene.

Mitt råd er at du ber legen om å få øke dosen enda noe mer, til du får en TSH rundt 0,5, og ser om det virker positivt på formen din

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Flott at du føler deg bedre!
    Du har jo utslag på antistoffer (og skal derfor ha diagnosen "autoimmun tyreoiditt") og få behandling deretter. Jeg mener å ha lest et sted at i første tid etter oppstart av behandling (første året?) kan man ikke se på TSH, men må justere dosen etter symptomer og forbedring av disse. Min mening er at TSH stort sett er ubrukelig uansett.
    Tiltredes. Å kun se på TSH er som å tro at så lenge at bensinpumpa virker så fungerer bilen prikkfritt.... Les: man vet ikke engang om at bensinen kommer fram til forgasseren. Men selvfølgelig er det vanskelig å vite hva som er symptomer på for lite hormoner og hva som er andre ting i starten. Jeg anbefaler deg å lage en symptommånedsbok. Der bør du notere hva som var symptomene dine da du fikk starte på medisin, og så gjøre opp status og sammenlikne ved jevne mellomrom. I starten bør det være ganske ofte. Minst en gang i måneden, eller hver gang du tar prøver.
    Det at man skriver ned sånne ting, og for hvert "statusmøte med deg selv" de endringene man merker i forhold til oppstarten gjør det lettere å huske hvordan det egentlig var. Og å se hva som blir bedre, om det stopper og om det henger sammen med doseendringer.

Her er to eksempler fra mitt årsoppgjør - ultimo 2012 sammenliknet med mai 2010:
    Symptomer jeg så opprinnelig (mai 2010): Status ved utgangen av 2012
    Betennelse i armene (underarmene og nedsiden av hendene) – vender tilbake om vinteren (nov - mai). Hatt i ca 5 år? Kommer periodevis ellers også, men ikke i samme grad som om vinteren. Har ikke opplevd dette i 2012
    Hender som dovner om natta fra håndleddet og ut. Verre ved mekanisk påvirkning i løpet av dagen før ... Natten etter bruk av dykkedrakt eller krampeholding på dyna om natta fordi jeg fryser. Tidvis annenhver natt og tidvis mer sjeldent. Hatt i ca 3 år. Kommer og går. Dovner/fryser også i langfinger+ringfinger høyre hånd på dagtid av og til uten noen åpenbar grunn til det. Siste år. Har ikke opplevd dovning i 2012. Fryser mindre, men de to-tre siste fingrene på høyre hånd kan være kaldere enn venstre fremdeles. Tror dette er et tegn på at jeg er lav.

For meg er altså dette en inspirasjon til ettertanke og en liste jeg kan ta med til legen. Selvfølgelig er det ikke sikkert at de sammenhengene jeg tror jeg ser ER sammenhenger, men med en form for dokumentasjon er det iallfall lettere å få en lege til å høre.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    8

Standard Sv: Ny på forumet, fått levaxin, hva nå?

Tusen takk for svar.

Legen meldte meg i dag og sa at prøvene nå er normale,
    og at jeg skal fortsette på 0,75mcg, og ta nye prøver om 3 mnd.

S-FT4 12 ref. 12-22 (12 for 16 uker siden)
    S-FT3 3,8 ref 3,1-6,8 (3,6 for 16 uker siden)
    TSH 1,39 ref 0,27-4,2 (1,68 for 16 uker siden)
    Anti-TPO 58 ref >35 (58 for 16 uker siden)

Kjenner ikke legene til følgende?:

#Referanseområder og behandlingsmål
    Målet for behandling med tyroksin er at pasienten skal føle seg frisk. Spesialistene har kommet frem til at under behandling bør TSH og Fritt T4 ligge i følgende område:

TSH: 0,5–1,5 mlE/L
    FT4: fra midtre til øvre del av referanseområdet#

I tillegg har jeg prøver fra 2005 som viser TSH ned mot 0,13, FT4 på 14 og FT3 på 4,7.
    Synes jeg i vertfall burde få prøve å nå disse tallene som jeg hadde da.

Litt frustrert

Ante
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Bytt til Thyroid - og legen med det samme

Heisann

Jeg har lest tråden din nå - og jeg blir ikke bare litt frustrert

Kan du bytte fastlege?
    Viktigere enda; bytt til en annen medisin.

Du har fått løs mage av Levaxin, hodesmerter, hjertebank oa;
    og du har tålmodig fulgt legens anvisninger i doseringer...; så -
    når har du prøvd nok?

Selv fikk jeg bare hodepine av Levaxin - og siden det samme med Liotyronin (syntetisk T3).
    Jeg måtte kutte ut - og gikk så uten noensomhelst stoffskiftemedisin i ca et år.

I slutten av 2009 kom jeg (som deg i januar då) inn på Forumet her.
    For første gang leste jeg at det fantes annet enn syntetisk T4 og T3;
    Thyroid
    jeg ba legen om og skrive ut resept og søknad til legemiddelverket (står om i min tråd).

Jeg skal her bare gi deg en sammenligning* på syntetiske Levaxin og naturlig Thyroid:
    de som er aktive her på forumet - i år, etter år, etter år, etter år, etcetera, etcetera;
    la meg si det slik: de bruker ikke mye Levaxin

Jeg kjenner noen få folk som har brukt Levaxin i årevis - de har så mange andre sykdommer...
    og jeg tror de i tillegg lider av Stockholmsyndromet;
    for jeg forstår ikke hvorfor de ellers skulle være så faste i troen på syntetisk T4.
    Det er bare trist og se ..

Om legen vil fortsette og holde deg på barnedosen han foreskriver nå -
    eller sette deg opp-opp-opp i dose, så syns jeg du bør tenke på om:
    du er villig til og forsøke i enda flere måneder i det syntetiske løpet...

* finnes selvfølgelig maaaaaange flere, men det kan du lese om på Forumet
    Sist endret av Kevlin; 07-07-14 kl 02:22
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    8

Prøver som blir tatt TSH FT4 FT3 Anti-TPO

25.06.2014 1,39 12 3,8 58* (Etter 16 uker med 75mcg/Levaksin)

15.10.2014 1,94 12 3,5 70* ( 75mcg/Levaksin)

Nye prøvesvar i dag, mon tro om jeg får øke dosen nå og om jeg får noen diagnose?

Ante

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 06-11-11, 00:17
  2. Oi oi oi oi !!!!!!! FORUMET ER TILBAKE!!!!
    Av Thomas W H i forumet Om forumet generelt
    Svar: 4
    Siste melding: 25-01-09, 22:45
  3. Ny på forumet
    Av puselus i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 03-11-08, 23:02
  4. Medfødt hypothyreose
    Av Bodø i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 19-01-08, 15:13
  5. Ny på forumet