Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Spirer er naturlig rikt på enzymer

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hei, slenger meg enzymdiskusjonen.

Spirer er naturlig rikt på enzymer. Spiser mye spirer daglig, særlig brokkoli - og solsikkespirer. Les feks hva Vagn-Hansen skriver om fordøyelse, enzymer og immunforsvaret her: http://no.eqology.com/index.php?do=c...se&page_id=254

For å ikke belaste immunforsvaret unødig, bør man spise mest mulig raw (eller levende mat). Dvs mat som ikke varmes opp over 42 grader (ser han skriver 48 grader).

Siden i vinter har jeg levd "raw" i varierende grad, minimum 70%, tenker jeg. Akkurat nå er jeg 100% raw, og det er ikke så lenge siden jeg begynte med mitt store inntak av spirer. Merker jeg har ingen problemer med å holde meg mett og det er faktisk litt overraskende siden jeg alltid har hatt stor appetitt og høy forbrenning.
    En kan jo spire selv (skal starte med det selv når jeg bare får svingt meg rundt).

Tygg spirene godt for å frigjøre enzymene.
    Listen av enzymer i spirende frø
    Enzymer: En forutsetning for alt liv

Slik dyrker du spirer
    Det kan knapt bli enklere og krever verken dyrt utstyr, avan~sert kunnskap eller masse arbeid. Et rent, tomt glass med lokk, et dørslag, en tesil eller en bit gasbind, tyll eller lignende, en strikk og et mørkt kjøkkenskap er alt du trenger. Da er du klar til å dyrke dine egne ferske, lekre, knasende sprø spirer. Proppfulle av vitaminer, mineraler og lett tilgjengelige proteiner. Selvfølgelig trenger du én ting til, du må ha frø. Og frø til spiring bør absolutt være økologiske. Annen frøproduksjon bruker mye sprøytemidler. Nesten alle slags frø duger, men er du nybegynner, prøv de som kalles Alfalfafrø. De er lette å få tak i, spirer raskt, vokser fort og gir knasgode spirer. Egenlig er de frø av Luserne, en fôrvekst som samler nitrogen selv, men så langt kommer de ikke i glasset vårt. Les mer... (Ren Mat)

Alt om spirer og spiring med 160 oppskrifter av Esther Munroe (1982) Finn boka på biblioteket

Friske Spirer - en guide til spiring Med den danske boken får du en grundig innføring i spiredyrkningens finesser. "Friske Spirer – en guide til spiring" er en A til Z for alle som gjerne vil ha adgang til et hav av friskt, sunt, økologisk og ikke minst billig grønt. Guiden gir en grundig innføring i hvordan du selv kan dyrke over 40 sorter spiselige spirer, i mange forskellige beholdere, uten bruk av jord. Les mer... (Grønn Livsstil)

Bønder i byen – vi dyrker spirer Å dyrke sin egen mat i byen kan være en nøtt, men ikke alltid. Spesielt ikke hvis det eneste en trenger er en håndfull bønner og et syltetøyglass. Spirer kan du dyrke uansett hvor du bor. Les mer... (Vaffelhjerte.com)

Spireguide Med hjelp av denne guiden kommer du lett igang med spiring på ditt eget kjøkken - og det uten masse dyrt utstyr! Norsk Vegetarforenings spireguide

Spiring er gøy! Du kan lage din egne spirer i løpet av noen dager. Ha på salaten/ knekkebrødet, middagen eller tilsett smoothies med en stor neve brokkolispirer, så beskytter du deg samtidig mot astma, allergi og andre luftveisproblemer. Les mer... (Elin Larsen Matblogg)

Spirefrø og -utstyr (Solhat økologisk hagebruk)
    Spirer og spireutstyr (Sana Bona)
    Friske spirer - dyrk din sundhed (Dansk Webshop)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Lignende tråder

1. Hva er enzymer ?
    Av Mod i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 0