Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973

Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.
    Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag. Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen. Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :( Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
    Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom) er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.

Det jeg lurer på, er om dette skjedde i Norge samtidig? Hadde vi så høye behandlingsdoser, og så ble da halvert "over natta"? Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
    Jeg fikk 150 før jeg byttet til Armour, men måtte virkelig mase på legen for å få mer enn 100 mikrogram. Merket en ørliten bedring, men ikke nok til å fjerne depresjon og tretthet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Det skjedde i Norge også

Ja det skjedde i Norge også.

Plutselig gikk de kun etter TSH her i norge, enda andre artikler man kan søke i pubmed sier at TSH kan være omtrent hvasomhelst ved normal ft4, og at ft4 kan være hvasomelst ved normal TSH, Så amnge som 30-40% av alle som tar thyroxin har unormale prøver den ele eller den andre veien.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...om_uid=1366242
    Artikkel av
    12: Frey H, Johannesen O, Kapelrud H, Sand T.
    Appropriate replacement dose of thyroxine in primary hypothyroidism.
    Acta Med Scand. 1987;222(2):163-7.
    PMID: 3673668 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=3840528
    Denne sier at 20-30% har unormale prøver. men av en eller annen grunn vrir de det som at TSH-prøven kan brukes til å overvåke medisineringen.

Her er Toft mm. med den nye strategien, TSH-prøven:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...333&query_hl=5

Men:

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte.../320/7245/1332
    Denne er bra, O'Reilly sier at TSH-testen alene ikke er bra nok. Man må se på symptomene.

Ellers:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...rom_uid=553331

Og sjekk denne, dosen gikk ned men TSH gikk ned også.
    (de gamle testene ga alltid høyere TSH, 2 var lik nåtidens 1 og 7 var mere lik 3,6)
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...400&query_hl=7

Jeg tar 150+10liothyronin, men legene ville helst hatt meg ned på 75 eller noe sånt for å få min TSH opp til 1.

Ingrid Norheim sa at det var en studie hvor man lot pasientene bestemme dosen selv, og de valgte 50 µg mer enn legen ville valgt.

har ikke greid å finne den.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    895

Standard Re: Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 (USA)

Sitat Opprinnelig skrevet av Marge
    Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
    Jeg får 200, altså 2 x 100, bruker kun Levaxin. Var oppe i 300 mikrogram pr dag for noen år siden. Antar det har med å gjøre at jeg har en større kropp enn normalt og at medisinbehovet derfor er større enn vanlig. Det pleier gjerne være slik med andre medisiner ihvertfall.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    19

Standard Sv: Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 (USA)

Min datter på 17 bruker 400 mcg levaxin hver dag, har skjønt dette er mye. men nå fungerer hun ok, med tilpasset skole hverdag, så hva som er normalt vet ikke jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    48
    Meldinger
    539

Standard Sv: Re: Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 (USA)

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg får 200, altså 2 x 100, bruker kun Levaxin. Var oppe i 300 mikrogram pr dag for noen år siden. Antar det har med å gjøre at jeg har en større kropp enn normalt og at medisinbehovet derfor er større enn vanlig. Det pleier gjerne være slik med andre medisiner ihvertfall.
    Jeg var på 150mcg pr dag når jeg brukte Levaxin, nå er jeg på 2grain Armour, og lurer på om dette kanskje ikke er nok...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Re: Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 (USA)

2 Grain høres lite ut for meg, men det er jo forskjellig hvor mye som skal til.
    Har du forsøkt å øke dosen litt - eller å ta dobbeltdose en dag ?

Armour svarer mye bedre på endringer og er på den måten lettere å justere (syns jeg)
    En liten endring (1/4Gdag) merker jeg effekten av på under ei uke - en dobbeltdose kan jeg vurdere dagen etter.

Vi er jo forskjellige og oppfatter slikkert dette også forskjellig. Hadde vært intressant å høre hva andre opplever.

Ordet dobbelt dose høres skummelt ut, men jeg reagerer iallfall svært lite på det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
    Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.

Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag. Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen. Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :( Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
    Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom) er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.
    Citat: The genesis of the misguided concerns you expressed was a number of studies published in the early 1970s. Researchers tested patients taking 200-400 mcg of T4--common therapeutic dosages at the time, but dosages that suppressed the TSH level. They found "abnormal" values for a number of biochemical measures, and changes such as increased heart rate during sleep. There was no evidence that these findings were harmful to the patients, but the researchers speculated that the findings would eventually lead to significant health problems. They advised clinicians not to permit patients to take more than 100 to 200 mcg--the amount that keeps the TSH within the normal range. Clinicians complied, and as a result, we read statements by clinicians such as yourself, advising patients to get their TSH levels checked. (You wrote, "To find out whether your thyroid function is normal, ask your doctor to do a blood test to check your TSH level.")

The well-intended but scientifically unjustified conclusion that the only safe and effective T4 dosage is one that keeps the TSH within the normal range started in 1973.

Since then, complaints by patients that these dosages leave them symptomatic have become legend. It is a sad commentary on modern medical practice that clinicians now strive for a mid-range TSH and ignore the fact that it leaves many patients suffering--all because of a speculation made almost 25 years ago that has failed to be supported by subsequent scientific studies. I want to emphasize for you: studies have not confirmed the conjecture that dosages of 200-400 mcg cause patients any harm. Quite to the contrary, some studies have shown that these dosages are the only ones that benefit many patients. Still, though, most patients are denied the opportunity to determine whether such dosages are beneficial for them. The reason is that this speculation has now become entrenched in the unquestioning minds of many clinicians.

As a result, hypothyroid patients the world over, including hypothyroid fibromyalgia patients, live a life of hell because of what I call the tyranny of the TSH.

Kilde: Dr. Lowe's Response to Robert Loblay, M.D. June 10, 1997 http://www.drlowe.com/jcl/comentry/drloblay.htm (ikke længere online efter dr. Lowe's død, men kan fortsat læses på Web.archive.org: http://web.archive.org/web/201204061...y/drloblay.htm)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
    Dessverre er Dr Lowes nettinfo ikke lenger tilgjengelig
    "The number of patients with chronic, widespread pain (a classic symptom of hypothyroidism) increased in the mid-1970s to a point that rheumatologists began totake notice. This occurred shortly after endocrinologists, in 1973 and 1974, recommended cutting hypothyroid patients’ thyroid hormone dosages in half. This reduced patients’ dosages from the equivalent of 200-to-400 mcg of T4 to 100-to-200 mcg. [74][75] The purpose was to raise the patients’ TSH levels. (The new TSH test had recently come into widespread use.)" (...)

"As standard practice at this time, physicians had come to adjust patients’ thyroid hormone dosages to keep their TSH levels within the reference range.[77] As Dr. David Derry wrote in the British Medical Journal, "In 1973 thyroidologists officially endorsed the newly designed TSH test for thyroid function . . . ."[78]

Source/Kilde: Critique of replacement studies by Dr. J. C. Lowe
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    [*][78] Derry, D.M.: Consequences of the TSH. BMJ 2000;320:1332
    Takk. Jeg har bare fått lest den siste linken og bare den kunne vært kopiert opp og sendt til ALLE leger (inkludert endokrinologer).

Utsnitt:
    "Thyroid hormone remains one of the safest therapeutic agents that came out of the 1800's.
    Aspirin which also came from that era has caused huge numbers of deaths from overdose
    whereas thyroid hormone has yet to record a death from acute overdose.
    All the scare about osteoporosis was unfounded.
    There has not been a documented case of thyroid hormone use being related to osteoporosis.
    The hesitancy to use thyroid hormone has been established and perpetuated by the TSH test."

Og referanseområdet for fT4 og fT3 er vel da også satt iht TSH-verdien..?
    Kjør debatt - please
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 15-05-14, 20:45
  2. Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973
    Av marge i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 15-02-14, 14:00
  3. Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973
    Av marge i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
  4. Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973
    Av marge i forumet Endokrinologer
  5. Endokrinologer, tror de på oss?
    Av Snusmumrik i forumet Endokrinologer
    Svar: 8
    Siste melding: 06-12-07, 21:05

Bokmerker

Regler for innlegg