Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Standard Spørsmål om TSH- og T4-verdier ved graviditet.

Hei.

Jeg er gravid med mitt andre barn, og halvveis i svangerskapet. Jeg har en medikamentutløst hypotyreose og tar Levaxin, men dosen er ikke endret på siden jeg ble gravid. Blodprøver tas hver 6 uke, jeg blir kun fulgt opp av min fastlege. Har aldri vært i kontakt med endokrinolog i de årene jeg har hatt diagnosen(siden 2004).

Det er vanskelig å vite om "symptomene" man har skyldes graviditeten eller om det er stoffskiftet. Jeg har tidvis hovne fingre, smerter i fingrene, er veldig trøtt og slapp og labil. Har også veldig tørr hud.

Det ble sist tatt prøver 06.03, verdiene var da(skriver referanseområdene i parantes) S-TSH: 3,6 mIE/L (0.27-4.20) og S-T4 fritt: 12 pmol/L (12.0-22.0).

Er det noen her som vet hvor verdiene burde ligge når man er gravid, evt generelt? Jeg leste et sted at mange med lavt stoffskifte fungerer best når S-TSH ligger mellom 0,5 og 1,5, men vet ikke om det er tilfelle. Legen min sier bare at siden det ligger innenfor referanseområdet er det bra. Jeg leste også her på dette forumet at en gravid kvinne burde øke Levaxin-dosen. Det har ikke jeg gjort. Jeg ble syk da jeg fikk mitt første barn, stoffskiftet ble veldig lavt og i stedet for å måle det sa de til meg "det er normalt å være sliten når man har fått barn"... Dette er jeg heldigvis klar over denne gangen, så jeg kommer til å kreve at stoffskiftet blir målt jevnlig også etter fødsel.

Håper på svar!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Standard Sv: Spørsmål om TSH- og T4-verdier ved graviditet.

På Levaxin skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5. Ved graviditet skal dosen økes, er det med 30 %? Jeg har ikke så mye erfaring her , håper noen andre kan svare deg bedre. Jeg synes ikke det virker som legen din er oppdatert på dette. Virker ikke som du er godt nok behandlet, og så er det jo barnet å tenke på...

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    På Levaxin skal TSH ligge mellom 0,5 og 1,5. Ved graviditet skal dosen økes, er det med 30 %? Jeg har ikke så mye erfaring her , håper noen andre kan svare deg bedre. Jeg synes ikke det virker som legen din er oppdatert på dette. Virker ikke som du er godt nok behandlet, og så er det jo barnet å tenke på...
    Takk for svar! Ja, jeg leste også at TSH skal ligge mellmo 0,5 og 1,5, på Norsk thyreoideaforbund. Lurer på om jeg skal ringe legen min, men vet ikke helt hvordan jeg skal uttrykke meg. Tror uansett jeg skal gjøre et forsøk.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    62
    Meldinger
    554

Hei!

Jeg poster en link til deg, her: http://www.utposten-stiftelsen.no/Po...13_oppslag.pdf
    til en artikkel om lavt stoffskifte og graviditet, skrevet av Louise Koren-Dahll, som er endokrinolog ved Aker sykehus. Håper du kan finne noen svar her!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
    Jeg har en medikamentutløst hypotyreose...
    Var / er du i behandling med lithium?

Hvad er din aktuelle Levaxin-dose?

Sitat Opprinnelig skrevet av baresola Vis post
    Jeg er gravid med mitt andre barn, og halvveis i svangerskapet. Jeg har en medikamentutløst hypotyreose og tar Levaxin, men dosen er ikke endret på siden jeg ble gravid. Blodprøver tas hver 6 uke, jeg blir kun fulgt opp av min fastlege. Har aldri vært i kontakt med endokrinolog i de årene jeg har hatt diagnosen (siden 2004).

Det er vanskelig å vite om "symptomene" man har skyldes graviditeten eller om det er stoffskiftet. Jeg har tidvis hovne fingre, smerter i fingrene, er veldig trøtt og slapp og labil. Har også veldig tørr hud.

Det ble sist tatt prøver 06.03, verdiene var da(skriver referanseområdene i parantes) S-TSH: 3,6 mIE/L (0.27-4.20) og S-T4 fritt: 12 pmol/L (12.0-22.0).

Er det noen her som vet hvor verdiene burde ligge når man er gravid, evt generelt? Jeg leste et sted at mange med lavt stoffskifte fungerer best når S-TSH ligger mellom 0,5 og 1,5, men vet ikke om det er tilfelle. Legen min sier bare at siden det ligger innenfor referanseområdet er det bra. Jeg leste også her på dette forumet at en gravid kvinne burde øke Levaxin-dosen. Det har ikke jeg gjort. Jeg ble syk da jeg fikk mitt første barn, stoffskiftet ble veldig lavt og i stedet for å måle det sa de til meg "det er normalt å være sliten når man har fått barn"... Dette er jeg heldigvis klar over denne gangen, så jeg kommer til å kreve at stoffskiftet blir målt jevnlig også etter fødsel.

Håper på svar!
    Det er ikke spor vanskeligt "å vite om "symptomene" man har skyldes graviditeten eller om det er stoffskiftet". De skyldes stofskiftet! Med FT4 på 12 (det absolutte bund i referenceområdet) er det et under, at du overhovedet kan holde dig oprejst. På go' dansk vil jeg bare sige, at havde du været min datter - havde jeg pryglet denne læge igennem så grundigt, at han ville ende med at have det lige så dårligt som du har det (takket være ham), og helst skulle lide i lige så mange måneder som der tilbage af din graviditet.

Hvor mye øker man dosen når kvinnen er gravid?
    Substitusjonsbehovet øker hos gravide, og økningen er størst i første halvdel av svangerskapet.

Norsk legemiddelhåndbok anbefaler at dosen bør høynes etter prøvesvar (2). Det kan allerede få uker etter befruktning være behov for doseøkning (4), og TSH bør derfor måles kort tid etter befruktning (5).

En studie fra USA som undersøkte TSH ved første svangerskapskontroll hos gravide som stod på levotyroksin mot hypotyreose, viste at én av fire hadde høy TSH. Det indikerer at de ikke var adekvat substituert (4).

Nye retningslinjer anbefaler derfor at kvinner som er eutyreote ved konsepsjon (det betyder "velregulerede" på tidspunktet for befrugtning) etter avtale med lege, selv øker dosen av levotyroksin med 25-30 % så snart graviditeten er påvist, for å unngå en forsinket doseøkning (3,6,7). Kvinnen bør så ta kontakt med lege for videre oppfølging.

Mange har ved slutten av graviditeten en levotyroksin-dose som er 1,5–2 ganger høyere enn den dosen de brukte før de ble gravide (2).

Kilde: Publisert 17.06.13 av RELIS Behandling av hypotyreose under graviditet og amming (Artikkelen er skrevet i samarbeid med overlege Louise Koren Dahll ved Hormonlaboratoriet, Oslo universitetssykehus – Aker.)

Videre i samme artikel skrives følgende: "Det er vist at behovet for levotyroksin øker de første 16-20 ukene etter befruktning og deretter når et platå", hvilket betyder at dette "plåta" skal befinde sig oppe på den medicindose som er øget i alt, i løbet af disse 16-20 uger...

... men alt dette nytter ingenting, når din læge fra starten kun er opmærksom på TSH indenfor den referenceramme som i virkeligheden gælder.... sunde og friske mennesker.

Din læge ved ikke, at en gravid med hypothyreose kan doseres op i medicindose så det laveste TSH må gerne blive så lavt som 0,1 mIU/l. Denne læge begår en enorm fejl ved at se på dig og på dine blodprøveresultater som om du ikke var gravid, og som om du var sund og frisk, helt uden hypothyreose. Men selv her begår denne læge en stor fejl, idet iflg. instruks af læger for læger lyder det således: Vedlikeholdsdose ofte 100-150 ug x 1. Tilstreb TSH i nedre del av normalområdet. http://innhold.legesiden.no/fullteks...hypothyreose-1

Med tanke på denne læges aktuelle indstilling, kan jeg ikke se hvordan du skal kunne opnå hans samtykke til at øge din medicindose, fordi i hans øjne er du euthyroid (velreguleret stofskifte) alene fordi dine blodprøve-tal befinder sig indenfor "normalområdet".

At det så langt fra er "normalområdet" for gravide, er åbenbart kun en ikke relevant bagatel for denne læge.

Kære Baresola. Jeg ved ikke hvad du skal gøre.

Hvad kan du gøre, når du er afhængig af en læges kløgt og velvilje, som din egen læge ikke har ?

Hvad skal man gøre når lægen ganske enkelt IKKE FORSTÅR, at selv uden graviditet burde dit TSH IKKE overstige 1,5, fordi TSH på mellem 0,5 og 1,5 er et behandlingsmål for alle som er i Levaxin-behandling, så længe deres FT4 ikke overstiger maks-grænsen for normalområdet for FT4.

Som en mellemløsning kan jeg foreslå, at du opfordrer lægen til at slå ordet "hypothyreose" op under "Medicinske Prosedyrer", på http://www.portamedicus.no - (Porta Medica, Et verktøy for allmennpraktiserende leger) og dernæst begynder at behandle dig i overensstemmelse med behandlings-prosedyren gældende for hypothyreose. Denne behandlings-prosedyre pointerer bl.a. følgende: "Levaxindosen (100 - 150 mcg/red.) justeres etter klinisk effekt og TSH verdier. Optimale verdier nedre referanseområde av TSH" og "Prognosen ved hypotyreose er god forutsatt adekvat substitusjon."

Hvis du var min datter, og lægen alligevel insisterede på ikke at lære noget - ville jeg selv sætte din medicindose op og tage slagsmålet med lægen senere, men du er ikke min datter og jeg kan derfor ikke råde dig til noget som helst andet, end på det stærkeste opfordre dig til at finde privatlæge, fordi det er sikkert og vist, at dit behov for kompetent lægehjælp ikke ender med fødslen af dit barn. Den læge du har nu er i gang med at ruinere dit og din families liv i mange år fremover.

Du er heller ikke selv tjent med denne læge, og da slet ikke som mor for anden gang, med et stort behov for trivsel og energi for at kunne tage sig af to små børn. Og så ellers KLAG til http://www.pasientombudet.no/om/ Det sidste er specielt vigtigt hvis dit barn skulle evt. udvikle "uforklarlige" helseproblemer efter fødslen eller senere i barndommen.

Medmindre lægen vender om på en tallerken og omgående begynder behandle din hypothyreose i overensstemmelse med de norske anbefalinger - bør du skifte ham ud, hellere i dag end i morgen: http://www.legelisten.no/ .

Krydser fingre for dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Tusen takk for svar!!

Når det gjelder linken til RELIS; der skriver de at den gravide bør ha en TSH-verdi under 2,5 i første trimester og deretter under 3. Jeg hadde uansett høyere enn det. Det ser ut til at de setter andre grenser i Norge enn i andre land...?

Jeg ringte legen min, dvs. legesenteret, og via sekretæren der(som snakket med legen) har jeg nå fått tillatelse til å øke dosen. Nye prøver skal tas om 4 uker, 3 dager senere har jeg en time hos legen og da skal jeg snakke med henne for å se om hun egentlig vet veldig mye om dette. Hvis ikke, be om henvisning til en endokrinolog!

Anisa: Takk for utfyllende svar! Jeg tar 100 mg Levaxin i døgnet, dosen ble nå øket med 100mg 1 dag i uken, dvs 200mg + 6x100mg. Ja, jeg fikk lavt stoffskifte mens jeg ble behandlet med Lithionit. Jeg sluttet med medisinen for 4 år siden, da vi ville ha barn. Per dags dato tar jeg ingen medisiner for å behandle min underliggende diagnose bipolar lidelse, en sykdom som har vært stabil i 8 år.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Jeg tar 100 mg Levaxin i døgnet, dosen ble nå øket med 100mg 1 dag i uken, dvs 200mg + 6x100mg.
    Be legen om å få også en boks svakere dose med Levaxin, 25 mcg. Forsøk å ha mest mulig lik dose hver dag. Det fungerer bedre for de aller fleste enn et voldsomt hopp en dag

Lykke til med graviditeten
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Takk for innlegg, Vigdis!

Jeg har ved tidligere anledninger tatt 50mcg noen dager og 100mcg andre, skal nevne det for legen min.

Takk!

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Be legen om å få også en boks svakere dose med Levaxin, 25 mcg. Forsøk å ha mest mulig lik dose hver dag. Det fungerer bedre for de aller fleste enn et voldsomt hopp en dag

Lykke til med graviditeten

Jeg var hos legen. TSH hadde sunket til 1,7. Jeg nevnte dette med medisindoseringen og fikk resept på 125 mcg. Så nå tar jeg 125 mcg 4 ganger i uken og 100 mcg 3 ganger i uken

Lignende tråder

1. Stoffskifte verdier. Spørsmål for en veninne.
    Av mokki i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 21-11-06, 14:35
  2. Verdier ved starten av graviditet
    Av Thyr i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 40
    Siste melding: 24-08-06, 12:19
  3. Verdier ved starten av graviditet
    Av Thyr i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 40
    Siste melding: 24-08-06, 12:19
  4. Verdier ved starten av graviditet