Side 8 av 8 Først 12345678
Viser søkeresultater 71 til 78 av 78
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    52
    Meldinger
    194

Standard Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Dette hørtes interessant ut. Kunne du skrevet litt om dette kostholdet?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
    Å Men efter 2 år på en helt anderledes kost, ja så har jeg stort set spist mig rask. Før havde jeg spist low carb i 5-6 år og det blev jeg kun mere syg af, efter at ha læst alt og "uddannet" mig selv i denne nye kost, så forstår jeg hvorfor...
    Ja, dette er jeg også nysgjerrrig på! Selv spiser jeg lchf/paleo (og glutenfritt), og kroppen min trives best i ketogene forhold. Men om det er noe som kan gjøre meg friskere (eller sykere), så er jeg nysgjerrig!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
    Dette hørtes interessant ut. Kunne du skrevet litt om dette kostholdet?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Ja, dette er jeg også nysgjerrrig på! Selv spiser jeg lchf/paleo (og glutenfritt), og kroppen min trives best i ketogene forhold. Men om det er noe som kan gjøre meg friskere (eller sykere), så er jeg nysgjerrig!
    Åh ja, der er sket så meget siden jeg skrev i denne tråd. For ja, jeg reagerede nemlig på alt og var generelt meget syg! Ekstremt træt, svimmel, fødevare intolerance overfor stort set alt og jeg spiste alverdens kosttilskud, medicin osv. Men efter 2 år på en helt anderledes kost, ja så har jeg stort set spist mig rask . Før havde jeg spist low carb i 5-6 år og det blev jeg kun mere syg af, efter at ha læst alt og "uddannet" mig selv i denne nye kost, så forstår jeg hvorfor...
    Hej "helt anderledes kost" til lavkarbo ? Det må næsten være det modsatte så: high carb. Men en ting er sikker som amen i kirken - det må i så fald være high carb uden stivelse og plain sukker. Min egen, personlig (til eget brug) definition af lavkarbo er netop lav > 0 stivelse og 0 hvidt sukker. Hvorfor synes du at det skal være en hemmelighed, siden du ordlægger dig så kryptisk?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    80

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej "helt anderledes kost" til lavkarbo ? Det må næsten være det modsatte så: high carb. Men en ting er sikker som amen i kirken - det må i så fald være high carb uden stivelse og plain sukker. Min egen, personlig (til eget brug) definition af lavkarbo er netop lav > 0 stivelse og 0 hvidt sukker. Hvorfor synes du at det skal være en hemmelighed, siden du ordlægger dig så kryptisk?
    Det er skam slet ikke en hemmelighed, vil da gerne fortælle hele verden hvor fantastisk denne kost er og hvor gode resultater den giver. Vil bare ikke få nogen til at tvivle, derfor har jeg bare svaret folk i PB, så kan de selv tage stilling
    Men ja, MASSER af lækker moden frugt og lækre grønne smoothies suppleret med lidt kartofler/kikærter osv og masser af grøntsager Det er helt vildt hvad jeg har oplevet af resultater på denne 80-10-10 kost som den kaldes

Men Anisa- eller andre, kan hjælpe mig med mit blodprøve resultat. min læge bliver ved at sige at jeg er overdoseret og har derfor ikke turde sætte min vinterdosis lige så meget op som jeg plejer. Men dette resultat tyder da ikke på overdosering vel?? Har virkelig svært ved at tyde hvad der t3/t4 osv. Skal det midterste tal ikke være højere??

P-trijodtyronin (frit) 7.6 (3.3-6.1)
    P- thyroxin (frit) 11.8 (10-26)
    TSH 0.01 (0.3-4)
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

80-10-10 er Dr.McDougall-dietten? Der minst 80 % av næringsinntaket skal komme fra karbohydrater og maten helst skal være rå, og også vegetarisk?

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    80

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    80-10-10 er Dr.McDougall-dietten? Der minst 80 % av næringsinntaket skal komme fra karbohydrater og maten helst skal være rå, og også vegetarisk?
    Ja lige præcis Pingvin Jeg spiser frugt morgen og frokost og min aftensmad er et varmt måltid men stadig vegansk
    Det er næsten helt mirakel agtigt hvad det har gjort ved min krop. Var ellers meget skeptisk til at starte med, da det jo er helt modsat alt jeg har lært om kost og binyretræthed/lavt stofskifte.

Nogen der har et bud på ovenstående blodprøve resultat?

Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Det er skam slet ikke en hemmelighed, vil da gerne fortælle hele verden hvor fantastisk denne kost er og hvor gode resultater den giver. Vil bare ikke få nogen til at tvivle, derfor har jeg bare svaret folk i PB, så kan de selv tage stilling
    Men ja, MASSER af lækker moden frugt og lækre grønne smoothies suppleret med lidt kartofler/kikærter osv og masser af grøntsager Det er helt vildt hvad jeg har oplevet af resultater på denne 80-10-10 kost som den kaldes
    Ja, Douglas Graham http://foodnsport.com/about/ Hmmm... hvor får du moden og usprøjtet frugt i rette mængder, året rundt i disse globaliseringstider?

Når det er sagt...

Ja lige præcis Pingvin Jeg spiser frugt morgen og frokost og min aftensmad er et varmt måltid men stadig vegansk
    Det er næsten helt mirakel agtigt hvad det har gjort ved min krop. Var ellers meget skeptisk til at starte med, da det jo er helt modsat alt jeg har lært om kost og binyretræthed/lavt stofskifte.
    ... er det ikke nødvendigvis så "modsat" igen. Vi alle trives bedst med den kost vi, hver især bedst kan fordøje, fordi det er forskelligt fra person til person - hvilke fordøjelsesenzymer vedkommende danner mest og mindst af. I lavt stofskifte - afhængig af den enkelte hypothyroides aktuel (fordøjelses)enzym-profil - vil vedkommende kunne fordøje visse fødevarer bedre end andre.

De mest almindelige fordøjelsesenzymer er:

• Protease spalter proteiner (herunder gluten) til aminosyrer
    • Amylase spalter komplekse kulhydrater
    • Lipase spalter fedtstoffer, herunder transfedt
    • Cellulase spalter vandopløselige fibre
    • Sucrase spalter komplekse sukkerstoffer og stivelse
    • Maltase spalter komplekse sukkerstoffer til simple sukkerstoffer (glucose, fructose, fucose, ribose, mannose, rhamnose, tagatose og galactose)
    • Laktase spalter mælkeproteiner og mælkesukker

Danner man for lidt protease, lipase og laktase - er der no way in hell, at man kan tåle lavkarbo. At dømme efter hvad jeg spiser med fornøjelse, og hvad spiser jeg lidt eller slet ikke - danner jeg nok for lidt cellulase, sucrase og maltase, og 80-10-10 ville tage livet af mig, hvis jeg forsøgte lægge kosten om til denne diæt.

Hvis jeg selv skulle vælge mellem de to kostprincipper - lavkarbo eller vegan-80-10-10 - vælger jeg afgjort lavkarbo, fordi jeg kan fordøje den, og fordi næringsstofferne i lavkarbo indgår direkte som byggesten/råstoffer i kroppens evne til at danne alle hormoner. Særlig nyttigt efterhånden som kroppen ældes og egenproduktion af alle hormoner falder med årene.

Problemet med fordøjelsesenzymer i lavt stofskifte er at efterhånden lavt stofskifte (uanset af hvilken årsag, eller som resultat af "behandling" for højt stofskifte) nedsætter effektiviteten og hastigheden af alle kroppens systemer og funktioner - danner de hypothyroide langt mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer end raske (friske) mennesker. Jo længere den ramte af hypothyreose har haft sygdommen - jo mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer til rådighed for kroppen og desto flere fødevare-typer må udelukkes fra kosten.

Jeg kender personer der blev enormt skuffet over lavkarbo, fordi de blev dårlige(re) af den, og derfor "måtte det være en overreklameret vås". Først efter at de begyndte supplere deres måltider med tilskud af fordøjelsesenzymer, kunne de "lige pludselig" begynde at lægge kosten om til LCHF eller lavkarbo, og det bedste ved det hele var, at efter et stykke tid, kunne de begynde trappe ned på tilskuddet af enzymer, fordi efterhånden som deres næringstilstand begyndte at nærme sig det "normale" - har deres kroppe genvundet evnen til selv at producere tilstrækkeligt med "egne" fordøjelsesenzymer igen.

Inden jeg har fået lavt stofskifte (over natten pga. operation) da jeg var 24 år gammel, har jeg stort set kun levet af frugt og grønt, protein- og fedtfattigt. Så proteinfattigt at det kunne tydeligt ses i mine blodprøver og der altid var anmærkninger for lave blodplade-tal og ellers lavt i koagulationsfaktorer (størkningsfaktorer). Alligevel trivedes jeg fint. I dag er det modsat... og er sket helt af sig selv. Aminosyrer (proteiner) og fedtstoffer (fedtsyrer) skal jeg have for at fungere, ikke mindst mentalt/intellektuelt.

For mig er det særlig vigtigt fordi jeg satser stort på at være åndsfrisk og intellektuelt aktiv til min sidste dag. Det kan en vegan- eller vegan-80-10-10 kost ikke sikre mig. Det er ikke spørgsmål om "holdninger" eller "meninger", men udelukkende biokemiske kendsgerninger - hvad hjernen har brug for af tilførsel af hvilke næringsstoffer, for bedst at kunne vedligeholde og regenerere/gendanne sig selv. Det er så min personlig prioritering. Hvis jeg derimod havde et ønske om fredeligt at hygge mig med mit liv, mine venner, mit barn, og strikke i gyngestolen resten af mit liv, ville behovet for at prioritere en kost frem for en anden, være mere underordnet - lavt stofskifte eller ej.

Jeg tror at du blomstrer op på denne veganske 80-10-10 kost fordi din krop kan omsider fordøje - med de fordøjelsesenzymer den har til rådighed - den mad du spiser. Jeg kan godt forstå at du er vildt begejstret - hvem ville ikke være det? Hvis du gerne vil fortsætte med denne kost livet ud - regner jeg med at din vejleder kan rådgive dig med sigte på at tilpasse denne diæt til en stigende alder. Ellers risikerer du at udvikle kroniske mangler af bestemte aminosyrer, jern, B12-vitamin og bestemte fedtsyrer, som vegan-80-10-10 ikke selv indeholder "råstoffer" til.

Men Anisa- eller andre, kan hjælpe mig med mit blodprøve resultat. min læge bliver ved at sige at jeg er overdoseret og har derfor ikke turde sætte min vinterdosis lige så meget op som jeg plejer. Men dette resultat tyder da ikke på overdosering vel?? Har virkelig svært ved at tyde hvad der t3/t4 osv. Skal det midterste tal ikke være højere??

P-trijodtyronin (frit) 7.6 (3.3-6.1)
    P- thyroxin (frit) 11.8 (10-26)
    TSH 0.01 (0.3-4)
    Nogen der har et bud på ovenstående blodprøve resultat?
    Du kan hilse din læge og sige, at du har nok T4, men det er kun det frie T4 som ligger lavt i blodprøven, fordi den kan ikke "se" de proteinbundne T4-molekyler. T4 bliver frigjort fra proteinbindingen succesivt, dvs. efterhånden som der er brug for mere frit T4 til konvertering til T3. Denne kroppens mekanisme til at sikre rette hormonforsyning fungerer nøjagtigt ens både når der er tale om eget skjoldbruskkirtel-produceret T4 og T4 fra Thyroid-tabletter. Syntetisk T4's action er helt anderledes, men kan 100% aflæses i FT4-prøven, fordi blodprøven er faktisk udviklet til at detektere T4 fra syntetiske tabletter, som jo slipper de syntetiske T4-analog-molekyler på en gang, i fri form, ud i blodbanen.

At dit FT3 er højt er også ganske almindeligt for Thyroid-brugere, idet kroppen har det ganske anderledes nemmere ved at "kalde på" og gennemføre en konvertering af det "naturlige T4 fra Thyroid-tabletten til T3, end fra det syntetiske T4-analog. Simpelthen fordi ikke alle kroppens væv (hvor denne konvertering finder sted) ikke kan håndtere det syntetiske T4-analog, mens alle væv kan håndtere omdannelsen af det "naturlige" T4. Grunden til denne forskel er forskellig molekyl-struktur i de to "thyroxiner".

Hvis din læge opponerer og siger at det syntetiske T4 er ganske det samme som det "naturlige", kan du hilse ham og sige at selv om den "naturlige" thyroxin og det syntetiske thyroxin kan skrives ud i nøjagtig samme formel: C15H11I4NO4 er molekyle-struktur for det syntetiske T4 (billed) foldet anderledes end i den "naturlig" T4 molekyle (billede). Det er nok til, at kroppen kun kan udnytte det syntetiske delvis og ikke lige effektivt i alle væv (kommer snart til at skrive meget mere om det).

En typisk effekt af behandling med Thyroid-lægemidler er at TSH bliver meget lavt, frit T4 bliver lavt og frit T3 befinder sig øverst i ref.området eller endda lidt over. Så længe dit FT3 ligger øverst eller en smule over den øverste ref.området, mens du oplever ingen hyper-symptomer 24/7, kan jeg ikke se hvordan du skulle kunne være overdoseret.

Held og lykke med kostholdet, helbredet og med fremtiden.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg tror at du blomstrer op på denne veganske 80-10-10 kost fordi din krop kan omsider fordøje - med de fordøjelsesenzymer den har til rådighed - den mad du spiser. Jeg kan godt forstå at du er vildt begejstret - hvem ville ikke være det? Hvis du gerne vil fortsætte med denne kost livet ud - regner jeg med at din vejleder kan rådgive dig med sigte på at tilpasse denne diæt til en stigende alder. Ellers risikerer du at udvikle kroniske mangler af bestemte aminosyrer, jern, B12-vitamin og bestemte fedtsyrer, som vegan-80-10-10 ikke selv indeholder "råstoffer" til.
    The key to nutrition is digestion. If the body does not digest food properly than the body is incapable of absorbing the nutrients needed to sustain life. If the body doesn’t receive the proper nutrients then the body is placed under stress which forces the body to adapt to its new conditions which can lead to disease under prolonged stress. (...)

All natural and raw foods contain enzymes. Those enzymes are released through chewing food thoroughly, which allow the body to absorb fats, proteins, carbohydrates, vitamins and minerals. But enzymes are destroyed through the cooking process and many processed foods have their enzymes and vitamins removed to extend shelf life. In many processed foods, the vitamins are replaced but the enzymes are left out. It is a major stress to our body’s digestive system when we eat foods that are lacking in enzymes."

Kilde: Enzyme Nutrition by Edward Howell MD
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 8 av 8 Først 12345678

Lignende tråder

1. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 23:27
  2. Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
    Av mammantileir i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 93
    Siste melding: 20-03-10, 10:03
  3. Lavt stoffskifte siden 2003
    Av Anee i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 02-11-09, 10:01
  4. Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
    Av Karen M i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 17-01-09, 22:08
  5. snart lavt stoffskifte
    Av tone i forumet Graves sykdom