Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
14-11-13, 20:43 #1
Høyt stoffskifte, men ingen antistoffer. Forvirret!
Hei.
Jeg har fått påvist høyt stoffskifte, men har ingen antistoffer. Har vært på undersøkelse av skjoldbruskkjertelen, hvor den var diffust forstørret, uten knuter.
Så det jeg fikk ut av legen var at hun ikke visste hvorfor jeg har høyt stoffskifte. Fikk et brev om at jeg mest sannsynlig har Graves sykdom og er begynt med neo-mercazole. Begynte med en tablett, men det gjorde ingen endring, så har økt til to tabletter for dag. Men må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal forholde meg til det at jeg ikke får sikkert svar om hvorfor jeg har sykdommen. Jeg har en del problemer pga sykdommen. Er utrolig slapp/trøtt, blir veldig fort sliten, skjelver og svetter utrolig mye, har unormal menstruasjonsyklus og blir veldig svimmel når jeg reiser meg opp. I tillegg blir jeg veldig fort sliten i øynene, de renner veldig og til tider føles det ut som jeg har sand innpå øynene.
Er graves noe man må leve med hele livet, og hva vil det si at jeg ikke har antistoffer? Jeg har lest på nett at grunnen til at man får høyt stoffskifte er pga for mye antistoffer. Forvirret...
Har i tillegg andre autoimmune sykdommer, blandt annet Astma og ulcerøs colitt (betennelse i tykktarm).
Håper noen kan forklare meg litt om hva det vil si å ikke ha antistoffer. Og hvordan dere takler sykdommen.
-Kine-
-
14-11-13, 22:18 #2
Sv: Høyt stoffskifte, men ingen antistoffer. Forvirret!
Hei
Har du reslutater fra blodprøvene dine som du kanskje kan legge ut?
Lettere å forstå hva du mener med høyt stoffskifte da.
Jeg fikk plutselig påvist høyt stoffskifte for noen år siden, men da bare høyt Ft4.
hadde også kul på skjoldbruskkjertelen, en struma.
Legene ville ikke gi meg noen medisiner, og jeg var fortvilet da, for jeg hadde det ikke godt.
Nå er jeg glad, for medisinene kan forstyrre stoffskiftet. Jeg ble nemlig helt frisk igjen fra dette.
Har fortsatt noe forhøyet Ft4.
Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk høyt stoffskifte, en spesialist mente det var en betennelse på kjertelen.
Men det oppførte seg på en helt annen måte enn vanligvis.
Jeg var forøvrig sykemeldt i ett års tid, før jeg kunne begynne å jobbe igjen.
Du kan jo ta en titt i dagboken min som er i signaturen under her.
Jeg kjenner meg igjen i denne forvirretheten,
det er slitsomt å ikke få svar, ikke vite ikke forstå.
Det jeg lærte mest av denne opplevelsen er at stoffskiftet er vanskelig å forstå, og at det oppfører seg på veldig ulike måter.
Håper noen med mer kunnskap enn meg kan gi deg noen svar, og håper du opplever det samme som meg og blir frisk igjen. Men var jeg deg ville jeg ha undersøkt nærmere om jeg måtte ta medisiner, om det er Graves du har. For medisinene kan skade skjoldbruskkjertelen og du kan ende opp med lavt. Det har jeg aldri opplevd, men etter å ha lest historiene til enkelte her inne så vil man virkelig gjøre sitt for å unngå det.
Lykke tilHøyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
14-11-13, 22:54 #3
Sv: Høyt stoffskifte, men ingen antistoffer. Forvirret!
Hei.
Tusen takk for svar. Jeg vet egentlig ikke hva de forskjellige termene står for, men i brevet jeg fikk fra endokrinologi legen står det: diagnose E05.0 Tyreotoksikose med diffust struma. Måles TSH supprimert og kontrollblodprøver viser FT4 22, TSH supprimert og TRAS >1.
vurdering: basert på røntgenundersøkelse har pasient Graves sykdom, men TRAS er negativ.
Må innrømme at jeg ikke skjønner så mye.. Må også nevne at jeg har høy puls. Hvilepuls ligger rundt 98slag i minuttet. Svetter mye! Og skjelver i hender og også resten av kroppen om jeg er sliten. Får Pranolol (betablokkere) for å dempe disse plagene.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 37Siste melding: 27-07-11, 13:16 -
Lavt stoffskifte (med antistoffer)
Av puselus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 14Siste melding: 09-11-10, 13:37 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 09:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 09:55
Bokmerker