Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: lave T3 og T4 værdier
-
14-08-13, 15:03 #1
lave T3 og T4 værdier
Jeg har netop fået svar på blodprøver, som viser normal THS. Min læge mente derfor ikke at jeg kunne fejle noget med stofskiftet, trods det at jeg er meget træt, har ondt i mine ben, sover dårligt, husker dårligt, og har taget kilo på - men jeg fryser ikke, til gengæld sveder jeg meget om natten. Jeg forlangte at få foretaget T3 og Frit T3 samt ditto for T4, det kostede en del argumentation, men jeg fik dog det trumfet igennem og prøven kom ud sådan her:
Frit T3 1.4 (reference 1.5<> 2.8 arb.enh.)
P-Triiodthyronin, T3 1.3 (reference 1.4<>2.8 nmol/l)
Frit T4 80 (reference 70<>130 arb.enh.)
P-Thyroxin, T4 72 (reference 70<>140 nmol/l)
P-Thyriod-peroxidase-antifstof <28 (reference max 60)
P-Thyrotropin (TSH) 0.99 (reference 0.35<>4.00 mlU/l)
P-Triiodthyronin reaktion 1.11 (reference 0.85<>1.15 arb.enh.)
Jeg har fået at vide at jeg skal have foretaget en kontrol blodprøve, da mine T3 værdier er for lave og at mine T4 er i den lave ende, men at der umiddelbart ikke er nogen behandlingsmulighed. Er det korrekt? Jeg er ret ny i emnet, og ved ikke engang om det er mit stofskifte der fejler noget, men jeg ved bare at jeg har det skidt, og at mine blodprøver viser disse resultater. Jeg er kvinde og 56. Er der nogen der kan give et godt råd, så vil jeg være meget taknemmelig.
mange hilsener
IllonaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-08-13, 16:09 #2
Sv: lave T3 og T4 værdier
Hei Illona
Det er flere dansker som kommer innom her av og til. Jeg håper noen av dem kan gi noen gode råd om eventuelle leger, endokrinologer, private leger eller hvilke danske sykehus hvor du lettest kan få gehør for dine plager.
Har legen din sjekket D3 nivå, B12, jern (alle typer)? Dette er noe som også kan påvirke formen din, og stoffskiftet ditt, om de ligger lavt. Forsøk å få dette sjekket, og be om utskrift på alle blodprøver.
Ellers høres ikke prøvene dine helt bra ut, det er ikke så vanskelig å forstå at du har det dårlig med slike verdier.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-08-13, 16:27 #3
Hej Illona Med dit T4 og T3 ville jeg end ikke kunne kravle ud af sengen hver dag. Og jeg kan se ud af de prøver din læge har rekvireret, at han har kun kendskab til den ene halve af listen over diagnosemuligheder.
Der er to diagnoser karakteriseret ved dine tal: Euthyroid sick syndrome (ESS) eller Hypofysær (sekundær) hypotyreose. Det er ikke en sag for en praktiserende læge og heller ikke for en middelmodig endokrinolog.
Har du en mulighed for at komme til en privatpraktiserende endokrionolog? Da kan du kontakte Hans Perrild i Lyngby. Du kan skrive til ham om at du har abnormt lave thyreoideahormoner tillige med abnormt lavt TSH, og at din tilværelse er ved at falde fra hinanden pga. abnorm træthed og andre symptomer, og at din egen læge har ingen ide om, hvad der er galt. Brug rette, kategoriske ord, så lægen forstår at det er alvor og hold henvendelsen kort og præcist.
Hvis du ikke får svar på mail, ring i stedet da masser af e-post havner i spamfiltre. Eller også kan han kontaktes via hans job på Bispebjerg hospital her, men prøv den private først...
Kan du bruge svaret til noget fornuftigt? Det er virkelig for kompliceret til bare at klare med "gode råd". Til gengæld er det sikkert som amen i kirken, at du har et problem og at du skal have hjælp.
Det er ikke noget du bare indbilder dig, fordi med så lave T4 og T3 er det et under at du overhovedet kan holde dig oprejst. Og lad ingen bilde dig ind, at det bare er alderdom eller overgangsalder, eller psykisk. Det er ingen af delene: kombinationen af lavt TSH, lavt T4 og lavt T3 kan man hverken indbilde sig, eller opleve pga. alder.
Har du råd til en privat læge? Jeg tror at det skulle være noget i omegnen af 800 kr for konsultationen, men er ikke sikker. Jeg husker bare fra nogen tid siden, at det var nogenlunde tilforladelig.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-08-13, 17:40 #4
Tusind tak for svaret Anisa,
Ja jeg kan godt bruge dit svar - bestemt. Jeg er bare blevet noget mere bekymret, for ESS er vist ikke noget man skal spøge med vel? Det er sekundær hypotyreose nok heller ikke, men jeg håber bare jeg kan blive hjulpet. Jeg skal til egen læge den 21/8 og vil nævne for ham hvilke andre diagnoser han bør kigge på og så håbe jeg kan få en henvisning. Den kan jeg vel formentlig også bruge til Perrild, ellers er der, åh jeg kan ikke lige huske navnet, en endokrinolog på Næstved Sygehus, men jeg ved ikke om han ved noget om lige dette.
Jeg kan forstå af dit svar, at du er meget velinformeret. Jeg har flere gange om året blærebetændelse, og bihulebetændelse får jeg også ret ofte. De sidste snart 10 år har jeg haft tiltagende smerter i mine ben, og fået diagnosen Fibromyalgi på Frederiksberg Hospital, men jeg har altid tvivlet på om dette var korrekt. I mine blodprøver fik jeg også testet B-Hæmoglobin, Sedimentationsreaktion,B, ALAT, P-Kalium, P-Kreatinin og P-Natrium og her er alle tallene inden for referenceområdet.
PS. Jeg har råd til privat læge, og vælger denne løsning, såfremt jeg ikke kan komme videre hos praktiserende læge.
kh
IllonaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-08-13, 17:53 #5
Du behøver ikke være bekymret for ESS mere end for andre lavhormon-tilstande.
Lægen på Næstved Sygehus hedder Jan Kvetny og mig bekendt har han lukket for tilgang langt i det næste århundrede...
Jeg æder gerne hele min stråhat hvis du kan komme videre hos din praktiserende læge. Bare ikke spild tiden med at vente længere end din krop kan gå med til.
Der er flere - ved jeg - der med god effekt får deres fibromyalgi behandlet som en udløber af hypothyreose (hvilket jeg også selv tror, den er).
Kom tilbage og fortæl hvordan det går.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-10-13, 12:28 #6
Hej Anisa
Så er jeg tilbage efter lang pause med ferie og lægebesøg. Jeg har fået en henvisning til Bispebjerg Hospital, - jeg skal have taget blodprøver, og snart derefter skal jeg tale med en læge. Jeg ved ikke om det er Hans Perrild, fordi min læge kunne kun henvise til afd. - tror du ikke, jeg indtil videre er i gode hænder?
Sidst jeg var hos min egen læge tog han endnu en blodprøve for at være sikker på, at tallene var lige så lave som sidst inden han skrev en henvisning, det var de, men også tallet for P-Triiodthyronin lå nu uden for referenceområdet (0,85<>1.15) nemlig 1.15, hvor det var 1.11 sidste gang og altså inden for området - mit T3 var også faldet fra 1.3 til 1.2.
Jeg ved ikke hvad P-Triiodthyronin egentligt betyder, kan du evt. hjælpe?
Mange hilsener
-
08-11-13, 22:21 #7
Hejsan Illona.
Vi hoppas att det hade gått bra med detta läkarbesöket, men vi tvivlar ändå ... Vi har nemligen fått respons från andra danska patienter som har kontaktat Hans Perrild, den senaste tiden. Denna läkare hade frågat dom, om de hade fått hypotyreos av att läsa Sydendals bok (https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15971).
Vi tror att när en läkare föredrar TSH för att diagnostisera hypotyreos, och använder bara hälften av det tillgängliga utbudet av läkemedel för att behandla samma - han/hon är bara en halv läkare, med bara hälften av kunskap, och han/hon har bara hälften av respekt för sina patienter.
Hade denna läkare valt ortomolekylära, eller holistisk medicinska sätt att utföra sin medicinska arbetet, hade han räddat tusentals liv från förfall. Istället sitter han fast, i skolmedicinska fängelsehåla, tillsammans med sina patienter.
Vi hoppas att du inte ger upp och att du fortsätter att leta tills du hittar en läkare som har viljan, respekt och kunskap till att hjälpa dig. Inte ge upp! Vi är här!Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
08-11-13, 22:47 #8
Bispebjerg .... Har ikke det bedste ry på området
Hans Perrild har et bedre ry end mange andre, men alligevel går der rygter om de her nedladende kommentarer, som også han kan finde på at komme med
.... Triiodthyronin er t3. Det er det aktive stofskiftehormon.
Nielsigne
Lignende tråder
-
For lave kalktal
Av petersen50 i forumet OperasjonssalenSvar: 5Siste melding: 17-10-08, 23:21 -
Lave verdier av vit. D og stoffskifte problemer
Av Shanita i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 16-10-07, 07:39 -
Lave verdier av FT4 og FT3
Av marge i forumet Normalverdiene?Svar: 10Siste melding: 24-02-07, 17:25 -
Hva er høye/lave verdier på TRAS?
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-06-06, 19:29 -
lave verdier???