Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
02-07-11, 11:04 #1
Uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2
Jeg opplever stadig så mye uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2, at jeg i går sendte dette innlegget til lokalavisa Nordlys:
Mange kan ha hypotyreose uten å vite det selv. Selv ikke legen eller endokrinologen finner det ut gjennom blodprøver! Hypotyreose type2 kan ikke diagnostiseres gjennom laboratorietester. Legen må ”se pasienten” med alle sine sammensatte symptom!
Hypotyreose/lavt stoffskifte - dvs unormal lav funksjon i skjoldkjertelen, kan ha innvirkning på kroniske smerter, diabetes, hjertesykdom, menstruasjonsproblemer og søvnapné. I boka ”Hypothyroidism Type 2: The Epidemic”, forklarer dr. Mark Starr hvordan helt ulike forstyrrelser opptrer.
Skjoldkjertelen/tyroidea er en sommerfuglformet endokrin kjertel som ligger i halsen og produserer hormonene thyroxin (T4), liothyronin (T3), T2 og T1.
- T4 er det mest kjente av tyroideahormonet. T4 varmer kroppen, øker hastigheten på metabolismen av fett, proteiner og karbohydrater og hjerterytmen.
- T3 er det mest aktive av tyroideahormonene. T3 varmer også kroppen, øker hastigheten av metabolisme og hjerterytme.
- T4 omdannes i leveren, nyrene og andre celler i kroppen til det mer aktive T3.
- T2 stimulerer stoffskiftet.
- T1 har i en studie på dyr viste at hormonet kjøler kroppen og forsinker hjerterytmen.
Hypotyreose typer 1 og 2:
- Type 1: skjoldkjertelen produserer ikke tilstrekkelige mengder av hormonet tyroxin for å opprettholde "normale" nivåer i blodet. Dette vil igjen opprettholde normal nivåer av det tyroideastimulerende hormonet (TSH) som produseres av hypofysen.
- Type 2: skjoldkjertelen produserer "normale" mengder tyroxin, men cellene er ikke i stand til å utnytte hormonet riktig. Enkelte eksperter kaller dette skjoldkjertelhormonet resistent.
Flere bilder fra Sonjas Stoffskifteforum: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9300
Fysiske tegn på hypotyreose er pløsete ansikt og lepper, hårtap, tørr hud, unormalt langsomme bevegelser og tale, hes stemme, intoleranse for kulde (hendene og føttene er kalde), men langt flere symptom kommer også fra en understimulert skjoldkjertel: allergier, lupus, revmatoid artritt, diabetes, hypoglykem, dårlig appetitt, dårlig immunforsvar (økt forekomst av infeksjoner i alle deler av kroppen), irritabel tarmsyndrom, nedsatt fordøyelse (fører til forstoppelse), vanskeligheter med å svelge, hoven forstørret tunge, søvnapné, hjerteproblem, åreforkalkning, uregelmessig hjerterytme, unormalt blodtrykk (for høyt eller for lavt), svakhet i hjertemuskelen, hjertesvikt, akne, alopecia (hårtap), byller, tørrhet, eksem, elveblest, psoriasis, høyt kolesterol, dårlig sirkulasjon, hjertebank, høyt- og lavt blodtrykk, kreft (alle typer), kognisjon, angst, depresjon, hukommelsestap, manisk depresjon, psykose, schizofreni, vektøkning eller vekttap, muskelforstyrrelser (mangel på samordning, karpaltunnelsyndrom, fibromyalgi, svakhet), nedsatt evne til å reparere skadet vev, sprø negler, sprø eller slitt hår, skallethet, benskjørhet (osteoporose), misdannede bein (skoliose), tynning/ tap av øyenbryn (spesielt ytre tredjedel), nevrologiske funksjoner (døvhet, tinnitus og vertigo, hodepine og migrene, multippel sklerose, nummenhet i nerver), fødselsskader, cyster i bryst og eggstokker, endometriose, ufruktbarhet, menstruasjonsforstyrrelser (unormalt stor blødning og PMS), respirasjonstilstander (astma, emfysem, lungebetennelse, kronisk bihulebetennelse), sakte bevegelse og tale, smerter i ledd og muskler, leddgikt og fibromyalgi, svettereduksjon, søvnighet og søvnapné, kroniske infeksjoner i gommer og tannkjøtt, kjeveleddsdysfunksjon (gnissing av tennene som fører til kronisk betennelse og smerter i kjeveledd), intoleranse for varme og overdreven kulde, trøtthet, slapphet, urinveisinfeksjoner, nyresvikt.
Hvordan er det mulig at feil i en liten kjertel kan påvirke så mange andre funksjoner? De virker ikke engang relatert til hverandre! Når en underaktiv skjoldkjertel reduserer cellestoffskiftet av proteiner, fett og karbohydrater, betyr det ineffektiv transport av næringsstoffer i cellemembranen, men også ineffektiv transport av avfall ut.
Dr. Starr var ofte syk - allergisk, trøtt og utmattet og ønsket å finne svar på allergien og sine kroniske smerter. Ingen av legene han konsulterte hadde funnet noen årsak. Han fant et mønster først gjennom behandling av egne pasienter som også led av kroniske smerter og andre lidelser. Årsak til smertene var lav funksjon i skjoldkjertelen - lavt stoffskifte.
Sannheten er at de aller fleste med hypotyreose har normale blodprøver, fordi testene ikke oppdager hypotyreose type2.
Derfor er den største feilen fra den medisinske profesjonen, deres avhengighet av laboratorietester for å stille diagnosen. Da hypotyreose først ble oppdaget i 1800, lyttet leger til pasientene som faktisk hadde lidelsen og baserte behandling på hva de observerte og på hva deres pasienter fortalt dem!
Per Egil Hegges bok ”Og så må du ikke stille spørsmål” handler om hans møte med leger da kona ble alvorlig syk: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7806
Kilde: A New Way of Looking at an Old Problem by Nenah Sylver, PhDJeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
02-07-11, 11:59 #2
Sv: Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
Heisann
Du burde kanskje legge dette innlegget som egen tråd ..
jeg mener; det er så bra info og kan lettere bli borte når det er et av mange innlegg i en lang tråd.
Likte også veldig godt at du prøver å få noen til å utgi Dr. Starrs bok på norsk - du har helt åpenbart "det lille ekstra";
glad for at du har blitt medlem sammen med ossKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
02-07-11, 14:19 #3
Sv: Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
04-07-11, 17:41 #4
Sv: Uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2
Tusen takk! Så kjempekoselig sagt av deg Kevlin
Jeg tror jeg vil gjøre alt for å få legene til å forstå hvordan sykdom i thyroidea EGENTLIG er. Det er begredelig at de som skulle hjelpe oss selv trenger så mye hjelp!
Noe må ha gått forferdelig galt underveis i det moderne medisinerstudiet! Per Egil Hegges bok "Og så må du ikke stille spørsmål" er vel så aktuell i dag som på 1980-tallet da hans meget syke kone ikke fikk hjelp fordi "blodprøvene var fine" !! Jeg har også hatt litt kontakt med ham med ønske om at boka kommer i nytt opplag.
Per Egil vil det gjerne, men det er ikke bare bare å få forlaget på gli. De er heller mer kald enn lunkne (dvs uinteresserte!!)
Da må vi som har sykdommen jobbe for å få forlag til å forstå hvor viktig det er å spre kunnskap om sykdommer i skjoldkjertelenJeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
12-09-11, 23:33 #5
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
13-09-11, 11:27 #6
Hei Kevlin
Jeg fikk aldri noe svar på dette fra Nordlys avis selv etter å ha "klaget" i denne e-posten:
Opprinnelig skrevet av Elbeth i en e-post til avisa 15.08.11
DANMARK GJØR OPPRØR
Vi må gjør det samme! Vi må selv kunne velge Armour, Thyroid, Nature -Throid og Westhroid som nå kun er å få på registreringsfritak.
Jeg hadde et innlegg om å sende leger og spesialistene - endokrinologer tilbake på skolebenken. Det snek seg inn en feilopplysning, for syntetiske medisiner kom allerede på
1950-tallet, mens på 1970-tallet tok de syntetiske medisiner hele markedet i den vestlige verden. I dag er det syntetiske medisiner Levaxin (T4) legene skriver ut, og med disse
opplever pasientene å ikke bli friskere. De har fortsatt hypotyroide symptomer og tilleggsplager, et tegn på underbehandlet hypotyreose.
Jeg hadde ramset opp en god del av disse symptom og plager, men halvparten var blitt kuttet ut i da avisa gikk i trykken 11. august.
Hele mitt poeng med å gjøre folk oppmerksomme på at det finnes Naturlig Thyroid som faktisk hjelper de stoffskiftesyke fra plager som oppstår på kun T4 medisiner, var å få alle symptom med i innlegget.
Fysiske tegn på hypotyreose - til tross for medisinering på kun T4 er:
Pløsete ansikt og lepper, tørr hud, unormalt langsomme bevegelser og tale, hes stemme, intoleranse for kulde (hendene og føttene er kalde), allergier, lupus, revmatoid artritt,
diabetes, hypoglykemi, dårlig appetitt, dårlig immunforsvar (økt forekomst av infeksjoner i alle deler av kroppen), irritabel tarmsyndrom, nedsatt fordøyelse (fører til forstoppelse),
vanskeligheter med å svelge, hoven forstørret tunge, hjerteproblem, åreforkalkning, uregelmessig hjerterytme, unormalt blodtrykk (for høyt eller for lavt), svakhet i hjertemuskelen, hjertesvikt, akne, alopecia (hårtap), byller, eksem, elveblest, psoriasis, høyt kolesterol, dårlig sirkulasjon, hjertebank, kreft (alle typer), kognisjon, angst, depresjon, hukommelsestap, manisk depresjon, psykose, schizofreni, vektøkning eller vekttap, muskelforstyrrelser (mangel på samordning, karpaltunnelsyndrom, fibromyalgi, svakhet), nedsatt evne til å reparere skadet vev, sprø negler, sprø eller slitt hår, skallethet, benskjørhet (osteoporose), misdannede bein (skoliose), tynning/ tap av øyenbryn (spesielt ytre tredjedel), nevrologiske funksjoner (døvhet, tinnitus og vertigo, hodepine og migrene, multippel sklerose, nummenhet i nerver), fødselsskader, cyster i bryst og eggstokker, endometriose, ufruktbarhet, menstruasjonsforstyrrelser (unormalt mye blødning og PMS), nedsatt kjønnsdrift (lav libido), respirasjonstilstander (astma, emfysem, lungebetennelse, kronisk bihulebetennelse), smerter i ledd og muskler, leddgikt, svettereduksjon, søvnighet og søvnapné, kroniske infeksjoner i gommer og tannkjøtt, kjeveleddsdysfunksjon (gnissing av tennene som fører til kronisk betennelse og smerter i kjeveledd), trøtthet, slapphet, urinveisinfeksjoner, nyresvikt…
Dette kan man lese mye om i boka ”Stop The Thyroid Madness” en samling pasienthistorier skrevet ned av Janie A. Bowthorpe. Her ville man ut ifra opplevelsene til pasientene finne
igjen alle disse fysiske tegn på at hypotyreose når pasientene behandles men kun T4.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
13-02-12, 05:38 #7
Tilgiv dette off topic, Elbeth, men siden du har nærmest fået denne bog på ryggraden, mens min egen har været udlånt ret længe nu, vil jeg gerne spørge om det kan passe, at Mark Starr anbefaler at starte behandlingen med så lidt som 15 mg Thyroid? Jeg mener ikke, at jeg læste noget i den retning, da jeg læste bogen. Mit spørgsmål gælder indlægget til bibzi80:
https://www.stofskifteforum.dk/newre...reply&p=125223• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-02-12, 20:51 #8
Hei Anisa
Jeg har skrevet en side fra kapittelet Treatment Guidelines i boken « Hypothyroidism Type 2: The Epidemic » av dr. Mark Starr, som jeg mener besvarer ditt spørsmål:
side 178/179:
My Recommendations
Adult patients no longer tolerate the one-grain starting dose of desiccated thyroid that Dr. Barnes recommended. A growing percentage of patients may require therapy for the environmental toxins they harbor prior to beginning thyroid. Toxic chemicals or heavy metals like mercury may block the entire cascade of chemical reactions involved in thyroid metabolism as well as other hormones. The resultant compromised endocrine, nervous, and immune system contribute to and exacerbate Type 2 hypothyroidism.
Most adult patients tolerate one-quarter to one-half of a grain. For safety’s sake I recommend beginning with one-quarter grain. It is often difficult to ascertain who will be intolerant of the medication. In general, the healthier the patient is, the more likely they will tolerate thyroid. Patients with severe allergies, chemical sensitivities, and chronic pain tend to be less tolerant of desiccated thyroid.
These guidelines also apply to Type 1 hypothyroid patients already taking T4 (Levoxyl, Synthroid). I treat Type 1 patients on T4 by slowly adding desiccated thyroid, and do not stop the T4 until they are tolerating desiccated thyroid and improving. The stopping og T4 is also gradual. The patients who are intolerant of desiccated thyroid may tolerate T4 . Their symptoms often improve by slowly increasing the dosage to tolerance.
For the majority who do tolerate one-quarter grain, I increase the dosage one-quarter grain every 7 to 14 days up to one grain, depending upon the constellation of symptoms, age, and condition on the patient’s heart. Gradual increases continue at about one-half grain per month depending on the patient’s response. When patients remain symptomatic and show no evidence of side effects, their dosage is increased to four grains before waiting several months in advance of further increase.
My patients require an average dose age of three to three and one-half grains, the same dosage the Belgian study required. Some adult patients may only need two grains while others need five. Dr. Sonkin stated in his literature that patients may require as much as 6 to 12 months before responding to thyroid replacement.
There is no no substitute for clinical experience combined with common sense.Sist endret av Admin; 07-02-18 kl 17:43 Begrunnelse: dødt youtube-link fjernet
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
14-02-12, 00:50 #9
Mange tak Elbeth
Det her passer som fod i hose på mig, og jeg har netop en kviksølvforgiftning og døjer med andre former for toxiner.
Mary Shomon citerer på sin hjemmeside Dr. Langer for at sige følgende:
Solutions for People Who Can't Tolerate Thyroid Medications
According to Dr. Langer, another subset of people with profound thyroiditis and hypothyroidism find that taking any amount of thyroid hormone creates problems. These people will have palpitations, and extreme hyperthyroid-like symptoms after taking even the smallest standard dosage of thyroid hormone replacement medicine.
Not taking medicine is not a solution, because hypothyroidism ultimately requires treatment, but many of these patients are in a catch-22 -- treat the hypothyroidism and prevent long-term illness -- but suffer debilitating symptoms and side effects due to their over-sensitivity to thyroid medications.
Dr. Langer's answer? He works with a reputable compounding pharmacist to produce an aqueous solution of the thyroid medicine. Then, he has patients start with a daily dose as small as one drop, which is 1/10th of a quarter of a grain. He then has them go up in dosage one drop at a time. According to Dr. Langer, "with most of these patients, it takes a much longer period of time, but they can get to the right quantity of thyroid using the aqueous thyroid and can eventually be transferred over to the tablets."
Den første tid tog jeg desuden medicinen med lidt mad og adskillige beroligende og cortisoldæmpende urter, vitamin B1 og magnesium.
Jeg oplevede imidlertid hurtigt at få hyposymptomer kort efter hver doseøgning, og jeg kom på min nuværende dosis på 105 - 120 mg. i løbet af 8 uger.
I øvrigt er jeg stadig i behandling for min kviksølvforgiftning, der også ifølge Kent Holthof kan bidrag til hypothyreose på celleniveau.
Jeg tænker, at det er meget vigtigt med et individuelt program, så dette tilpasses kroppens reaktioner.
-
05-07-13, 11:16 #10
Hypotyreose type 2 - en oversett lidelse av Dag Viljen Poleszynski
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Hypotyreose type 2
Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 23-11-13, 12:14 -
Uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2
Av Elbeth i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 05-07-13, 11:16 -
Hypotyreose Type 2
Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 8Siste melding: 31-03-10, 14:06 -
Hypotyreose Type 2
Av Anisa i forumet Emner startet av AnisaSvar: 8Siste melding: 31-03-10, 14:06
Bokmerker