Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
21-12-09, 01:06 #1
Hva er "funksjonelle" sykdommer?
Hva er "funksjonelle" sykdommer?
"Tilstanden kjennetegnes ved at en pasient gjentatte ganger oppsøker lege for kroppslige plager, og at man samtidig krever medisinsk utredning. Kravene kommer til tross for at legen ikke finner noe kroppslig galt, og at legen forsikrer pasienten om dette. Kroppslige funn kan være til stede, men de er ikke tilstrekkelige til å kunne forklare pasientens plager og engstelse."
"Ved kroppsundersøkelsen finner legen enten ikke noen forklaring på symptomene, eller at funnene ikke står i forhold til det pasienten klager over. Vanligvis er ingen videre prøver nødvendige."
"Oftest består behandlingen i å lære pasienten å leve med sine plager, eller å takle de plagene vedkommende har på en mer hensiktsmessig måte. Mange opplever bedring fra slike lidelser ved å komme seg i fysisk aktivitet og ut i blant folk.
Som regel har medikamentell behandling begrenset nytte ved lidelsen, men noen kan ha nytte av medikamenter mot depresjon. Om du skulle få slik behandling, er det viktig at du tar medisinen regelmessig. Samtalebehandling kan være et alternativ. Såkalt kognitiv terapi er mest aktuelt. Avslapningsøvelser har hjulpet mange, siden spenninger i kroppen står så sentralt i lidelsen. Fysisk øvelsesbehandling - vekt på riktig kroppsbruk og å bli kjent med kroppens signaler - og familiebehandling kan være aktuelt." Les mer...
Eksempler på funksjonelle somatiske lidelser:
- Lavt stoffskifte med «normale prøver»
- Irritabel tarm-syndrom
- Ikke-ulcus dyspepsi
- Matvareintoleranse
- Kronisk tretthetssyndrom
- Utbrenthet
- Fibromyalgi
- Somatoform smertelidelse
- Nakkesleng (Piskesmæld)
- Vertigo (Svimmelhet)
- Afoni (Tap av den vanlige stemmen)
- Kroniske bekkensmerter
- Ikke-kardiale brystsmerter
- Multippel kjemisk hypersensitivitet
- Hyperventilasjonssyndrom
- Funksjonelle kjeveplager
- Amalgamsyke
- Hypokondri
- Dissosiativ motorisk eller sensorisk lidelse
- Funksjonelle somatiske lidelser – en oversikt
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
21-12-09, 01:42 #2
Sv: Hva er "funksjonelle sykdommer?
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
21-12-09, 01:53 #3
"En stor grad av utmattelse, psykiske symptomer og mange fysiske plager kan tilskrives hypotyreose, og sykdommen er svært omfattende for mange. Det er da svært krenkende stadig å få høre fra helsepersonell at man har en psykisk sykdom, og at utmattelsen, mageproblemer, problemer med hukommelsen og annet er forårsaket av depresjon. Behandling som passer for en depressiv tilstand er ikke alltid passende for en plaget hypotyreosepasient." Les mer... Tidsskriftet.no
-
21-12-09, 02:04 #4
Snurre:
Hei. Jeg lurer på om noen her kan gi meg noen hint. Jeg var hos legen og tok prøver og legen sier prøvene er perfekte, og hvis jeg kjenner meg slapp er det fordi jeg er deprimert. Legen ville gi meg lykkepiller. Jeg føler på meg at det er noe annet, og prøver å finne årsaken. Jeg er ikke deprimert, og vil ikke ta noen lykkepiller. Så...hva tror dere om disse verdiene? Jeg trenger noen råd for å finne ut om det er stoffskiftet mitt det er ubalanse i-jeg har mange symptomer på det nemlig.
Fritt thyroksin 16
TSH 3,34
Takker for svar.
Vennlig hilsen ei som sliter og er veldig slapp og dårlig (Prøvene er perfekte. Får ikke hjelp)
Serafina:
Hei. Nå har jeg akkurat vært hos legen, fått svar på prøver tatt i forrige uke.
TSH=3,10
FT4=13,2
T3 =1,8
Legen og laoboratoriet sier at jeg nå har normale verdier og at behandlingen med Levaxin nå er adekvat, så hvorfor føler jeg meg så dårlig. Jeg gråt hos legen og snakket om alt fra at jeg ikke orker å stå opp av sengen til at neglene mine brekker. Jeg føler meg helt nedpå. Hun foreslo antidepressiva, jeg takket pent nei. Jeg får fysioterapi for smerter i kroppen, og bør gå til psykolog. Kanskje hun har rett....men jeg tror det er stoffskiftet, det er jo som en jojo.
Jeg spurte om andre medisiner men hun sa vi prøver litt til før vi bytter ut Levaxin eller legger til annen medisin.
Hvor er hjelpen nå?????
Serafina, med tårer i øynene (Prøvene ok, men ikke jeg)
Nala:
Hei igjen.
Da har jeg vært innom jobb og skrevet ut mine prøvesvar. Prøvene ble tatt den 2.6. Så vidt jeg kan se er alt i skjønneste orden, og er selvsagt glad for det, men hvorfor føler jeg meg ikke bra - lurer på om jeg er en hypokonder I såfall er det en ny side av meg siden jeg alltid har vært et arbeidsjern
Vel her en del av resultatene:
Neutrofile% 59% (40-75)
Monocytter% 11% (2-14)
Eosinofile% 5% (1-6)
Ferritin 12 (10-167)
Ionisert calsium 1.24 (1,10-1.34) Analysert i serum. Korrigert til pH 7.40
S-TSH 2.60 (0,20-4,30)
Fritt thyroksin 15 (9-22)
Anti-TPO <50
P-PTH 4,5 (1,1-6,8
Dette ser jo fint ut Fritt thyroksin er til og med høyere nå enn for et halvt år siden da den va 12. Får prøve å slå meg til ro at jeg er utbrent slik min lege mente jeg var. Hvis jeg får noen uker på å samle krefter på så kanskje ting retter på seg Takk, hvis noen kan kommentere prøvene (Fremdeles normale prøvesvar...)
Sisi:
Hei! Jeg er ny her på forumet og er glad jeg endelig har funnet et sted hvor man kan lese om andres erfaringer med lavt stoffskifte. Jeg fikk konstantert dette for ca. 6 år siden og har siden brukt Levaxin. I følge min fastlege ligger blodprøvene der de skal gjøre og det har jeg slått meg til ro med selv om jeg fortsatt har veldig mange symptomer på lavt stoffskifte.
Jeg sliter blant annet med muskelsmerter og at armene dovner opp, angst og depresjon, føler meg aldri utvilt, søvnproblemer, konsentrasjon og hukommelsesproblemer, humørsvingninger, hes stemme, vektøkning.
I den senere tid har jeg slitt veldig med psyken. Har fått panikkangstanfall som setter meg helt ut. Kan også dette være et symptom på lavt stoffskifte???
De siste blodprøvene mine ligger på TSH på 1,2 (ref.omr. 0,2 - 4.0) og FT4 på 14,5 (ref.omr. 11 - 23). Har noen noen synspunkter på disse verdiene? Er det andre blodprøver som også bør tas?
Lurer nå på om tiden er inne til å komme meg til en lege som har mer greie på stoffskifte og som ikke minst av alt har tid til å høre på hvordan jeg har det og ikke bare se på blodprøver. Har hørt at Volvat i Oslo har en avdeling for dette samt Aker. Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg om hvor jeg bør henvende meg. Bor rett utenfor Oslo.
Jeg er veldig takknemlig for svar!!! (Fine blodprøver til tross for mange symptomer)
+ 10.000 liknande innlegg her på forumet vårtTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
07-10-13, 16:15 #5
Sv: Hva er "funksjonelle" sykdommer?
Jeg ved ikke, om dette er rette sted at poste dette link. Men MÅ bare poste det, i hvert fald.
"- Vi ved, at hvis vi sender en sag til en bestemt speciallæge, får vi det svar, vi ønsker, sagde socialrådgiver Christian Juul Lisberg."
https://vafo.dk/nyheder/Syg-praksis-...artikel/399005
-
07-10-13, 17:40 #6
Høres ille ut, det de sier i den artikkelen Nielsigne! Min erfaring med mange leger er at de sitter på en liten kunnskapsbit, som de tror er hele sannheten. Har du vært i Østfold, vet du ikke hvordan det er i Afrika, for å si det litt flåsete. Bak somatiske lidelser ligger det gjerne en traumehistorie. Det har de ikke lært så mye om. Det skumle er at de har mye makt, mange av disse legene.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-10-13, 18:21 #7
Jo, men her lyder det vel næsten som om, de (også) kan finde på at lyve for at tækkes nogen på kommunen??
-
08-10-13, 11:19 #8
Dette er bare enda en trist avsløring når det gjelder helsevesenet (samme hvilket land vi snakker om)
Jeg ser av kommentarene under at: En skulle nesten tro de var i hendene på medisinprodusentene (eller noe i den retningen). Velkommen etter, sier nå jeg. Det har vel vært en opplest sannhet i lang tid?
Litt på kanten, men hvordan sykehuset omgår pasientens rettighet til ikke å vente over lovbestemt tidsfrist (1,5 t??) på undersøkelse: De legges inn på det tidspunkt de har fått time, og skrives ut når de er ferdig undersøkt. Da kan de risikere å bruke hele dagen på å vente på undersøkelse uten å ha mulighet til å klage. Kjekt, ikke sant? Da lager vi først noe som virker som om pasientene har rettigheter, og så omgår vi det glatt etterpå.
Lignende tråder
-
Lege-pasient-forholdet ved funksjonelle lidelser
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 0Siste melding: 21-12-09, 01:33 -
Stoffskifte og andre sykdommer
Av Persa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 03-02-09, 22:43 -
Autoimmune sykdommer
Av Mari82 i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 4Siste melding: 13-03-08, 17:05 -
Begynte mine sykdommer i hjernen?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 14-09-07, 02:02 -
De mest uforklarlige sykdommer
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 11-04-07, 00:38
Bokmerker