Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    107

Standard Dårlig søvnrytme

Hvordan er egentlig søvnen til den jevne hyposyke? Jeg har trodd at mange følte det som meg, men jeg begynner å se at slik er det ikke. I mange år har jegkunne tillat meg å sove til litt sent. Gjerne rundt 11-12. Og legge meg rundt 01-02. De siste 2 årene har jeg stått opp rett etter 10 og jeg har ikke sett store problemer med det. Jeg har jobbet skift en god del og begynt noen ganger så tidlig som 0340. Da la jeg meg ikke 02. Greide å tvinge det ned til 23 og så sove på dagen når jeg var ferdig på jobb.

Nå som jeg bor hos foreldre føler jeg meg helt ute av det. De legger seg mellom 22 og 2230. Jeg la meg kanskje på den tiden en sjelden gang når jeg var rundt 15-16 år. Altså før jeg ble syk. Prøver jeg å gjøre det samme nå er jeg lys våken. Jeg får ikke sove før etter 01. Det har jo sammenheng med når man står opp selvfølgelig. Har prøvd å stå opp rundt 0830 med det resultat at jeg føler meg skit elendig. Føler det psykisk mer vanskelig enn hvis jeg står opp etter 10. Psykiske vansker som følge av når man står opp på dagen er det jo ingen som ønsker?

Forsinket søvnfasesyndrom er det sikkert noen som tenker med en gang. Nå er det slik at problemet er ikke mindre eller større om vinteren med lite lys tidlig på morgenen. Jeg har gått i lengre perioder på sommeren med å stå opp mellom 05 og 06 om morgenen. Jeg har fått rikelig med lys, men det er ikke noe behagelig. Jeg har ofte røde blodsprengte øyne, jeg myser mye hvis jeg har stått tidlig opp og pupillene er veldig små. Med andre vil jeg overhodet ikke komme til å like lysbehandling. Jeg sliter noen ganger nok som det er på dagtid med at jeg føler lyset er sterkt (i butikker, kontorer, etc.).

En annen grunn til at jeg ikke vil legge vekt på det med fss er at når hypo har vært bra så normaliseres det av seg selv. Jeg husker perioder tidligere der jeg fint har lagt meg 23 og stått opp 05. Så gikk det gjerne til ca. 10. Da begynte psyken å fungere. Jeg kunne drømme om ting og planlegge ting jeg ønsket å gjøre.

Grovt sett så sover jeg mye bedre på dagtid. Opplever en følelse av å være mye tyngre i kropp og hode enn på nattestid. På natten føler jeg meg ofte varm enkelte deler av kroppen og kald på beina gjerne. Jeg tenker mye mer enn på hvis jeg vil sove på dagtid og det er generelt kjedelig og ikke noe særlig å ligge der. Likevel har jeg levd med denne sykdommen i 17 år. Det var ikke slik før jeg fikk den. Det har vært mange perioder der det har vært annerledes (retter fss seg opp av seg selv for så å bli verre igjen senere?) Og jeg har følt meg tung og i en døs fører jeg sovner på kvelden. I det siste har det vært helt elendig, men det er vel den totale situasjonen pluss et litt forverret stoffskifte. Det er ikke greit å bo hos foreldre som 35-åring.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Dårlig søvnrytme

Hej
    Jeg har ikke læst alt, hvad du har skrevet her på forummet men sådan lidt rundt omkring. Jeg tænker på, om du ikke har fået /får for lidt medicin OG at du har det dårligt - selv efter øgning af dose - fordi du i så lang tid har kørt på fælgen og er blevet alt, alt for slidt. Det er vanvittigt hårdt for kroppen at være undermedicineret. Jeg forestiller mig, du kan have stor gavn af råd mod binyretræthed https://www.stofskifteforum.dk/tags....binyretretthet
    og sikkert også ren thyroid fremfor kombinationen af den og syntetisk. Jeg kan sige dig, at kombinationen af de to i hvert fald absolut ikke fører noget godt med sig for mit vedkommende!!

Endelig kan det være, du danner revers t3 ? Altså, at en eller anden andel af din t3 "vender forkert" og derfor giver hypo-symptomer. Desværre kan man ikke skelne t3 og revers t3 fra hinanden i en almindeig blodprøve, men man kan faktisk godt måle revers t3, hvis man vil ... Her hvor jeg bor, vil man ikke Men Balder eller nogen ... Heggeli måske ... burde kunne klare det for dig. En masse om revers t3 og gode råd her https://www.stofskifteforum.dk/tags....nine+%28rT3%29

Nielsigne

Ps. Jeg har læst, at for lidt t3 (og derfor også revers t3) kan give dårlig søvn ... men jeg husker ikke, hvor jeg læste det. Nogen som ved, hvor man kan læse om det? Eller som har erfaringer med det?
    Sist endret av Nielsigne; 03-10-13 kl 13:25 Begrunnelse: Ps. /spørgsmål

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jeg tror søøvnrytmeproblemer er vanlig "blant oss"... Jeg har det bedre når rytmen fungerer, og har vanlig jobb som hjelper meg å holde den så noenlunde på plass, men det er veldig lett å skli ut. Dog ikke i samme grad som deg. Jeg bruker demringsklokke og ekstra lys om morgenen i vinterhalvåret for å hjelpe til.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    68
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av I-D-M Vis post
    Hvordan er egentlig søvnen til den jevne hyposyke?
    Min hyposøvn var god og veeeldig lang. Det var først etter to og et halvt år på Levaxin jeg fikk søvnproblemer. Jeg ser i ettertid at jeg har hatt svake binyrer hele livet, men som sagt - først etter Levaxin i to og et halvt år krasjet de.

Har prøvd å stå opp rundt 0830 med det resultat at jeg føler meg skit elendig.
    Prøv å stå opp like etter klokken ni. Det høres ikke mye ut, men det kan gjøre underverker. Den godeste James L. Wilson sier at de som har problemer med binyrer gjerne kan stå opp på det tidspunktet. Jeg vet ikke om du har binyreproblemer, men det er vel ikke helt utenkelig (jfr. neste avsnitt).

Jeg sliter noen ganger nok som det er på dagtid med at jeg føler lyset er sterkt (i butikker, kontorer, etc.).
    Det kan jo være andre årsaker selvfølgelig, men binyrene er det jeg tenker på her. Støtter du binyrene dine?

Jeg håper du snart ser en lysning på problemene dine I-D-M

Lignende tråder

1. Dårlig helse på rim!
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 28-10-08, 01:07
  2. Ble så dårlig
    Av heisann i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 5
    Siste melding: 15-10-07, 15:22
  3. dårlig periode
    Av skaye i forumet Lavt stoffskifte