Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Ray Peat Diet
-
06-08-13, 21:44 #1
Ray Peat Diet
Hej til dette forum, jeg er ny her og dette er mit første indlæg.
Jeg ser at forummet anbefaler Ray Peat's hjemmeside, og det støtter jeg 100%. Jeg kom i kontakt med Ray Peat for mage år siden, fordi jeg havde fået lavt stofskifte efter en række infektioner. Ud over t3/t4 kombinationsbehandling, anbefaler Ray Peat en ret anderledes kost - som jeg selv har levet efter i mange år. Med hensyn til god søvn, så kan man spise noget salt og sødt før sengetid. Det vil nedregulerer adrenalinet, som er det der kan være højt hos os med lavt stofskifte. Det kunne for eksempel være mælk med honning og nogle salt kiks eller salt ost.
Mvh
BenedicteFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-08-13, 02:58 #2
Sv: Ray Peat
http://www.raypeatforum.com/forum/vi...3d9a8b30b8dad6
http://peatarian.com/1170/what-are-ray-peats-musts
Siden jeg er født naturlig nysgjerrig, så måtte jeg finne ut hva denne dietten består av.
I dag vil en slik diett ikke være mulig for meg og leve etter pga at dietten bruker karbohydrater som næringskilde.
Ser også at mange får vektøkning på dietten, noe som ikke akkurat hjelper alle de med lavt stoffskifte som har fått ekstra kilo takket være sykdommen.
Prøvde og finne ut hvilken type lavt stoffskifte dietten skal fikse, men det fant jeg ikke. Fant bare "nå som jeg har thyroidproblemet under kontroll" og lignende utsagn.
Noen som har lyst til og utdype denne dietten?
-
07-08-13, 10:01 #3
Oj, oj, oj... Ved ikke hvorvidt man kan sætte lid til netop dette link, hvor det er en tredje person der beskriver Ray Peats anbefalinger: "Peat is a big fan of dairy" eller " He is a big fan of (refined) coconut oil..." Hvad mon er andres fortolkning af Peats begrundelser for at acceptere eller afvise bestemte fødevarer.
Jeg komplet faldet af da jeg læste at...
• "Peat is a big fan of dairy. He prefers milk with no added vitamins, raw if you can get it, but uses standard pasteurized-homogenized when there’s no alternative." Hvordan kan han på en og samme tid præsentere et ønske om tage vare på sit og andres helbred, og på den anden side blåstempler han homogeniseret mælk, hvor mælkefedtet er slået til så små dele, at de fiser ufordøjet fra tarmen og ind i blodet hvor de holder immunsystemet i fuld beskæftigelse indtil det bliver overbelastet og svækkes, så selv forsvar mod "legitime" indtrængere i kroppen bliver ineffektiv?
• "He is a big fan of (refined) coconut oil..." Hvad er der galt med u-raffineret kokosolie, siden Ray Peat foretrækker den raffinerede?
• Han fraråder også "muskel-kød" og anbefaler i stedet gelatine pulver. Ved manden ikke af hvad gelatine fremstilles? Så godt som alt slagteriaffald bliver til kogt til gelatine. Intet må til spilde og største parten af verden "industriel" gelatine produceres i Kina der så sælger sin gelatine til Vestens fødevareproducenter. I disse halal-tider endda det meste af gelatine i industriel produktion fremstilles af kvæg - hud, sener, ledbånd, knogler og guderne ved hvad ellers. Hos kvæg smittet med Creutzfeldt-Jakobs findes prioner i knoglemarven, cerebrospinalvæske og i hjernen... Da prioner ikke er levende organismer, kan de ikke uskadeliggøres af hverken kogning, stegning, microbølger eller radioaktivitet. Prioner skal brændes lige som antrax (miltbrand), for overhovedet at kunne komme af med dem.... Jeg køber i-n-t-e-t som indeholder gelatine og hvis jeg gerne vil tilberede noget, hvor gelatine indgår som ingrediens, bruger jeg æble-pektin i stedet. Og jeg læser altid varedeklarationer. På den måde har jeg opdaget at f.eks. græsk eller tysk tzatziki jeg ellers var superglad for, af en eller anden mystisk årsag nu fremstilles tilsat gelatine. Det samme gælder de fleste danske og svenske syrnede mælkeprodukter... No thanks.
• Så ser jeg at han fraråder grøntsager der er dampet eller rå, og anbefaler kogte grøntsager i beskedne mængder. Jeg ved bare, at de fleste kogte grøntsager forvandles under kogningen fra lavglykæmiske (ikke triggende insulin) til højglykæmiske (intenst triggende insulin) som f.eks. gulerødder. Rå = GI 18 Kogte = GI 85. Det samme gælder alle rodgrøntsager og også frugt - hvor kogte frugt har et højt GI mens rå frugt har lavere. Ray Peat (iflg. referat i linket) anbefaler at erstatte rå frugt med kogt.
• Ray Peat sætter også lighedstegn mellem flerumættede fedtsyrer af animalsk og vegetabilsk oprindelse. Det betyder at han fraråder at spise fede fisk, men hvor skal så omega-3 komme fra i kosten? Tunfisk er rig på omega-3, men bliver det ikke for ensidigt? De fleste vegetabilske kilder til omega-3 er også rige på de flerumættede fedtsyrer, som man skal jo undgå ved ikke at spise fed fisk... Æg/æggeblommer er heller ikke længere så rige på omega-3 som de var før foderleverandører begyndte tilsætte soja og raps til foderet, også det økologiske, mens æglæggende hønsehold på græs findes nærmest kun til husbehov.
Indtil videre og med udgangspunkt i Pingvinens link, ser jeg at aktuelt er jeg kun uforbeholdent enig med Ray Peat i at fuldstændig af forvisse flerumættede planteolier fra kosten, og i klar favorisering af smør og kokosolie, dog ikke raffineret som han angiveligt skulle være fan of. Den eneste "forarbejdet" planteolie jeg bruger er MCT-olie.
Jeg er faktisk overrasket over kontrasten mellem mit indtryk af Ray Peats kostanbefalinger, og alle de superinteressante artikler han har skrevet, og hvis spor har jeg svært ved at se i hans kostanbefalinger. Det er som om det er en person der har opstillet disse kostanbefalinger og en anden person der lod sig interviewe af Mary Shomon om diverse omkring hypothyreose.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-08-13, 11:08 #4
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-08-13, 11:18 #5
Nope. Hans forklaring er, at muskel-kød er rig på cysteine, og derfor bør det undgås:
Meats like ground beef, steak, liver, and pork chops are rich in cysteine, which “turns off” the thyroid gland as soon as your body uses up it’s glycogen and ideally shouldn't be your main source of protein. Muscle meats such as chicken/turkey breasts should be eaten with the gelatin it comes with, or supplemental gelatin (see below), to balance out an anti-thyroid amino acid called tryptophan (which is also found in whey protein formulations). Traditionally, muscle meats are eaten with the fat, skin and the gelatin that they come with, so this is mostly an issue in first-world countries where we have protein powders and pure muscle meats readily available. Chicken liver contains such a small amount of fat it's okay to have in addition to or instead of beef liver (which should be consumed weekly). Pork or chicken once a week is okay if your metabolic rate (thyroid function) is good. When chicken is stewed, gelatin from the skin is valuable, and much of the fat can be skimmed off. With any of the muscle meats, including fish, gelatin is helpful for balancing the high cysteine, methionine, and tryptophan content.
Der er altså flere hundreder forskellige aminosyrer i kød, og jeg mener ikke at man kan fiske enkelte af dem op og betragte dem out of det biokemiske kontekst. Gelatine er hovedsageligt kollagen. Bl.a. indeholder den langt mindre BCAA (branched chain amino acids) end "muskel-kød". Uden nok af BCAA svært at regenere/genoprette muskelmassen og det er bare et eksempel. Flere andre (vegetabilske) kilder til BCAA er decideret goitrogene, så udvalget er ikke så stort igen. Ældre og gamle med de karakteristiske "slappe" muskler, har alle aldersinduceret BCAA-mangel, særlig vegetarer. Om anbefalingen af gelatine citeres Ray Peat for følgende begrundelse:
Regarding his recommendation of daily gelatin: For an adult, gelatin can be a major protein in the diet, since the need for cysteine and tryptophan decreases greatly when growth slows. Ox-tail soup (boiled for 4 or 5 hours) and lamb shanks have a good proportion of gelatin. I think most stores have gelatin in one pound packages or bigger, for example Great Lakes gelatin is usually around $11 per pound. If a person eats a large serving of meat, it's probably helpful to have 5–10 grams of gelatin at approximately the same time, so that the amino acids enter the blood stream in balance. Asian grocery stores are likely to sell some of the traditional gelatin-rich foods, such as prepared pig skin and ears and tails, and chicken feet. Although the prepared powdered gelatin doesn't require any cooking, dissolving it in hot water makes it digest a little more quickly. It can be incorporated into custards, mousses, ice cream, soups, sauces, cheese cake, pies, etc., or mixed with fruit juices to make desserts or (with juice concentrate) candies.
Absolut ikke noget for mig, og slet ikke som en universel anbefaling. Ikke med det kendskab jeg har til industrielt fremstillet gelatine.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-08-13, 12:49 #6
Det lyder ulækkert ligefrem at tilsætte gelatine til alt muligt. Og undgå rigtigt kød ... Der er i det hele taget nogle af Peat-tingene, der lyder som noget mærkeligt noget. Jeg googlede også Peat i går og fandt et sted, hvor man anbefales at spise lever men indtage kaffe med mælk i forinden, sådan at optaget af jern bliver mindre. Det er muligt, nogle kan have glæde af det, men for mange andre er det ikke en særlig fornuftig løsning, tror jeg.
Med hensyn til at undgå fiskeolie og fede fisk må man lige tage tungmetallerne i betragtning; man må så at sige variere sit indtag af tungmetaller ... og dermed af fisk fordi det er forskelligt, hvad og hvor meget af hvad, hvilke fisk optager. Rovfisk (og hvaler) har de højeste niveauer af tungmetaller i det hele taget, og dvs. at fx tun ikke er sundt i store mængder - faktisk er der nogle, der mener, vi burde undgå at spise tun i op mod 100 år (!) for at slippe for at indtage de tungmetaller, de ulykkeligvis er bærere af. En fisk som fx sild bliver ikke ret gammel og bærer kun på lidt tungmetal i forhold til mange andre. Fedtet i sig selv er jeg ikke bekymret over - overhovedet. Hvis fiskeolie var dårligt, fik min mor det ikke så utroligt meget bedre af at indtage det som kosttilskud, så for mig at se ender den dér.
Nielsigne
-
07-08-13, 15:09 #7
Hej all på dette forum. Jeg er Biokemiker og har også en Ph.d. i kemiteknik. Jeg vil forsøge at udbrede kendskabet til Ray peat's diæt, da jeg mener at han er en utrolig forsker, der formentlig er 100 år frem i tiden med hensyn til hans anbefalinger. Når Ray Peat kommer med kostråd, så er de underbygget med en dyp forståelse for kroppens biokemi og hvordan kost og hormoner spiller sammen. Da Ray Peat's diet er meget anderlede fra andre diæter og kostråd skal være meget åben for at høre noget nyt. Man kan besøge min hjemmeside og få mere at vide, her er der også et link til Ray Peat's side. Man kan også følge mig på Facebook. Jeg laver selv individuel kostvejledning i Ray Peat's diæt. Jeg vil gerne bidrage til dette forum med at komme med forklaringer på spørgsmål til diæten.
Hvis man er på medicin for lavt stofskifte og stadig synes, at man mangler energi - eller der er symptomer som ikke vil gå væk - så er Ray Peat's program værd at prøve. Jeg er selv på diæten og har levet sådan i ca. 10 år. Jeg håber forummet vil tage godt imod, den viden jeg formidler!
Mvh BenedicteSist endret av Admin; 07-08-13 kl 16:22 Begrunnelse: Link til egen klinik fjernet
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-08-13, 16:36 #8
Dit tilbud om at dele viden ville være ganske generøst, hvis det ikke samtidigt var en skjult promotion for din egen forretning, idet du har gjort netop det i alle fire indlæg du har postet hos os, på trods af at vi venligt har bedt dig om ikke at linke til din klinik i indlæggene på åbent forum.
Vi har nu ryddet op i disse indlæg og må meddele at vi ikke accepterer at forummet bliver brugt til at reklamere på.
Med venlig hilsenHvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
10-08-13, 08:25 #9
Jeg må blankt indrømme, at efter mange år med Internettet og endnu flere år med min sygdom, er jeg så gruelig træt af "guru-ismer", hvoraf de fleste har påført mig store helseskader, som først ophørte da jeg valgte at tænde for min egen sund fornuft og begyndte gennemgå de pågældende "guru-ismerne" kildekritisk, en efter en. Sådan har jeg efterbehandlet EvidenceBasedMedicin-isme, TSH-isme, diverse diæt-ismer, for endeligt at nå frem til en behandlings- og kostpolitik, der omsider begyndte gavne mit helbred, så meget i forvejen ødelagt af Eltroxin gennem næsten 30 år.
Så når jeg nu evaluerer Benedictes anbefaling, på nøjagtig samme måde jeg evaluerer alt andet nyt for mig - med egen gennemgang af tilgængelige kilder til omtale af Ray Peats kostanvisninger - ser en ny "isme" opstå - og det påvirker mig så ubehageligt, at det nærmest gør ondt. Jeg bliver totalt tændt af når jeg ser betegnelser som "believers of Ray Peat", eller "peatarians, eller "peatarian diet", eller "followers of Ray Peat" og lignende. Så kunne det nærmest være lige meget hvad af guddommelige sandheder bliver forkyndt, og jeg gad alligevel ikke høre på det. Sådan har jeg det med "ismer".
Jeg er hverken biokemiker med Ph.d. i kemiteknik og alligevel tør jeg stille mig op på en kasse og erklære højt og tydeligt, at det alene er Ray Peats totale udelukkelse af umættet plantefedt som bærer hele hans kosthold-filosofi igennem, og som skaffer hans "followers" den helsegevinst der får dem til at stimle om hans Diet, som det var De Ti BUd. Gør man sit yderste for at undgå umættet plantefedt direkte, og indirekte ved at udelukke industrielle madvarer der indeholder umættet plantefedt - vil alle - sunde som allerede syge - få det ubetinget bedre. Meget bedre.
Allerede mens Ray Peat endnu var student (?) i 1977, har dr. Barnes (Broda O. Barnes) protesteret vildt mod omlægningen af verdens kostfedt fra "almindeligt" dvs. mættet plante- og animalsk fedt, til plantefedt udvundet af soya, raps, hør m.v. Dr. Barnes var den læge, der har fået mine øjne op for de skadelige planteolier jeg og min familie lige siden har undgået, yderligere styrket undervejs af det som The Weston A. Price Foundation's medstifter Mary Enig har skrevet om emnet.
Dr. Broda O. Barnes i 1977: .... Polyunsaturated fats offer you absolutely nothing except an earlier grave. If you doubt that, go to the autopsies done among the Bantu, among the Japanese and you will find that their arteriosclerosis before the age of thirty is far greater than it is on the American diet, or on the Austrian diet, very similar to ours. This is a fake. Polyunsaturated fats, when this story is finally written is going to make Watergate look like a church social. This is a lie that has been forced on the public.
Set tilbage over de år der er gået siden umættet plantefedt blev fjernet fra vores kost, tillige med at kornmad som pasta, brød og andet bagværk samt alle former af sukker allerede var væk fra vores spiseseddel, var helseeffekten voldsomt positiv. Det er ikke til at tage fejl af at fraværet af umættet plantefedt, brød og pasta udgør forskellen mellem trivsel og mistrivsel hos os.
Men Ray Peat stopper dog ikke ved umættet plantefedt. Han mener endda at der ikke findes such thing as essential fatty acids og han går videre til også at fraråde de umættede fedtsyrer der ellers også er tilstede i animalsk fedt i almindeligt "muskelkød", dog fortrinsvis i maritime kilder som fiskeolier, hvilket personligt ikke har nogen særlig mening i, da jeg aldrig selv har haft behov for fiskeolier. Men jeg har altså en mening om andre peatarianske anbefalinger, såsom ret betingelsesløse anbefalinger af mælkeprodukter uanset homogeniserede, og sukker, særlig fruktose.
Mælkeprodukter undtagen smør og fuldfed fløde bruger vi ikke, fordi alle voksne i husstanden er vokset fra at kunne fordøje mælk. Faktisk over halvdelen af verdens befolkning er genetisk uegnet til, i voksen alder, at kunne fordøje mælk. Havde vi efterlevet Ray Peats anbefalinger af mælkeprodukter, ville vi sidde på toilettet flere timer hver døgn, med den mest ulækre og ubehagelige af alle diarrer: tyndtarms-diarre. Ellers kunne jeg godt tænke mig at gennemskue, hvordan peatarianer med autoimmune sygdomme, herunder tarmsygdomme, overhovedet kan få et liv til at fungere med homogeniserede mælkeprodukter i deres kost...
Hvad angår kost med indhold af forskellige sukkerstoffer omregnet til 60 kg ren sukker hver dansker spiser om året, ser det ikke ud til, at de biokemiske sukkerderivater i menneskekroppen hæver folkesundheden i nævneværdig grad. Med fruktose er sagen straks lidt mere uforudsigelig. Efter at have set forsøg hvor kræftceller blev dyrket i forskellige voksemedier, var det let ved selvsyn at konstatere at kræftcellerne, særlig ovarie- og bugspyts- overhalede langt indenom alle andre kræftceller i voksehastighed når de "svømmede" i voksemedie med højt indhold af fruktose. Jo mere fruktose jo bedre trivedes forsøgs-cellerne. Så nej tak. Jeg nøjes med mine 2-3 frugt hver dag og ellers ikke andet sukker for mig.
Jeg er godt klar over, at jeg tager disse komponenter i Ray Peats diet ud af den kontekst som han selv har anbragt dem i, men jeg har et langt liv bag mig, hvoraf de sidste 7 år her på forummet. Og jeg må sige, at af dem, der kunne berette om en markant og varig bedring, har alle levet stort set uden korn og sukker, samt helt eller delvis har de undgået mælkeprodukter. Foruden andre, mere individuelt tilpassede restriktioner, som f.eks. en person der har oplevet at hendes jod steg "helt af sig selv" 4 (eller var det 6?) gange ca. et år efter at hun totalt udelukkede umættet plantefedt fra sin kost.
Det som sker når umættet plantefedt bliver fuldstændig udelukket er, at kroppen fremover kan få lov til at beholde sit jod i fred. Jod bliver ikke længere vasket ud af kroppen, af de komponenter som umættet plantefedt indeholder. Der er hundreder af tilstande og sygdomme, som udvikles som følge af enten lille, moderat eller svær jodmangel. Efterhånden som tiden går, mens jod får lov til at forblive og arbejde i kroppen fordi der ikke er nogen umættet plantefedt til at drive jod ud, begynder kroppen reparere de skader som jodmangelen før har påført alle organsystemer. På et eller andet tidspunkt, afhængig af omfanget af fordums jodmangel-skader, stiger graden af trivsel, selv hos ellers syge mennesker. Selv lægemidler begynder at virke bedre. Alle funktioner hvor jod medvirker, bliver forbedret og alene dette giver et stort løft i trivslen, uanset at man ikke er helbredt for anden sygdom man måtte lide af.
Jeg vil derfor til enhver tid hævde at peatarianernes tilfredshed med denne diæt hovedsageligt udspringer fra helseeffekten af en markant forøget beholdning af jod i kroppen, som er en direkte følge af udelukkelse af umættet plantefedt fra kosten. Jeg vil endda gå så langt som til at sige - med det kendskab jeg har til den beskyttelse jod øver på organer og væv, mod kræft m.v. - at selv de helseskader påført folk af diætens indhold af homogeniseret mælkefedt og mælkeproteiner samt fruktose, kan peatarianerne bedre modstå alene pga. udelukkelse af umættet plantefedt.
Ellers må jeg sige at mit indtryk af hele diæten fremkalder indre billeder af mennesker som flade petriskåle, der hver især fyldes med diætkomponenter. I bund og grund ligner det i mine øjne, den samme form for standardisering af diagnose- og behandlings-komponenter som skolemedicinen anvender når den følger forskellige EBM-guidelines til diagnose og behandling af forskellige sygdomme, ud fra devisen one fits all. Når jeg siger one fits all tænker jeg ikke på diætens kostanbefalinger, som kan jo være tilrettelagt ganske individuelt. Når jeg siger one fits all tænker jeg mest på den samlede kombination af principperne bag denne diæt, som simpelthen ikke kan være universel, og passe til alle.
Indtil videre er det gået meget fint de sidste 6-7 år med daglige thyroid-tabletter, 0 umættet plantefedt, 0 sukker, 0 hvede, 0 mælk, moderat med lidt vitaminer, mineraler og aminosyrer samt det sidste ½ år med ekstra jod, 2-3 frugt og ellers alt anden mad ad libitum dvs. til man er almindeligt mæt.
Jeg ved ikke med jer andre, men jeg selv føler en intens modvilje mod denne diæt, er jeg (oprigtigt pga. Benedicte) ked af at sige.• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
The Atkins Diet (Dokumentar)
Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 13-04-13, 23:39 -
Den kjøttetende Diet & Din Thyroid
Av Hassan i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 20-06-11, 12:58 -
interessant om low oxalate diet
Av nora i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 04-11-07, 13:47 -
interessant om low oxalate diet
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 1Siste melding: 04-11-07, 13:47
Bokmerker