Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Å styre hormonnivåer med mat og ikke medisiner tror jeg kan få katastrofale følger ved autoimmun hypotyreose.
Det siger Benedicte ikke at man skal - styre hormonniveauer alene med kost, Hun skriver:

Sitat Opprinnelig skrevet av Benedicte Vis post
Jeg mener, at alle der ønske at have det optimale stofskifte skal spise på en måde så stofskiftet fremmes - Jeg følger selv Ray Peat's diæt. En af de vigtigste anbefalinger fra Ray Peat, er at man skal undlade alle former for umættede fedstoffer og olier. Det vil sige: raps olie, solsikkeolie, tidselolie, fiskeolie, hørfrø olie og så videre. Det er fordi disse olier hæmmer stofskiftet på flere forskellige måder. I stedet skal man bruge smør og kokosolie. Rå kål, bønner og linser samt nøder og mandler hæmmer også stofskiftet og eliminering af disse fra kosten er derfor vigtig - Herudover har Ray Peat en lang række råd og anbefalinger, som jeg selv følger.

Nogle kan klare sig bare med en kostomlægning andre skal have stofskiftehormoner + kosten. Men medicinen skal aldrig stå alene.
Det er flere (bestand)dele af selve denne kostomlægning, som jeg har problemer med at godtage, som jeg har forsøgt forklare i mit forrige indlæg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Sitat Opprinnelig skrevet av Benedicte Vis post
Blood sukker?

Jeg kan se at der er en del snak om blodsukker - og det har jeg også selv haft mange problemer med at holde stabilt - Jeg har lært af Dr. Ray Peat, at det er utroligt vigtigt at holde blodsukkeret konstant - det er fordi at liveren skal bruge glukose til at omdanne T4 til T3. Derfor er det godt at drikke appelsin juice og at spise frugt i løbet af dagen. Ray Peat anbefaler at man holder sig fra pasta, ris, brød, osv. og i stedet får de fleste kulhydrater fra frugt, almindeligt sukker og honning- som alle indeholder både fruktose og glukose - fruktosen sørge for at glukosen bliver optaget på en mere hensigtsmæssig måde. Stivelse i form af pasta for eksempel indeholder ren glukose, og det kan påvirke blodsukkeret negativt.
Aha? Fruktose? Det må jeg sige, at jeg er ikke enig i. Forklaringen på hvorfor jeg er uenig kan læses her: Er fruktose (fruktsukker) bedre end hvidt sukker? Derudover anbefales at google fructose and cancer og fructose and diabetes.

Og hvad med binyrerne, der er særlig udsatte i hypothyreose? Der er noget om at almindelige kulhydrater som pasta og brød presser binyrerne til at udsondre 4 gange mere cortisol end normalt, hvor sukker herunder frugtose forårsager 6-dobbelt udsondring af cortisol fra binyrerne i forhold til normal udsondring. Det betyder at sukkerholdige "accessories" eller "overdose" af frugt vil altid forårsage et overflow af cortisol, der kan vare op til flere timer efter indtagelsen...

Og hvad med hypoglykæmi, så ufatteligt hyppig ved hypothyreose og/eller binyreinsufficiens? Den kan nærmest kun tæmmes ved streng styring af sukker i kosten.

Det er muligt at denne anbefaling regulerer stofskiftet hensigtsmæssigt hos sunde og friske, men jeg tror slet ikke at den gavner os med hypothyreose uanset med eller uden binyreinsufficiens.
... og i den anden tråd.