Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der er noget om, at behovet for jod (og dermed også graden af jodmangel) er individuel i forhold til den enkelte person. Behov for jod er det større som den enkelte person er udsat for forskellige belastninger, som kroppen skal bruge ressourcer for at uskadeliggøre eller fjerne. F.eks. skal der bruges "extra" jod til at fjerne tungmetaller som kviksølv fra tandplomber hos dem som har dem. Ligeledes skal der bruges "extra" jod hvis man er udsat for fluor fra tandpleje eller fra andre kilder i husholdningen. Der skal også bruges "ekstra" jod ved nedsat lever- eller nyrefunktion, til støtte for afgiftning efter alt det, som kroppen ikke formå at udskille som følge af en svækket lever eller nyrer. Også ved svamp(sopp)infektioner har kroppen brug for "ekstra" jod... Alt som er forbundet med at kroppen kan opretholde sig "clean" og dermed også kan forhindre autoimmun respons på den biologiske forurening - kræver at jod er til rådighed i kroppen, ud over hvad der er brug for ved dannelsen af thyreoideahormoner.

Det betyder, at hvad der for en person er rigeligt med jod i kosten/tilskud, er for en anden person - alt for meget eller alt for lidt.

Det betyder også, at forudsætninger for udvikling af jodmangel er forskellige fra person til person, fordi jodmangelen hos en person med større behov for jod, vil blive større end hos en person, der har mindre behov for jod, hvis begge fik jodtilskud i samme koncentration målt i mcg/mg.

Som smgj, har heller ikke jeg (eller min søn) oplevet noget form for negativ reaktion da vi har startet med tilskud af jod. Det er nok fordi der ikke er så meget (indre forurening) at frigøre fra vævene hos os.

Man skulle gerne tro, at når man er 61 år gammel, der måtte man allerede have deponeret masser af forurenende produkter af stofskiftet, og ellers også have en hel del akkumuleret efter mange års tandpleje, som kviksølv eller fluor, eller BisphenolA osv. Men det er noget jeg har tænkt på allerede for mange år siden, fik udskiftet alle mine sølvplomber tilbage i slutningen af 1980-erne, og erstattet dem med fluorfrie plast-compositer hos en "økologisk" tandlæge. Jeg har også, inden min søn begyndte i 1. klasse, nedlagt forbud mod, at skoletandplejen gjorde noget som helst ved hans mundhygiejne og tandsundhed, uden mit samtykke, så også han er sluppet for både kviksølv og fluor fra denne kilde. Vi spiser kun "ren" mad (uden syntetiske E-numre), ingen flerumættede planteolier, alle frugt skræller vi og spiser kun minimalt med hvede og andet korn, tillige med at drikkevandet og vand til madlavning er renset. Så når kroppen har så meget mindre at reagere mod, eller slås med, eller forsvare sig mod - bliver også vores behov for jod mindre, end det ville være hos andre, hvis livsstil er mere biologisk belastende i sammenligning med vores. Alt dette er nok med til at forklare, hvorfor vi ingen negativ (detox) respons har på tilskud af jod.
    Vel - jeg fjernet min siste kvikksølvplombe i fjor, og har hatt over et 20-talls i munnen fra slutten av 80tallet. Var vel knapt en tann uten "sølv" i munnen min. Jeg tror jeg fikk dårlige tenner etter lang tids sykeleie (kikhoste + bronkitt som gikk over til en alvorlig lungebetennelse) og mye antibiotika da jeg var 8 år. Kvikksølvet og den antibiotikabehandlingen tror jeg at jeg kan gi store deler av skylden for at jeg er her. Jeg fikk min siste kvikksølvplombe ca 95, og har sanert dem, et par i året fra 98 og fram til ifjor. Dessverre uten noe ut over "alminnerlige" forholdsregler.
    Så kvikksølv har jeg/har jeg hatt nok av. Men igjen - jeg hadde kjørt selen, ALA og mariatistel, magesium, samt ultra clear plus leverstøtte nesten gjennom et helt år først. Jeg tror det hadde mye å si for min del. Samt at jeg titrerte opp jod over lengre tid. Og så har nok jeg en mer robust fysikk enn mange her, til tross for sykdommen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Vel - jeg fjernet min siste kvikksølvplombe i fjor, og har hatt over et 20-talls i munnen fra slutten av 80tallet. Var vel knapt en tann uten "sølv" i munnen min. Jeg tror jeg fikk dårlige tenner etter lang tids sykeleie (kikhoste + bronkitt som gikk over til en alvorlig lungebetennelse) og mye antibiotika da jeg var 8 år. Kvikksølvet og den antibiotikabehandlingen tror jeg at jeg kan gi store deler av skylden for at jeg er her. Jeg fikk min siste kvikksølvplombe ca 95, og har sanert dem, et par i året fra 98 og fram til ifjor. Dessverre uten noe ut over "alminnerlige" forholdsregler.

Så kvikksølv har jeg/har jeg hatt nok av. Men igjen - jeg hadde kjørt selen, ALA og mariatistel, magnesium, samt ultra clear plus leverstøtte nesten gjennom et helt år først. Jeg tror det hadde mye å si for min del. Samt at jeg titrerte opp jod over lengre tid. Og så har nok jeg en mer robust fysikk enn mange her, til tross for sykdommen.
    Hej og tak! Jeg tror at uanset om man har brug for at sikre sig mod "bivirkninger" af jodtilskud (som jo ikke er bivirkninger, men netop en virkning bl.a. ved at rense kroppen for oplagret "forurening"), eller om man er i gang med sanering af amalgamfyldninger - er denne "støtte" som din, lige god og lige nyttig, selv om det ene handler om jod, mens det andet gælder kviksølv fra amalgamplomber. Jeg har derfor taget mig den frihed, og har kopieret dit indlæg over i tråden om amalgamsanering, hvor det også vil gøre stor nytte. Tak.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Hej og tak! Jeg tror at uanset om man har brug for at sikre sig mod "bivirkninger" af jodtilskud (som jo ikke er bivirkninger, men netop en virkning bl.a. ved at rense kroppen for oplagret "forurening"), eller om man er i gang med sanering af amalgamfyldninger - er denne "støtte" som din, lige god og lige nyttig, selv om det ene handler om jod, mens det andet gælder kviksølv fra amalgamplomber. Jeg har derfor taget mig den frihed, og har kopieret dit indlæg over i tråden om amalgamsanering, hvor det også vil gøre stor nytte. Tak.
    .. og jeg brukte også NAC... Jeg kan nok takke lett forhøyede leververdier og forsinket amalganskrekk for en god avgiftingsprotokoll... Ikke at jeg "planla" jod.

Og så ser jeg at jeg har skrevet uklart... Amalgamen min ble skiftet ut før jeg fikk diagnosen min, og bidro nok til sykdommen. Etter jeg ble diagnostisert og fant en god lege (og etter alle -2 plomber) begynte jeg "avgiftingen"... Jeg har altså jobbet i feil rekkefølge sånn sett. Men disse tilskuddene ble altså kjørt før jod.

Rekkefølgen ble altså
    amalgamutskifting -> hashimotos -> leverstøtte i stor skala -> jodtilskudd
    for å klargjøre det.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Det er en god beslutning, Nora2 Det skrev jeg også om sidst. Men trods alt, er der også kommet noget "godt" ud af disse plager: du har erfaret og konstateret hvad din krop må slås med hver dag, og at dine plager har nok sin oprindelse, som rette lægehjælp kan gøre noget ved. Det er guldværd for en rette læge at få disse oplysninger, inden en strategi for din behandling bliver lagt.

Jeg kan godt forstå din sambo, men forklar ham at han helst ikke skal komme for godt i gang med at tro, at alt er vel når du nu stopper med jod og forhåbentlig vil flere af detox-symptomer gå i ro. Hans støtte bør komme ud fra den overbevisning, at selv uden akute symptomer, kan det sagtens være sandsynligt at din øvrige, generelle mistrivsel kan for en stor del netop skyldes, at din krop hver dag forsøger at overleve på trods af de "produkter" af stofskiftet, som kroppen ikke kan komme af med på normalt vis, og i stedet for deponerer.

Det er fandme ikke nogen ammestuehistorie, selv om der findes skeptikere som vrænger af snakken om "affaldsstoffer". Denne langsommere hastighed af stofskiftet, ledsaget af lavere kropstemperatur som sløver aktiviteten af de fleste enzymer på celleplan, kan i sig selv give "hundrede" symptomer. Så kommer i tillæg alt det andet, som er målet med stofskifte-funktionen i en levende krop, såsom nedsat optag af næringsstoffer fra maden og evt. kosttilskud, nedsat egenproduktion af næringsstoffer ud fra de "byggesten" man har fået med i kosten, nedsat hastighed og effektivitet af de tusinder af funktioner støttet af stofskiftet, til og med nedsat hastighed og effektivitet hvormed kroppen kommer af med uønskede produkter af stofskiftet. Når det langsomme stofskifte hindrer kroppen i effektivt at "afgifte" sig selv ved udskillelse via nyrerne og tarm, gør kroppen det næstbedste den kan for at beskytte sig selv, og deponerer i forskellige væv, hvorfra disse "affaldsstoffer" alligevel frigøres i små mængder, og destabiliserer helbredet. Det kan derfor ikke nytte at lade "depoterne" i fred, men skal af med dem, i tilfælde som dit - under kontrollerede forhold ved rette lægeassistance.

Selv om selve princippet bag deponering af metabolitter, som kroppen ikke effektivt kan komme af med på andre måder, gælder alle - gælder det dog i varierende grad for forskellige personer, afhængig af kroppens individuelle evne til at komme af med produkter af eget stofskifte = større eller mindre grad af deponering, tillige med de hjælpestoffer (som kosttilskud) man bruger i det daglige, i forhold til den individuelle grad af stofskiftehastigheden, som kroppen omsætter i forhold til alle sine funktioner. Dette gælder også nytte-graden af jodtilskud. Nogle oplever omgående nytte, mens andre skal have støtte til at "tømme" kroppens depoter af uønskede metabolitter inden man øger jod, netop fordi jod går direkte ind og omgående begynder at frigøre det som kroppen har deponeret tidligere bl.a. pga. hidtidig jodmangel.

Det betyder, at jodmangel (på den ene side) er med til at nedsætte kroppens evne til succesivt at "rense" sig selv for uønskede produkter af stofskiftet... og såfremt denne jodmangelens effekt har stået på længe nok, vil tilskud af jod (på den anden side) omgående begynde at frigøre alle disse deponerede metabolitter. Hvis kroppen ikke formår at komme af med disse frigjorte (fra depoter) stoffer effektivt og hurtigt nok, vil det føre til en øget koncentration af dem i blodstrømmen, og ført rundt om i kroppen, fører det til en gen-forgiftning i kroppens forskellige væv, ved den detox-reaktion som du nok oplever nu.

Denne erfaring kan vise sig guldværd, idet kendskab til din negative reaktion på jod i forhold til din jodmangel-diagnose (du skrev om i første indlæg i den anden tråd i 2011), kan være medvirkende til, at du omsider kommer i rette behandling, som i modsætning til nu - hjælper. Se om du orker at skrive en kort rapport om denne joderfaring, dag for dag, som du kan sende til lægen nogle dage inden konsultationen, eller tage med til lægen.

Når det er sagt, da må jeg nok en gang ned i støvet og beundre dig både for modet og for den viljestyrke, som du håndterer din tilværelse med...
    Takk Anisa Etter ett par dager av begynner jeg endelig å bli " som før" på godt og ondt ;)
    Men nå det er sagt har min mor på 60 år begynt med jod..Og hun tåler det helt bra

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    Men nå det er sagt har min mor på 60 år begynt med jod..Og hun tåler det helt bra
    Din MOR ?! Hvordan, hvorfor, hvad fik hende på disse tanker? Fortæl, fortæl, når/hvis du orker!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    43
    Meldinger
    92

Din MOR ?! Hvordan, hvorfor, hvad fik hende på disse tanker? Fortæl, fortæl, når/hvis du orker!

Det var nok meg det Min mor har aldri brukt noen form for jod/kelp og hun er heller ikke flink med sjømat. Hun bruker kosttilskudd som er helt uten jod/kelp også. Så derfor foreslo jeg at hun kunne få en flaske av meg og starte forsiktig med noen dråper pr dag sammens med paranøtter etc .Dette har hun gjort og det ser ut til å gå veldig bra. Og det er jeg glad for. Jeg er fortsatt av den oppfatning at jod er godt for de fleste, selv om jeg hadde en negativ reaksjon. Jeg har jo lært mye om det av deg og har også lest endel på nettet så jeg synes jeg med trygghet kunne dele dette videre Det eneste jeg jobber litt med er hennes oppfatning av salt. Men det kommer nok det også

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

..
    (Resten af opløsningen kan ikke gemmes til næste dag, fordi jod "damper" væk i mellemtiden, som jod forresten også "fordamper" fra bordsalt.)
    ..
    Da gjelder antageligvis dette også for den jod som befinner seg i thyroide tabletter..?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Tilskudd av jod til mor og barn

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Da gjelder antageligvis dette også for den jod som befinner seg i thyroide tabletter..?
    Hvor lett jod (eller hvilket som helst stoff) fordamper avhenger av hvor stabilt stoffet i seg selv er ved romtemperatur, og hvor stabilt det er bundet til andre atomer dersom det er en del av et molekyl. Dette er forøvrlig en del av diskusjonen rundt "smøre jod på huden"-testen.

Her er et forsøk som beskriver stabilliteten til jod i salt.
    http://chem-eng.utoronto.ca/~diosady/sltstblty.html

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Svar: 14
    Siste melding: 15-08-14, 12:54
  2. Tilskudd av fordøyelsesenzymer
    Av Mumimamma i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 2
    Siste melding: 07-03-13, 08:41
  3. Ang. tilskudd av B-vitaminer
    Av Marina73 i forumet B-vitaminer
    Svar: 5