Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Tråd: Petekkier..?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    352

Standard Petekkier..?

Det er en ting jeg har observert over ganske lang tid og som nå øker i omfang. I fare for å tilføye mer på min hypokonderkvote hos fastlegen, har jeg ikke sagt noe om dette da det ikke merkes på annet vis enn at det synes etterhvert bare bedre og bedre.. Jeg snakker om små røde prikker i huden. Ca.0,5-1mm store og plassert hovedsaklig på mage/bryst og armer. Ikke føflekker eller noe slags blemmer og klør ikke. Går ikke bort når jeg klemmer et glass mor flekkene. Virker å være bittesmå punktblødninger like under huden av ukjent opphav..? Har hatt noen slike ei stund - et par år i hvertfall, men nå har det kommet mange flere på mye kortere tid og blir vanskeligere å overse. Skummelt å google slike ting da man får opp hjernehinnebetennelse, blodkreft, etc., eller "helt ufarlig" alt etter hvor man leser..! Ser Anisa har nevnt dette i et innlegg her inne og da var det nevnt som tegn på for høyt kortisol (og jeg som har lavt da gitt..).

Noen flere som har dette..?

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Standard Sv: Petekkier..?

Slike har jeg hatt i mange, mange år! Og jeg har jo også lurt på hva dette er, selvfølgelig. Men så kom jeg over forklaringen, en gang for lenge siden, i et legeleksikon tror jeg. Men finner det selvfølgelig ikke igjen nå :-)
    Tror nok ikke at du har petekkier, da det ser ut for å være forbundet med en slags blødningsforstyrrelse. Er dine prikker aldri så lite opphøyet over hudoverflaten? Det er mine, og det skal være aldeles ufarlig etter det som jeg leste (og ikke så uvanlig). Men det er fryktelig irriterende å ikke huske hva det sto om årsak osv!

Hos meg dukker de også opp på mage og bryst, og på lår og av og til overarmer. Ikke mange av dem, men når de først dukker opp så er de jo godt synlige pga den flotte, dype rødfargen :-) Men hvor blir de av? Jeg har lurt på det, for de varer jo ikke evig. Enkelte kan vare veldig lenge, men jeg har begynt å lure på om de etterhvert går over til å bli brunaktige - og kamuflerer seg som en av mine mange fregner

Finner jeg igjen stedet der jeg leste om dette, skal jeg legge inn en post her igjen.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    352

Standard Sv: Petekkier..?

Hei og takk for svar!
    Mine er helt flate el. "under" huden. Bærer veldig preg av å være bittesmå punktblødninger fra veldig små kapillærårer. Skulle gjerne fått tatt bilde, men umulig å få til pga. for små..
    Jeg har de kun på øvre mage, nedre del av brystkassa og på armene. Og det har nå etterhvert blitt mange, men de fleste ikke særlig synlige pga. at de er så små. Ser kun de største ved første øyekast - det var da et par av disse dukket opp at jeg først la merke til det. De er ikke til noe slags plage, men jeg har flere ganger tenkt at jeg skulle nevne det for legen (har aldri hatt slike før og ingen andre jeg har "inspisert" har slike) men det har blitt glemt av i alt det andre styret..
    Har ikke opplevd at de har blitt borte igjen eller blitt brunlige - jeg bestemte meg for to stykker som jeg har fulgt med på og de er uendret i løpet av ett til to år, men mulig det tar lengre tid før "det skjer noe".

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn