Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Åndenød
-
26-11-11, 16:22 #1
Åndenød
Jeg plages så ofte med åndenød. Det føles som om jeg ikke får nok luft inn. Pustefrekvensen er lav, og jeg må legge inn ekstra pust med vilje i våken tilstand. Det fungerer jo ikke når jeg skal sove, og jeg våkner jo derfor ofte. Jeg må ofte framkalle kunstig gjesp, slik at lungene fylles med luft.
Kan det komme av stive og anspente muskler i mave og mellomgulv ? Muskelavslappende og sovemedisin hjelper forbigående. Men det føles også trangt i halsen, som om tunga tar for stor plass bakover i svelget.
Puls og blodtrykk er normalt.
Noen som har tips og erfaringer med å takle dette ? Dette er forferdelig plagsomt, og redd blir jeg jo også ....Sist endret av Tily; 26-11-11 kl 16:53
-
27-11-11, 20:26 #2Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Sv: Åndenød
Dette kjenner jeg godt igjen, Tily.
Jeg må også legge inn en ekstra innpustning innimellom. For min del tror jeg det er nettopp stive muskler som gjør det, så den ekstra innpusten føler jeg strekker ut pustemuskulaturen, hvis jeg kan si det slik. Jeg har PTSD, som gjør at jeg i perioder ikke puster dypt nok. "Traumepust" pleier jeg å kalle det, litt sånn overflatisk pust som når man er redd.
Tungen min er så hoven at jeg ikke må sove på ryggen for da våkner jeg med kvelningsfølelse. Det med tungen er jeg sikker på har med stoffskifte (for min del Hashimoto) å gjøre. Forstår godt at du blir redd noen ganger, ja. Det skjer jo ingenting, men det er ikke noe hyggelig.
-
28-11-11, 19:06 #3
Takk for respons, Toramora. Det er ikke noe hyggelig, nei, og det hjelper såvisst ikke på formen ...
-
30-11-11, 00:22 #4
Forstår at dette gjør deg engstelig Har du forsøkt noen avspenningsøvelser? Er det lenge siden du tok stoffskifteprøver? Kan du være litt lav? Tenker dette pga pga følelsen du har av at tungen er for "stor".
-
30-11-11, 00:44 #5
Jeg har hatt utrolig stor glede av og trene Qigong, og ikke minst bruke pusteøvelsene der. Fordelen med og lære gode pusteteknikker er at man kan gjøre de når som helst og hvor som helst uten at noen legger merke til det engang.
Nå har ikke jeg direkte åndenød, men har astma + panikkangst og trenger derfor gode måter og puste på.
-
01-12-11, 15:09 #6
Siste prøver i mai, litt under midt på treet. Jeg har ikke forsøkt noen avspenningsøvelser direkte for å løse dette. Det virker nesten som om pustefrekvensen blir for lav når jeg slapper helt av. Men det kan være innbilning siden jeg har fått så stort fokus på dette. Det rare er jo at det er veldig forskjell på dagene. Noe dager er "gispe-etter-pusten", andre dager er det ok. ..
Kanskje noe å tenke på det som BenteR skriver om over. ..
-
01-12-11, 23:17 #7
Tily, jeg har hatt veldig ubehagelige pusteproblemer i over ett år. Men på "magisk" vis har de forsvunnet neste helt etter at jeg ble sykmeldt 40% og begynte på testosteron/DHEA. Ikke greit å si hva som har hatt mest å si.. Men DHEA reduserte "angstsymptomer" en del mens jeg var i full jobb.
Jeg ble verre når jeg var sliten. Og det var jeg, ofte... fremdeles kan jeg få litt trøbbel om jeg sliter meg ut, men kan "presse" meg selv myyye lenger nå før jeg merker noe med pusten
Kanskje jeg også har vært en smule overdosert på Erfaen. Har redusert dosen noe i det siste.
Jeg hyperventilerte ikke, men pustet "med viljen", sakte.. ekkelt, som om kroppen ikke orket å trekke pusten en gang. Ekstra intensive dager våknet jeg av å gispe etter luft ved innsovning. Måtte ofte trekke pusten dypt for å få nok oksygen.
Hovedårsaken hos meg tror jeg altså var en blanding av overbelastning og hormonkrøll.
-
04-12-11, 14:20 #8
Takk, Rosin,
jeg forstår akkurat hva du beskriver.
-
08-01-13, 13:16 #9
Vedr. hals/stemmebånd og pust :
http://nhi.no/sykdommer/ore-nese-hal...nge-29866.html
Det var også et innslag om dette på Dagsrevyen 05.01.13.
Vedr. holdning og pust:
http://www.levbra.no/artikkel/har-du...ldningsproblem
Lignende tråder
-
Tungpusten, åndenød, pustevansker
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 35Siste melding: 17-04-09, 11:22
Bokmerker