Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
11-09-11, 16:24 #1
FHIs rapport om bruk av reseptbelagte midler i Norge (flest brukere)
Her kommer du bl.a til tabellen (se side 52) som viser "Legemidler med flest brukere i Norge 2009" -
Legemiddelstatistikk 2010:2 • Folkehelseinstituttet (FHI)
Det kan jo - blandt annet - være interessant å følge med etter som åra går om Levothyroxin (Levaxin) avanserer videre oppover lista
per 2009
på plass 16: Levothyroxine
ATC code: H03AA01
Active ingredient: levothyroxine sodium
Use: Thyroxine supplement
Number of individuals: 170 400
Proportion (%) of the population: 3.5
En annen tabell på side 89 gir mer info om økning av antall brukere fra 2005 - 2009
H03 tHyroid tHerapy 148 129 - 174 269 82% er kvinner kr 55 207 000,- i 2009
H03aa thyroid hormones 144 608 - 170 688 82% er kvinner kr 52 966 000,- i 2009
H03AA01 levothyroxine sodium 144 435 - 170 400 82 % er kvinner kr 49 270 000,- i 2009
H03AA02 liothyronine sodium 3 461 - 4 094 90% er kvinner kr 3 204 000,- i 2009
H03AA03 combinations of levothyroxine and liothyronine 189 - 429 90% er kvinner kr 492 ooo,- i 2009
Jeg skulle gjerne klart å legge tabellen inn - men har isteden etter fattig evne forsøkt å gjengi litt her...
Uansett så forblir poenget at det er et anseelig antall mennesker som bruker Levaxin her i landet -
så da blir det enda mer utrolig at det blir tatt så lett på dette med diagnose og medisinering
psssst: thyroide medisiner som erfa og Armour er for lite solgt til å komme på lista.
Dette er også nevnt i rapporten som noe som er felles for uregistrerte legemidler.Sist endret av Kevlin; 11-09-11 kl 17:05 Begrunnelse: Rydder og fargelegger ;0)
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
11-09-11, 21:27 #2
Mer om FHIs rapport om bruk av (reseptbelagte..?) legemidler i Norge (flest brukere)
He-he.. jeg har spist litt - og da klarte jeg og finne rapport tom 2010,
så da kom fortsettelsen litt raskere enn jeg trodde:
Levothyroxin klatret en plass opp ifjor - dvs at den så langt ligger på 15ende plass.
Forøvrig så - slik (side 60) fra 2006 - 2010:
H03 THYROID THERAPY 154 303 - 180 831 82% er kvinner kr 57 067 000,- i 2010
H03AA Thyroid hormones 150 758 - 177 246 82% er kvinner kr 54 317 000,- i 2010
H03AA01 levothyroxine sodium 150 521 - 176 895 82% er kvinner kr 50 462 000,- i 2010
H03AA02 liothyronine sodium 3 643 - 4 142 91% er kvinner kr 3 236 000,- i 2010
H03AA03 combinations of levo- thyroxine and liothyronine 257 - 328 89% er kvinner kr 304 000,- i 2010
H03AA05 thyroid gland preparations 0 - 182 91% er kvinner kr 316 000,- i 2010
Den siste kategorien er ny på lista ift den andre jeg la inn (tallene ligger på 0 i årene fram til 2010).
De eneste tallene som har gått ned er i H03AA03 (kombinasjon av T4 og T3)... noen tanker om disse tallene;
eller om hva annet som kommer fram over rapportens 100 sider
Mtp økningen i bruk av disse legemidlene i Norge, så ligger det en grafisk kurve (fra 1990 - 2010) - på denne siden:
http://www.legemiddelforbruk.no/
Du kan klikke på H i venstre marg (Hormoner til systemisk bruk, ekskl.kjønnshormonerog insuliner).
Noen som klarer å få tak i den kurven Å - kom igjen da, folkensSist endret av Kevlin; 11-09-11 kl 22:01
Kevlin
-
11-09-11, 22:05 #3
Sv: Mer om FHIs rapport om bruk av (reseptbelagte..?) legemidler i Norge (flest bruk
thyroid gland preparations kan næsten kun være Thyroid, regner jeg med.
Mon disse tal dækker Thyroid på blå recept? Tænker her mest på, at blårecept-ordningen er nok nemmest at udtage statistikker af (?), og det er forholdsvis nyt at udskrive Thyroid på blå recept, er det ikke?
182 ud af 180 831 er altså ikke meget.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-09-11, 23:58 #4
Sv: Mer om FHIs rapport om bruk av (reseptbelagte..?) legemidler i Norge (flest bruk
Hvis jeg ikke husker feil - det er sånn ca 1 promille
Jeg tror tallene er rubb&stubb, altså både med og uten blå resept (alle apotek i Norge skal melde inn salg av legemidler inn til reseptregisteret);
jeg har forresten en følelse av at vår egen kjære Blondie var den første (våren 2011) til å få thyroid på blå resept.
Det høres da riktignok ut som en beskrivelse av thyroid, men 182 personer i hele Norge... -
og at det var 0 brukere fram til 2010.....; DET stemmer jo ikke. Så dette var jo litt mystifistisk.Kevlin
-
12-09-11, 07:08 #5
-
12-09-11, 08:50 #6
Kevlin
-
12-09-11, 11:22 #7
Sv: FHIs rapport om bruk av reseptbelagte midler i Norge (flest brukere)
Det denne kurven vel viser, er hvor skremmende mange som kanskje skulle blitt behandlet med stoffskiftemedisiner på 1990-tallet, men som ikke ble det.
Det er uhyggelig lesning du har lagt frem, Kevlin. Tallenes tale er vel nokså klare. Endringen i befolkningsmengden tilsier ikke disse store endringene i antall medisinerte. Takk for at du deler denne viktige informasjonen• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-09-11, 16:19 #8
Selv takk Vigdis men denne kurven viser ikke nødvendigvis økning i antall brukere av levotyroxinnatrium - men antall DDD
(kanskje brukerne gradvis doblet dosene sine - det var vel noe på 80-talet at de måtte halvere dosene sine; SÅ mye rart som skjer med thyroid medisinering!!!!!):
"Definert Døgndose (DDD)
I enkelte tabeller i del 1 i boken er volum av lege- middelbruk angitt i antall DDD. Ved å benytte definerte døgndoser (DDD) som måleenhet,
får man bedre mulighet for sammenligninger mellom alternative legemidler uavhengig av prisdifferanser.
Vurdering av volum av legemiddelforbruket gjennom lengre tids- perioder, nasjonalt og internasjonalt, blir enklere og bedre ved bruk av definerte døgndoser.
Måleenheten DDD er definert som den antatt gjennomsnittlige døgn- dose brukt ved preparatets hovedindikasjon hos voksne.
Døgndosene fastsettes på bakgrunn av en vurde- ring av bruken internasjonalt, selv om de nasjonale terapitradisjonene kan variere fra et land til et annet
(f.eks. bruksområde og doseringsanbefalinger). Den definerte døgndose (DDD) bør derfor betraktes som en teknisk måleverdi.
Legemidler som benyttes ved forskjellige indika- sjoner kan by på spesielle problemer som det må tas hensyn til ved vurdering av døgndosestatistikk.
Dosen ved hovedindikasjonen benyttes normalt ved fastsettelse av DDD. Med unntak for noen få spesielle barnepreparater benyttes doseringer for voksne.
Ofte vil DDD for ulike administrasjonsformer være like med unntak av der biotilgjengeligheten
er svært forskjellig. For preparater der man benytter en støtdose og en vedlikeholdsdose, vil døgndosen være basert på vedlikeholdsdosen.
Hvis mulig er DDD angitt i mengde aktiv substans. Er det umulig, som f.eks. ved kombinasjonspreparater og enkelte flytende preparater,
angis DDD som antall enkelt- doser (antall tabletter, kapsler, milliliter osv).
DDD representer ikke nødvendigvis den mest forskrevne eller brukte dose, noe som må tas i betraktning når tallene vurderes.
Det vil derfor ofte være vanskelig å beregne antall brukere ved kun
å bruke DDD som måleenhet. Dette gjelder særlig der doseringsanbefalingene kan variere mye etter bruksområde.
Salgstallene kan angis i DDD/1000 innbyggere/døgn og beregnes på følgende måte:
Samlet forbruk i antall DDD x 1000
365 x antall innbyggere
Dette tallet vil gi et estimat av andelen av befolkningen i promille som får en bestemt medikamentell behandling.
Et estimert salg av et legemiddel på 10 DDD/1000 innbyggere/døgn indikerer at 10 av 1000 personer (dvs. 1 % av befolkningen)
daglig kan bruke dette legemidlet. Dette estimatet blir imidlertid kun riktig dersom det er samsvar mellom DDD og dosen som faktisk brukes."
At antall brukere faktisk har økt - også ift befolkningsmengden - ses på "bruker"tellingen her syntetisk T4 fra 2005 - 2010:
H03AA01 levothyroxine sodium 144 435 - 176 895
Hvilket blir 32 460 flere brukere på fem år.. men hva betyr det er det blitt flere stoffskiftesyke enn det det var før - eller er det nå flere syke som får behandling...Kevlin
-
16-09-11, 19:56 #9
"Salg av levotyroxinnatrium (H03AA01) 1990 - 2010":
Det sies jo at statistikk bare er en annen (tredje?) form for løgn
derfor er det viktig å legge fram hvilke premisser som er lagt til grunn for tall, kurver o.l (Hentet fra www.legemiddelforbruk.no):
"Vurdering og anvendelse av legemiddelstatistikk
Legemiddelstatistikk basert på salgstall fra grossist er i utgangspunktet en forholdsvis presis form for helsestatistikk,
og er et viktig hjelpemiddel til å foreta medisinske og helseøkonomiske vurderinger og evt. foreslå konkrete tiltak.
Statistikken kan benyttes til å:
- kartlegge og vurdere forbruket og dermed terapi på ulike nivåer og over tid
- måle effekten av kontrollpolitiske og informative tiltak
- definere behovet for videre undersøkelser av forskrivningspraksis
Statistikken har imidlertid en del begrensninger som man bør ta hensyn til:
- alle legemidler solgt fra grossister blir ikke nødvendigvis brukt salg til primærhelsetjenesten og helse-institusjoner er ikke atskilt i det statistiske materialet i denne boken
- Det er ikke tatt hensyn til demografiske forskjeller, f eks alder, kjønn, lege- og apotektetthet, sykehusdekning eller andre sosiale faktorer"
Jeg har ikke klart å finne tilsvarende kurver for noen av de andre på "TOPP 30 LISTA" -
Simvastatin f.eks den kurven skulle jeg likt å sett
Jeg forstår det som at alle kurver som stiger bratt kan (må ikke..) benyttes til å:
- kartlegge og vurdere forbruket og dermed terapi på ulike nivåer og over tid
- definere behovet for videre undersøkelser av forskrivningspraksis
Iht til apotekenes innrapportering var det i 2010 3,6% av den norske befolkningen som brukte syntetisk T4 (levotyroxinnatrium = Levaxin).
Til sammenligning var det dobbelt så mange som brukte Simvastatin - kolesterolsenkende medisin er ikke bare tull&tøys; det er FARLIG!!!
Det at kolesteroltallet ditt øker er ETT av tegnene på at stoffskiftet sliter - les mer her
(beklager at jeg tar med hele innlegget - men jeg finner ingenting her som jeg makter å fjerne - alt er så satt i sammenheng og ditto viktig:
Sist endret av Kevlin; 16-09-11 kl 20:55
Kevlin
-
25-10-12, 17:39 #10
Det ligger et stolpediagram her (legemiddelstatistikk 2012:1) på side 45: http://www.legemiddelforbruk.no/
For 2011 så ligger kolestrolsenkende på 2dre og 3dje plass på denne lista (side 20): (samme adresse)
Tabell 3. De 10 mest solgte reseptbelagte legemidler rangert etter omsetningen i millioner DDD2) i 2011
Kevlin
Lignende tråder
-
Hypotyreos Rapport av Fredrik Palm
Av Vigdis i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 06-10-10, 16:07 -
Co-enzymet Q10 og kolesterol-sænkende midler.
Av Anisa i forumet KolesterolSvar: 0Siste melding: 22-01-10, 14:52 -
Ny rapport om ME
Av kira i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 3Siste melding: 10-06-06, 13:59
Bokmerker