Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Exclamation Vet vi hva vi spiser?

Vet vi hva vi spiser?

Forbrukerrådet har valgt å se nærmere på hva maten i butikkhyllene gir seg ut for å være, og hva den faktisk er. Forventningen om innhold utspringer fra markedsføringsformer som pakningsutforming, beskrivende uttrykk, bilder og ikke minst navnet på produktet. Merkeforskriften for næringsmidler regulerer merking av matvarer og skal sikre forbrukerne riktig og nok informasjon med hensyn til næringsmidlers egenskaper, sammensetning og art. I følge merkeforskriften så skal ikke merkingen villede kjøper. Forbrukerrådet har på bakgrunn av dette valgt å gjøre en kartlegging av en rekke typiske hverdagsprodukter for å se hvordan næringsmiddelindustrien forholder seg til merkeforskriften.

100 % matbløff eller ekte vare?

Les mer: http://www.forbrukerraadet.no/_attac...92/binary/9145 (PDF)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Thumbs down Sv: Vet vi hva vi spiser?

Det var litt av ei liste - utrolig hvor utbredt frekkhetens nådegave er
    Et par eksempler:
    Findus Butterdeig
    Hvetemel, margarin (vegetabilsk
    olje, vann, salt, E471, sitronsyre,
    aromastoffer) vann og salt.
    Saltinnhold 0,8 %.

Butterdeig (smørdeig)
    som ikke inneholder smør,
    kun margarin.

Snapple Mango Madness
    Vann, fruktsaft fra konsentrat 12,2
    % (eple 11,9 %, mango 0,3 % ),
    sukker (sukker, glukosefruktsirup),
    surhetsregulerende
    middel: sitronsyre, naturlige
    aromaer, fargestoff:
    fruktkonsentrat (aronia, hyllebær)

Inneholder ikke mango

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Standard Sv: Vet vi hva vi spiser?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post

[B]Snapple Mango Madness [/4]
    Vann, fruktsaft fra konsentrat 12,2
    % (eple 11,9 %, mango 0,3 % ),
    sukker (sukker, glukosefruktsirup),
    surhetsregulerende
    middel: sitronsyre, naturlige
    aromaer, fargestoff:
    fruktkonsentrat (aronia, hyllebær)

Inneholder ikke mango

Det er det som er madrass - 0,3% mango

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    59
    Meldinger
    70

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    72
    Meldinger
    852

Post Sv: Vet vi hva vi spiser?

Hei
    Jeg har kjøpt Mats-Erik Nilsson bok EKTE VARE. En guide til uforfalsket mat. Det var et sjokk å lese den. Etter det spiser jeg bare ren mat så godt jeg kan. Har tatt vare på kvitteringer og sjekker hvor mye dyrere vårt kosthold blir av ren mat. Ca 1500.- pr mnd. Da spiser vi veldig god kvalitetsmat.

Etter at boken kom ut for lenge lenge siden har jeg reagert på at ingen tar tak i dette. Har vært en( tror det var brennpunkt rep) ellers som vanlig her i landet. Vi skal ikke gjøre noe før andre land har hatt det i 20 år og er fornøyd.

Så nå etter flytting og masse ekstra bruker jeg litt mer tid i kjøkkenet og lager mat fra bunnen av. Jeg tror at det å kjøpe og lage slik at du har flere middager osv har reddet meg mange ganger da formen er så ymse. En lærer og jeg lærer enda, tar noen steg ad gangen. Rom var ikke bygg på en dag, heller ikke mitt for meg beste kosthold. Bare et tips, tror han har skrevet en kokebok også eller husker jeg feil..........En hilsen fra en som prøver

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Tror det er et kjempetips, Fruemå. Jeg gjør det samme som deg. Prøver konsekvent å lage doble mengder med mat til familien. Det er ikke mere jobb, men da har du mat for to dager. Så kan man fryse ned å ha middag til dagene som kommer. Med et travelt familieliv, som de fleste i dag har, med to foreldre i full jobb, trening og fritidsaktiviteter for alle i familien, så er det med på å berge et sunnt kosthold. I helgene når jeg har litt bedre tid lager jeg også gjerne noen middager å fyller frysern med brømat til ungene slik at de spiser sunt også.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    79
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei
    Jeg har kjøpt Mats-Erik Nilsson bok EKTE VARE. En guide til uforfalsket mat. Det var et sjokk: å lese den.
    Äkta vara!

En sajt: På www.äktavara.org finns det dagliga nyheter om mat. Där bloggar vi från Äkta vara och journalisten och författaren Mats-Eric Nilsson, som bland annat skrivit böckerna Den hemlige kocken och Äkta vara. På sajten hittar du också en Livsmedelsguide, en Sverigeguide, en E-nummerguide och många andra tips.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 02:33
  2. Friske kroppsbyggere spiser stoffskiftemedisiner
    Av Moxa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 10
    Siste melding: 28-12-09, 01:32
  3. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 22-12-09, 00:44
  4. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 22-12-09, 00:44
  5. snegler som spiser kattemat
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 5
    Siste melding: 14-12-06, 22:12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder