Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Er det GRAVES

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    2

Standard Er det GRAVES

Er det noen her som vet noe om dette?

Har hatt lavt stoffskifte i 8 år og går på Levaxin.

I det siste har jeg hatt hjertebank,varmefølelse,vært engstlig og mistet en del hår og hatt uregelmessig menstrasjon og Diare til tider.
    Tok blodprøver forrige Onsdag og i dag ringte legen-
    Fikk beskjed om å komme til samtale på Fredag fordi blodprøvene mine ikke var bra.
    TSH var falt til 0,02,fritt 4 sa han ikke noe om.Men en prøve som het TRAS var på 7,1.Hva betyr dette?Har jeg fått høyt stoffskifte i stedet???Skal Jeg nå slutte på Levaxin?
    Noen som kan hjelpe meg?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Er det GRAVES

Hei
    Vet du hvorfor du har lavt stoffskifte, har du anti-TPO (altså den auto-immune varianten av lavt stoffskifte / Hashimoto)?
    Hvor mye Levaksin tar du, og har du blodprøver fra tidligere?
    Jeg har lavt stoffskifte med både anti-TPO og TRAS, og tar Levaksin fordi kroppen trenger det.

Hva TSH viser har ingen betydning om man har begge antistoffene, jeg styrer etter FT3 og FT4 + følger med på antistoffene for og vite hvilken vei antistoffene tipper. Dette har jeg fått vite fra Aker er den korrekte måten og lese stoffskifteprøver og medisinere etter.
    TSH kan ikke stoles på når begge antistoffer er til stede. TSH er jo ikke et hormon, men bare et signal fra hjernen, og når begge typene antistoff er tilstede, oppfører TSH seg upålitelig. Min TSH danser fra 0, et eller annet til over 10, men jeg styrer altså ikke etter den.
    Håper legen din ikke vil ta deg av Levaksin på grunn av supprimert TSH, men at legen ser på alle tallene dine, og om det ikke er gjort før, også sjekker anti-TPO
    Lykke til

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hei
    Vet du hvorfor du har lavt stoffskifte, har du anti-TPO (altså den auto-immune varianten av lavt stoffskifte / Hashimoto)?
    Hvor mye Levaksin tar du, og har du blodprøver fra tidligere?
    Jeg har lavt stoffskifte med både anti-TPO og TRAS, og tar Levaksin fordi kroppen trenger det.

Hva TSH viser har ingen betydning om man har begge antistoffene, jeg styrer etter FT3 og FT4 + følger med på antistoffene for og vite hvilken vei antistoffene tipper. Dette har jeg fått vite fra Aker er den korrekte måten og lese stoffskifteprøver og medisinere etter.
    TSH kan ikke stoles på når begge antistoffer er til stede. TSH er jo ikke et hormon, men bare et signal fra hjernen, og når begge typene antistoff er tilstede, oppfører TSH seg upålitelig. Min TSH danser fra 0, et eller annet til over 10, men jeg styrer altså ikke etter den.
    Håper legen din ikke vil ta deg av Levaksin på grunn av supprimert TSH, men at legen ser på alle tallene dine, og om det ikke er gjort før, også sjekker anti-TPO
    Lykke til
    Hei Bente,
    Anti-TPO var fin for en mnd siden, var det jeg fikk beskjed om.
    Tras prøven var nå på 7,2.
    Har aldri fått vite hvorfor jeg har lavt stoffskifte,men gått på 0,5 dose annenhver dag nå den siste mnd for at det var litt for høyt sånn plutselig.
    KAn det plutselig snu fra å lavt til høyt da?Har jo harr lavt i 8 år og vært veldig stabil.
    Har det noe å si at jeg har vært igjennom et svangerskap for 1,5 år siden`?
    Og hva er dette Tras for noe?
    Synes dette er vanskelig å forstå
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Om du har hatt lavt stoffskifte pga f.eks en betennelse i kjertelen, så kan den av og til friskne til igjen, og da vil stoffskiftet kunne bli for høyt om man samtidig tilfører Levaksin.
    Du har positiv TRAS (TRAS er rett og slett antistoffer som påvirker skjoldbruskkjertelen i produksjonen av FT4, som igjen er det du får i Levaksinen din. Antistoffene dukker vanligvis opp ved Graves, en autoimmun sykdom).
    For og gjøre det hele mer komplisert finnes det tre typer TRAS, og det er umulig ut i fra en blodprøve og vite hvilken du har; hvilken type det er bestemmes utifra hvordan stoffskiftet oppfører seg, og da mener jeg hele stoffskiftet, ikke bare TSH.
    Den mest vanlige typen er stimulerende TRAS.
    Den stimulerer skjoldbruskkjertelen til og produsere alt for mye FT4. Blodprøver vil da vise at TSH blir på 0, 0 et eller annet, mens FT4 blir altfor høy
    Det finnes også en blokkerende variant som fører til lavere stoffskifte.

Før du vet hva din FT4 er på, så er det rimelig usikkert og si hvilken type du har.
    Jeg anbefaler deg og lese i forumdelen her inne, f.eks. her
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=33

Lignende tråder

1. Ny med Graves
    Av Maria1 i forumet Graves sykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-11, 09:03
  2. Ny, med Graves
    Av manzana i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 16-05-08, 15:25
  3. TSH (Graves)