Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Smør ved laktoseintoleranse?

http://laegehaandbogen.dk/allergi/ti...rans-2306.html

Hvad kan patienten selv gøre?
    Begrænset mælkeindtagelse - tåles som regel i små mængder, særlig når mælkeprodukter indtages sammen med anden føde
    De fleste voksne med laktasemangel tåler ca. 10 g mælkesukker per dag og bedre surmælk end sødmælk
    Særlig hvis mælken indtages sammen med mad - og hvis der er længe mellem måltiderne
    Ost og smør indeholder lidt eller ingen laktose
    Laktosefri mælk (mælk tilsat laktase) kan evt. anvendes, og anbefales specielt når kalciumindtagelsen er vigtig, hos børn under 18 år og hos ældre
    Laktosefri eller laktosereduceret mælk kan købes i handlen
    Laktaseholdige kapsler kan købes i håndkøb på apoteker. Kapslerne skilles ad og indholdet drysses ud over maden eller kommes direkte i mælken inden den drikkes. Enzymet påvirker ikke smagen.
    Betyr dette at jeg kan bruke smør når jeg har laktoseintoleranse? Noen som har erfaring? Jeg savner smaken av smør, og ost......
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Smør ved laktoseintoleranse?

Hvis du "kun" er lactose-intolerant burde du sagtens kunne tåle både smør og alle oste, der har gennemgået en længere fermenteringsprocess.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Betyr dette at jeg kan bruke smør når jeg har laktoseintoleranse? Noen som har erfaring? Jeg savner smaken av smør, og ost......
    Da jeg tilhører den gruppe mennesker, der "genetisk" vokser fra at kunne tåle mælk - har jeg også lactoseintolerance, men den skal ikke forveksles med mælkeallergi. Ved laktoseintolerance kan man ikke tåle (spalte) mælkesukker. Ved mælkeallergi kan man ikke tåle (spalte) mælkeprotein.

Hvis du har lactoseintolerance kan du sagtens tåle enkelte mælkeprodukter, men så skal de også være fuldfede og - med undtagelse af piskefløde (kremfløte) - må de mælkeprodukter du indtager IKKE være ferske. De skal være syrnede og bør helst også være uhomogeniserede, og således tåler jeg meget fint både piskefløde, cremefraiche, kvark, hårde oste og selv cottage chese, tillige med masser af ægte smør. Det har jeg gjort i årevis (altid) uden de mindste problemer...

... mens jeg bliver slemt mave-syg af selv beskedne mængder af fersk mælk og alle, uden undtagelser - fedtreducerede mælkeprodukter, uanset ferske eller syrnede. Der må være et eller andet ved det fedtreducerede, som måske skaber en høj koncentration af mælkesukker? I don't know, men jeg ved at selv om i syrnede mælkeprodukter er mælkesukkeret allerede spaltet, bliver jeg mave-syg hvis mælkeproduktet er fedtreduceret.

Hvis jeg var dig, Vigdis ville jeg ikke tøve med at teste det du savner mest. Forudsat at det ER lactoseintolerance du har, og ikke mælkeallergi mod mælkeproteiner. Hvis du spiser et par skiver ost eller bruger mejerismør i/på maden og dette giver dig en kraftig reaktion fra mave/tarm, da er det mælkeprotein-allergi og det er noget helt andet...

Er du helt sikker på, hvilken af disse to "intolerancer" du har?

Ellers kan organisk Lipase købes for små penge hos Hjemmeproduktion.dk.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Smør ved laktoseintoleranse?

Uhu, Anisa, jeg er ikke sikker på hvem av dem jeg har. Får spørre legen. Jeg slo ut på 5 på melkeprodukter, 6 på nøtter, som jeg har vært allergisk mot i ca 20 år. Men jeg skal virkelig teste nå! Jeg var dum i høst, da forsøkte jeg både melkeprodukter og gluten samtidig, var på tur, og ønsket så sterkt å spise alt det gode, uten begrensninger. Var så lei av å spørre servitøren hva som var i maten, og be om noe annet. Det var så delig å bare glemme alt. Men magen var tilbake der den var før, temmmelig raskt, og det var ikke morsomt. Magen min ble så mye bedre etter at jeg kuttet ut melkeprodukter og gluten.

Mormoren min pleide å servere brød med en halv cm smør, meierismør, eller godt smør som de gamle kalte det. Ikke margarin! Oppå det tjukke smørlaget var det ost som var minst like tjukt Smørsmaken er så deilig! Nå skal jeg kjøpe smør! Jeg får ta det sakte og utforske grensene for hva magen aksepterer av smør og ost. melk interesserer meg ikke! Men ost er fantastisk, så mange gode smaker. Men jeg har muggostene mistenkt for også å lage krøll i magen. Finnes det noe bedre enn en rochefort, en passe moden brie?

Takk for svaret Anisa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Smør ved laktoseintoleranse?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Mormoren min pleide å servere brød med en halv cm smør, meierismør, eller godt smør som de gamle kalte det. Ikke margarin! Oppå det tjukke smørlaget var det ost som var minst like tjukt Smørsmaken er så deilig! Nå skal jeg kjøpe smør! Jeg får ta det sakte og utforske grensene for hva magen aksepterer av smør og ost.
    Jeg er sikker på, at med smør behøver du ikke gå for sakte med. Ellers er Ghee (klaret smør) allertiders til madlavning og til stegning. Ghee er mælkeallergi-neutralt. Man kan også selv lave ghee, hvis man har lyst og til billigere penge.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Smør ved laktoseintoleranse?

Nå fant jeg denne morsomme artikkelen i New York Times, skrevet av en med melkeproblemer http://opinionator.blogs.nytimes.com...nt-need-it/?hp

Today the Department of Agriculture’s recommendation for dairy is a mere three cups daily — still 1½ pounds by weight — for every man, woman and child over age 9. This in a country where as many as 50 million people are lactose intolerant, including 90 percent of all Asian-Americans and 75 percent of all African-Americans, Mexican-Americans and Jews. The myplate.gov site helpfully suggests that those people drink lactose-free beverages. (To its credit, it now counts soy milk as “dairy.”)

There’s no mention of water, which is truly nature’s perfect beverage; the site simply encourages us to switch to low-fat milk. But, says Neal Barnard, president of the Physicians Committee for Responsible Medicine, “Sugar — in the form of lactose — contributes about 55 percent of skim milk’s calories, giving it ounce for ounce the same calorie load as soda.”
    En god grunn til å holde seg unna melken, den er full av sukker! La oss heller nyte de gode biproduktene av melk som smør og ost.

Anisa, jeg skal kikke på oppskriften på ghee og se om jeg kan få det til

Lignende tråder

1. DTU-forsøg antyder, at smør kan være bedre end planteolie
    Av Anisa i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 1
    Siste melding: 28-03-12, 12:38
  2. Norge i stor smør-panik
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 22
    Siste melding: 18-12-11, 19:22
  3. Erstatning til smør, margarin og olje.
    Av maika i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 06-11-10, 18:33
  4. Smør med.... soya??
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 19-07-10, 19:02

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg